Karin Ljung får Roséns Linnépris i botanik

Publicerad: 04 december 2023
Porträttfoto av Karin Ljung: Hon har blont hår, en blå blus med blommönster och tittar in i kameran; på höger sida raker in blad från en växt i bilden, bakgrunden är suddig

På lördag mottog Karin Ljung Roséns Linnépris i botanik från Kungliga Fysiografiska Sällskapet i Lund. Hon belönas för sina forskningsinsatser kring växters rotutveckling och kommunikationen mellan rot och skott. Karin Ljung delar priset med Jon Ågren från Uppsala universitet.

Karin Ljungs forskning är främst inriktad på växters tillväxt och utveckling. Hon undersöker hur växthormoner, små organiska föreningar som reglerar växters tillväxt, styr bildandet av rötter och koordinerar kommunikationen mellan tillväxt ovan och under jord. Tillsammans med sin grupp har hon utvecklat analysmetoder för att mäta växthormoner i olika vävnader och celler, och på senare tid även i olika delar inuti cellen.

- Jag känner mig mycket hedrad över att få det här priset. Speciellt vill jag tacka medlemmarna i min forskargrupp för deras värdefulla insatser och Umeå Plant Science Centre för en excellent forskningsmiljö, säger Karin Ljung.

Efter att ha etablerat sin grupp vid Umeå Plant Science Centre 2005 blev Karin Ljung professor vid SLU 2015. Hon har publicerat mer än 160 artiklar, varav många har blivit högt citerade. Sedan 2014 har hon varje år förekommit på Clarivate Analytics lista över högt citerade forskare. Hennes bidrag till växtforskningen har belönats med the OlChemIm Award, the SPPS Prize som delas ut av Scandinavian Plant Physiology Society, och tidigare i år med Arvid Lindman-medaljen från SLU.

Roséns Linnépris i botanik och zoologi har delats ut vart tredje år sedan 1935. Pristagarna är svenska forskare som Kungliga Fysiografiska Sällskapet i Lund anser vara väl förtjänta. Årets priser delades ut vid sällskapets årshögtid i Lund den 2 december.

För frågor, vänligen kontakta:

Karin Ljung
Umeå Plant Science Centre (UPSC)
Institutionen för skoglig genetik och växtfysiologi, SLU
E-post: karin.ljung@slu.se