Nu kan älgvandringspubliken följa två älgar med GPS-halsband live

Publicerad: 24 april 2024
Person i helikopter tittar på älgar i vinterlandskap.

I närheten av Kullberg där SVT:s program Den stora älgvandringen spelas in finns GPS-märkta älgar som ingår i forskning vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Under hela sändningstiden kommer två av dessa älgar kunna följas live på SLU:s webb.

På Sveriges lantbruksuniversitet vid institutionen för vilt, fisk och miljö studerar forskare samspelet mellan älgar, människor och miljö. Sedan 2022 finns ett forskningsområde med älgar utanför Junsele, i närheten av Kullberg.

Älgarna som ingår i SLU:s forskning har halsband som kontinuerligt samlar in älgarnas positioner. Dessa data gör det möjligt för forskarna att bland annat studera hur älgarna använder landskapet och hur klimatförändringar, väder, jakt och rovdjur påverkar dem.

Samtliga älgar som ingår i forskningen går att följa på sidan wram.slu.se, men med två veckors fördröjning. Under perioden som SVT:s sänder Den stora älgvandringen kan två av älgarna också följas utan fördröjning. Läs om hur det går till längst ner på sidan.

Så har året varit för Junseleälgarna

Fredrik Stenbacka är forskningsingenjör på SLU i Umeå. Det är han som utrustar älgarna med halsband och sedan följer dem dagligen. Vi bad Fredrik berätta hur året sett ut för Junseleälgarna sedan förra älgvandringen.

– Efter förra årets älgvandring var det dags för kalvning. 16 älgkor av 20 kalvade mellan den 19 maj och den 9 juni. Medelkalvningsdatum blev 25 maj räknat på alla kor. Vi kunde verifiera tre björnpredationer med hittade kalvrester, men ytterligare tre kor tappade troligtvis kalv till björn, men där vi bara kunde säkra björnspår men inte hitta själva slagplatsen.

Halsbanden som älgarna har skickar GPS-positioner till forskarna. Vanligtvis är de inställda på att skicka var tredje timme, men under kalvningssäsong sker uppdateringarna en gång i halvtimmen för att forskarna ska kunna identifiera när kalvningen.

När det är dags för kalvning ändras älgkons rörelsemönster och hon börjar gå i mindre kluster.

Vanligtvis verifierar forskarna kalvningen genom att smyga sig in och se om det är en enkel- eller tvillingkalvning. I fjol var det väldigt svårt och Fredrik fick avbryta i juni på grund av torkan.

– Det var väldigt varmt och torrt, nästan helt omöjligt att smyga sig in på korna så det gick åt alldeles för mycket tid. Det var som att gå på cornflakes, inte idealt för den som vill smyga sig på någon, berättar Fredrik Stenbacka.

Positioner som visar en älgs rörelser.

På denna karta syns kalvningsplats för älgkon "Alice" JE F 4974. Hon kalvade 22 maj efter midnatt. Fredrik Stenbacka kollade henne den 8 juni och då hade hon en kalv.

Under sändningen förra året fanns 24 halsbandsälgar i området. Sedan dess har tre älgar skjutits under jakten; en tjur och en ko sköts i september och ytterligare en tjur i oktober (den som fått namnet Jokern i SVT:s produktion).

Det finns nu 21 halsbandsälgar i området, men några av halsbanden är det tekniska problem med.

– Älgtjur 1286 tappade vi kontakten med redan förra året, men jag vet att han lever och frodas tack vare observationer som folk meddelat in. Vi fick också tillbaka kontakten med halsbandet en sväng i juli innan kontakten förlorades igen, då var han väst om Hammerdal i Jämtland där han fastnat på bild på viltkameror vid saltsten, berättar Fredrik Stenbacka.

Så långt vandrade älgarna förra året

Här kan du se älgarnas uppskattade ålder och hur lång deras vandring mellan sommar- och vinterområde var förra året. Det vi mätt här är maxavstånd fågelvägen mellan älgarnas hemområden för de älgar med GPS-halsband som finns i Junseleområdet i dag.

JE F 9935 ”Rut” Älgko 4 år. (Hade tidigare halsband 3224)

JE F 4971 Älgko 7 år

JE F 4974 ”Alice” Älgko 7 år

JE F 3220 Älgko 8 år

JE F 4986 Älgko 7 år

JE F 4419 Älgko 11 år

JE F 4427 Älgko 7 år

JE F 4430 Älgko 6 år

JE F 4984 Älgko 10 år

JE F 4386 Älgko 9 år

JE F 9952 Älgko 7 år

JE F 9954 Älgko 5 år

JE M 9945 Älgtjur 5 år

JE F 4387 Älgko 9 år

JE F 9936 Älgko 11 år (Hade tidigare halsband 4968)

JE F 4385 Älgko 7 år

JE F 9951 Älgko 6 år

JE F 9957 Älgko 4 år

JE F 4428 Älgko 7 år

JE F 9956 Älgko 5 år

Fakta:

Följ älgar live

På sidan wram.slu.se kan du följa älgar som ingår i SLU:s forskning.

Under perioden som sändningen av Den stora älgvandringen pågår kan du följa två älgar med halsband live:

• Älgkon JE F 4974, som publiken i fjol gav namnet ”Alice”.
  • Samt älgtjur JE M 9945, som publiken nu gett namnet "Nils-Allan".

Välj ”Liveälgar i Junsele” i rullmenyn för att följa dem. Av djuretiska skäl ber vi allmänheten att inte söka upp älgarnas positioner.

Du kan också följa samtliga Junseleälgar med halsband, men med två veckors fördröjning. Välj ”Älgar i Junseleområdet” i rullmenyn.