Ny sökning
FÖ0500

Hållbar marknadsföring i biobaserad sektor

Ämnesmässigt innehåll

Kursen inleds med en introduktion till viktiga marknadsföringskoncept såsom värdedefintioner med avseende på hållbar utveckling, intressentteori, social practice theory, relationsmarknadsföring, nätverk och Corporate Social Responsibility (CSR).


Därefter följer en orientering om och tillämpning av metoder för marknadsundersökningar. Här läggs en grund i marknadsföringskoncept, för att skapa en epistemologisk insikt (Product dominant Logic och Service Dominant Logic).


Avslutningsvis behandlas även CSR i marknadsföring och strategi i både teori och tillämpningar. Centrala element är intressentanalys, värdegrundsanalys och kommunikation vilka studeras i termer av strategisk förändring, affärsmodellsutveckling och innovation i teori och praktik. Inom kursen beaktas industristruktur och företagsstrategi med bakomliggande mekanismer och konsekvenser för företagsutveckling.


Genomförande

Kursen nyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, seminarier och övningar samt projektarbete i vilka en fördjupad kunskapsteoretisk insikt och vokabulär utvecklas tillsammans med färdigheter relaterade till hållbar utveckling.


Följande moment är obligatoriska



  • Övningar

  • Seminarier

  • Gästföreläsningar/studiebesök


Kursplan och övrig information

Litteraturlista

Belz, Frank-Martin &  Peattie Ken, (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, (2nd Ed.), John Wiley and Sons Ltd. Chichester, the UK.** (ISBN: 978-1-119-96619-7) **

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursen ges som en programkurs: Miljöekonomi och företagsledning - masterprogram Agrar ekonomi och företagsledning - masterprogram Agronomprogrammet - ekonomi Skoglig företagsekonomi Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 26170 SEK Nivå: Avancerad nivå (A1N)
Ämne: Företagsekonomi
Kurskod: FÖ0500 Anmälningskod: SLU-20152 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Engelska Ansvarig institution: Institutionen för skogsekonomi Studietakt: 100%