Renens biologi och renskötsel
Ämnesmässigt innehåll:
I kursen behandlas renens anpassning till den arktiska och subarktiska miljön, där renen jämförs med andra vilda och tama djur. Renens näringsbehov och näringsintag behandlas i relation till betestillgång, betesmönster, tillväxt och reproduktion. Kursen tar vidare upp sambandet mellan bete, kondition, hälsa och produktion, samt skötselmässiga åtgärder för att förbättra överlevnad och produktion. Anpassning av djurantalet till betesresurserna, styrning av renhjordens struktur samt urvalsinsatser vid rekrytering av djur beskrivs.
Renskötselpastoralism som produktionsform jämförs med annan extensiv djurhållning. Vidare diskuteras ekonomiska och sociala förhållanden inom renskötseln, markrättigheter, konkurrerande intressen, myndigheters ansvar i relation till förvaltning av renskötsel, samt rennäringens historia och framtid.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, exkursioner, kurslitteratur, nätbaserat undervisningsmaterial, övningar, studiebesök och projektarbeten.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Informationskompetens, självständighet, skriftlig kompetens och tidsplanering.
Följande moment är obligatoriska:
Godkänt deltagande under fysiska träffar.
Kursplan och övrig information
Kursplan
HV0216 Renens biologi och renskötsel, 7,5 Hp
Reindeer biology and reindeer husbandryÄmnen
Husdjursvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande30 hp
Mål
Kursens syfte är att ge kunskaper om renens biologi och anpassning till den subarktiska och arktiska miljön samt ge grundläggande kunskaper i renskötseln som pastoralt system med fokus på systemet i Sverige.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- övergripande beskriva var i världen renen förekommer och vad som kännetecknar miljön i dessa områden,
- beskriva renens anpassning till miljön och hur renen därmed skiljer från andra vilda och tama djur,
- beskriva renens betesmönster och näringsförsörjning under olika tider på året,
- redogöra för hur rennäringen bedrivs i Sverige och diskutera hur olika faktorer kan påverka produktionen,
- övergripande beskriva hur politik, myndigheter och industri påverkar renskötselns förutsättningar och dess plats i den samiska kulturen,
- beskriva renskötselns betydelse för den samiska kulturen och det övriga samhället.
Innehåll
Ämnesmässigt innehåll:
I kursen behandlas renens anpassning till den arktiska och subarktiska miljön, där renen jämförs med andra vilda och tama djur. Renens näringsbehov och näringsintag behandlas i relation till betestillgång, betesmönster, tillväxt och reproduktion. Kursen tar vidare upp sambandet mellan bete, kondition, hälsa och produktion, samt skötselmässiga åtgärder för att förbättra överlevnad och produktion. Anpassning av djurantalet till betesresurserna, styrning av renhjordens struktur samt urvalsinsatser vid rekrytering av djur beskrivs.
Renskötselpastoralism som produktionsform jämförs med annan extensiv djurhållning. Vidare diskuteras ekonomiska och sociala förhållanden inom renskötseln, markrättigheter, konkurrerande intressen, myndigheters ansvar i relation till förvaltning av renskötsel, samt rennäringens historia och framtid.
*Genomförande: *
Kursen utnyttjar olika undervisningsformer för att främja studenternas lärande och diskussioner genom föreläsningar, exkursioner, kurslitteratur, nätbaserat undervisningsmaterial, övningar, studiebesök och projektarbeten.
I kursen fokuseras på följande generella kompetenser:
Informationskompetens, självständighet, skriftlig kompetens och tidsplanering.
Följande moment är obligatoriska:
Godkänt deltagande under fysiska träffar.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig och muntlig tentamen. Godkänt deltagande i obligatoriska moment.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ytterligare information
Kursen ges på distans och på 25 % fart. Kursens innehåller två obligatoriska fysiska träffar en 3-dagarsträff vid kursstart i Jokkmokk, Samernas utbildningscentrum och en 2-dagarsträff i Uppsala, SLU. Studenten står själv för kostnader och bokning av resa och boende vid båda träffarna.Utöver föreläsningar under träffarna bygger kursen på självstudier av anvisad litteratur och information på nätet, besvarande av inlämningsuppgifter och genomförande av övningsuppgifter via internet. Kommunikation, utöver de fysiska träffarna, sker via kursens hemsida och e-post.
Kurshemsidan innehåller all information rörande kursen och används för genomförande av kursens moment. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs för att kunna följa kursen. Examination genomförs muntligt och via den webbaserade lärplattformen (Canvas).
Litteratur på norska och engelska kan förekomma.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för husdjurens utfodring och vård