Nätverkande aktiviteter får bidrag från Svenska artprojektet

Publicerad: 05 september 2024
Grupp av människor står samlade runt föreläsare i naturen. Foto

SLU Artdatabanken delar inom ramen för Svenska artprojektet ut bidrag till nätverkande aktiviteter med syftet att stimulera uppbyggnad av kompetens inom systematik och taxonomi.

Varje år utlyses bidrag till nätverksbildande och kompetenshöjande aktiviteter med fokus på ökad kunskap om arter inom mindre kända organismgrupper i Sverige. Bidraget delas ut av SLU Artdatabanken inom ramen för regeringsuppdraget Svenska artprojektet. Särskilt riktar sig utlysningen till aktiviteter som gynnar samarbete och kunskapsutbyte mellan junior och senior kompetens. Sammanlagt 310 700 kronor tilldelas i år följande sex aktiviteter:

Riksträff på västkusten

Svampkonsulenternas riksförbund, med cirka 300 medlemmar, sammanstrålar varje år för att bygga nätverk, hitta nya samarbetsmöjligheter och utöka sitt kunnande. Under årets träff genomförs ett antal exkursioner i naturen i varierande biotoper. Här inhämtas kollekt till en kunskapshöjande svamputställning, och samtliga fynd rapporteras till Artportalen. Riksträffen inkluderar även guidning, studiebesök, flera föreläsningar och en genomgång av hur Artportalen används.

Workshop: Sveriges alla insekter 2025!

Station Linné på Öland genomför en tredagars workshop för 40 deltagare i mars 2025. Det blir den tredje upplagan av evenemanget. Under workshopen samlas både etablerade experter och juniora förmågor för att bygga nätverk och sprida kunskap om den svenska insektsfaunan, Station Linnés forskningsverksamhet och Svenska artprojektet. Deltagare kommer att erbjudas boende och mat. Sortering- och bestämningsarbeten kommer i likhet med tidigare års workshops att varvas med föreläsningar och gruppdiskussioner, samt en visning av Station Linnés DNA-labb.

Mykologiveckan 2024

Mykologiveckan har arrangerats årligen sedan 1980. Arrangör är Sveriges Mykologiska Förening (SMF) tillsammans med Nybro kommun och Länsstyrelsen i Kalmar län. Aktiviteter innefattar fält- och mikroskopstudier med inventering och artbestämning. De cirka 70 deltagarna får här möjlighet till praktiskt kunskapsutbyte – från erfarna mykologer till mer junior kompetens. Alla fynd av svamparter rapporteras till Artportalen, och experter bidrar med verifiering. Insamlade kollekter av särskilt intresse lämnas till ett offentligt herbarium.

DNA-sekvenser som hjälpmedel vid artbestämning: En serie praktiskt inriktade workshops

Uppsala Svampklubb planerar en serie workshops för artbestämning av svampfynd med hjälp av DNA-sekvensering. Deltagarna, cirka 15-20 personer, samlas för en inledande exkursion där grunderna gås igenom för hur fynd dokumenteras och material insamlas, torkas och sparas. Insamling sker därefter under svampklubbens ordinarie höstexkursioner runt om i Uppland. Efter att sekvenser erhållits hålls en workshop för att analysera och kurera data, och under senare tillfällen diskuteras fyndbestämningar. Totalt planeras 4-5 workshops med experthjälp.

Workshop - Introduktion och fördjupning om solitära bin (Apoidea)

Entomologiska föreningen i Uppland anordnar en workshop som fokuserar på solitära bin. Workshoppen innehåller föreläsningar, fältstudier och identifieringsövningar på labb. Den riktar sig till naturintresserade med relativt god kännedom om insekter generellt och med ett genuint intresse för solitära bin i synnerhet. Evenemanget planeras till två dagar och har ett maxantal på 15 personer.

Forskningsresa 2025

Forskningsresan i Naturvårdens Utmarker är en årlig inventering av Sveriges sista oskyddade naturskogar som har pågått i 30 år. Evenemanget, som infaller vecka 30 varje år, arrangeras av Naturskyddsföreningen Jämtland-Härjedalen. Upp till 50 personer har möjlighet att delta. Målet med forskningsresan är bland annat att öka kunskapen om arter och ekologi, inventera oskyddade skogar för att dokumentera deras naturvärden och redovisa fynd av fåglar, signalarter och hotade arter i Artportalen.