Hoppa till huvudinnehåll

SLU Centrum för biologisk mångfald, CBM

CBM bidrar till nya och oväntade perspektiv på betydelsen av biologisk mångfald för människor och samhällen.

Nyheter från CBM

• 27 juni 2024

Forskaren om lupiner: "Hoppfull om att de går att stoppa"

Juliana Dániel-Ferreira Färggrann men förödande – den invasiva blomsterlupinen ställer till problem för både djur och växter och den sprider sig snabbt. Men trots det så är SLU:s expert Juliana Dániel Ferreira hoppfull om att lupinen kan stoppas.
  • 12 juni 2024

Mångfald och utbredning av arter i norr påverkas av klimatet

Man framför tältliknande insektsfälla. Också avlägsna glesbefolkade platser påverkas av klimatförändringarna som vi människor har orsakat. Pablo de La Peña Aguilera har i sin doktorsavhandling undersökt vad som styr utbredning och artsammansättning hos svampar, insekter och växter längst upp i norr. Han har bland annat sett att artrikedomen minskar med höjden över havet och ökar med markens temperatur och fuktighet.
  • 11 juni 2024

Trafik minskar vägrenars värde för pollinerande insekter

Växter i vägren Vägrenar kan vara en bra livsmiljö för pollinatörer, enligt en studie från Sveriges lantbruksuniversitet och Lunds universitet. Skötselmetoder som ger mer blommor resulterar också i fler vilda bin och även fjärilar vid de allra rikaste vägkanterna. Men ju mer trafikerad vägen är desto farligare är miljön för vilda bin och fjärilar, vilket kan motverkar den positiva effekten.

MK24: Mångfald i matlandskapet

Save the date: 10 oktober 2024. Det finns många olika bilder av hur landskapet behöver förändras och/eller upprätthållas för att bli mer uthålligt. Kan vi enas om en gemensam målbild, och hur ser vägen dit ut? Vilken framtidsvision vi har för de olika matlandskapen?

Senaste numret av Biodiverse

Biodiverse nummer 2/24 handlar om taxonomi. Med detta nummer av Biodiverse vill vi ge en bild av tillståndet för taxonomin som vetenskap, och vårt beroende av taxonomin för att kunna arbeta med biologisk mångfald. Gästredaktör är Torbjörn Ebenhard, forskningsledare vid CBM.

Panelsamtal: Förlust av biologisk mångfald - ett hot mot vår hälsa

Se panelsamtalet ”Förlust av biologisk mångfald – ett hot mot vår hälsa”: om Sveriges väg framåt i arbetet med att öka biodiversiteten för allas vår hälsa.

Forskningssammanfattningar

Läs korta sammanfattningar av några av publikationerna från CBM. Till exempel artikeln: "The Cornwall Beaver Project: navigating the social-ecological complexity of rewilding as a nature-based solution", en litteraturstudie om effekterna av bävrar på geomorfologiska och hydrologiska processer, livsmiljöer, biologisk mångfald och människor i jordbrukslandskapet i Storbritannien.

Lyssna på våra forskare

Ljusföroreningar är en fråga som blivit uppmärksammad ganska nyligen.

18 september: "Djurarter minskar – nedprioriterad miljöbov kan ligga bakom", intervju md J-O Helldin i P4 Uppland.

Publicerad: 28 juni 2024 - Sidansvarig: cbm-webmaster@slu.se

SLU Centrum för biologisk mångfald
Institutionen för stad och land
Sveriges lantbruksuniversitet