Forskningssymposiet ”Interpreting, learning and being with natureculture”

Senast ändrad: 13 juni 2024
Eva pratar på forskningssymposium

Den 22-23 april bjöd CNV till symposium om naturvägledning, forskning och kunskapsutveckling på Ultuna

Sedan oktober 2022 har CNV intensifierat vårt arbete med att utveckla forskning om naturvägledning. Vi har valt en metod som kombinerar teoretisk och praktisk kunskaputveckling. Metoden har tre utgångspunkter: hur teorier om naturvägledning från olika sammanhang kan anpassas och användas när naturvägledning utforskas, utvecklas och utövas, värdet av närmare samarbete och gemensamt lärande mellan forskare och praktiker, samt behovet av att förstå och överblicka den mångfald av perspektiv på naturvägledning som finns i Sverige.

För att ringa in relevanta frågor och starta ett samtal med framtida samarbetsparter bjöd CNV in till ett symposium vid SLU i Uppsala i april med titeln "Interpreting, learning and being with natureculture." Symposiet samlade fyrtio deltagare, både forskare och praktiker med intresse för metod- och kunskapsutveckling inom detta fält. Samtalen handlade om deltagarnas arbete med människa-natur-relationer, hur arbetet överlappar med och kan komplettera andras och hur samarbete och gemensamt lärande kan ske.

Deltagarna deltog i diskussioner, kartläggning av intressen och ett utforskande av konkreta fall. Syftet var att bygga förtroende, fördjupande diskussioner och att identifiera viktiga forskningsfrågor för framtida projekt.

En höjdpunkt var en guidad promenad i SLU:s kunskapspark, där tre naturvägledningsmetoder testades i praktiken. Symposiet betonade vikten av att bibehålla samarbete och säkerställa resurser för naturvägledning och kunskaputveckling, särskilt i tider av statliga budgetnedskärningar i naturvårdsförvaltningen. Nature Interpretation Lab (NiLab), med stöd från Mistra Environmental Communication, är en mötes- och arbetsplats med syfte att fortsätta detta arbete.

Sammanfattningsvis lyfte symposiet naturvägledningens kraft och behovet av kollektiv kompetens och kunskap för att stödja engagemang och handling för natur, miljö och omställning. För mer information hör av dig till oss på CNV och/ eller gå till NiLabs webbsida.

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv