Kontaktinformation
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv
2023 års utmärkelse för naturvägledning med guide sätter den uppväxande generationen i fokus. I Ljusdal guidar engagerade elever från Los skola både andra elever och allmänheten i Hamra nationalpark. En aktivitet som både sprider kunskap om naturen och stärker barnen.
Los skolas guidade turer i Hamra nationalpark erhöll utmärkelsen Årets naturvägledning 2023 i kategorin Naturvägledning med guide. Juryns motivering var:
Ungdomar från Los skola är sedan 2011 naturguider för yngre barn i Hamra nationalpark. Alla elever i årskurs 3 i Ljusdals kommun samt ungdomarnas släkt, vänner och andra intresserade får följa med. Genom upplevelser med alla sinnen bidrar de till intresse för natur och ett starkt lokalt engagemang för nationalparken och dess värden. Att självständigt planera, visa och berätta om det man kan uppleva i naturen ger ungdomarna en möjlighet till eget lärande men också att prova på naturvägledning som tänkbart yrke.
– Tack vare att de får göra den här guidningen i nationalparken blir de väldigt frimodiga. Det bygger upp dem som personer; de blir starka och trygga i sig själva. Givetvis lär de sig om biologi och miljö, men också om hur man uttrycker sig och hur man förmedlar kunskap, säger Pia Enocson, pedagog på Los F–9-skola.
Orörda myrar, vilda forsar och lavbehängd gammelskog – Hamra nationalpark i Ljusdals kommun har rik natur. Och sedan 2011 också ett stort antal unga ambassadörer från Los skola som förmedlar kunskap om såväl natur som traktens kulturarv när de på Nationalparkernas dag visar runt och berättar om Hamra för både andra elever och allmänheten.
Stolta elever med diplomet från utmärkelsen Årets naturvägledning 2023 och en bok om Hamra nationalpark. Foto: Los skola
Hamra blev nationalpark redan 1909, som en av de första nationalparkerna i Europa, men år 2011 utökades parken kraftigt och en återinvigning var på gång. Då fick Pia en idé när hon såg arbetet som formade det utökade parkområdet.
– Skulle inte eleverna på Los skola kunna få vara ambassadörer för sin nationalpark? tänkte jag, berättar Pia. Hon kontaktade länsstyrelsen som nappade direkt. Så klart att barnen skulle få vara elevguider på invigningen.
– Vi läste, vi lärde och vi tränade på att prata inför folk och guida, och det var ju sådär 3 000 personer där totalt den dagen, så de fick verkligen träna, säger Pia glatt.
På den vägen är det: Varje år, på nationalparkernas dag den 24 maj, guidar runt 25 elever från Los högstadium alla Ljusdals kommuns årskurs-3:or på olika stationer utefter två slingor i nationalparken på förmiddagen. På eftermiddagen är det allmänhetens tur. Det sker i samarbete mellan skolan, länsstyrelsen och Ljusdals kommun.
– Då kommer det både turister, släktingar och vänner.
Eleverna guidar på svenska och engelska, några även på tyska. De första gångerna kan de vara lite darriga på benen men det ger sig, säger Pia med tydlig stolthet över barnens insats.
– I början tycker de att det är lite läskigt, men de får ju träna under många år. Jag hörde en elev i 9:an säga att de första gångerna är man riktigt nervös, men då har man med sig de äldre eleverna, och sedan har man ju lärt sig och känner sig bara stolt när man har guidat.
Det som i början kanske är lite ”papegojkunskap”, att eleverna säger någonting de bara har lärt sig, blir med tiden också mer integrerat i dem själva, säger Pia.
– Efter ett år eller två blir det även deras kunskap, och då blir den förstås mer fördjupad och de förstår mer av det som de berättar om.
Bakom guidningen ligger mycket arbete, förankrat inom många ämnen i kurs- och läroplanen och under flera läsår innan eleverna får börja guida i årskurs 6. Och det ger ringar på vattnet, menar Pia.
– Det bästa sättet att sprida kunskap, det är ju genom barn. För barnen lär sig och får en grundförståelse, och sen bär de med sig det hem, och mormor och farfar och alla, de vill ju komma och titta på dem när de guidar.
– Det är ett fantastiskt jobb som eleverna gör: de lär sig fakta och de sprider kunskap. Det märks så väl, nationalparken är välbesökt året om, det är aldrig tomt där. Där är alltid besökare och jag tror faktiskt att elevernas insats har varit av stor betydelse. De har väckt nyfikenhet.
Så får också alla elever när de går ut nian ett intyg från länsstyrelsen att de har varit guider i Hamra nationalpark.
– Det är ett fint bidrag till deras cv.
Inför varje guidning sker en generalrepetition då hela Los skola åker till nationalparken och då blir alla elever guidade tillsammans, av varandra. En riktig marinering i kunskap om djur och natur, men det slutar inte där, menar Pia.
– Sedan lär vi oss ju lite extra om vår bygd och då kommer kulturhistorien in också. Det är roligt, och jag tror att eleverna förstår helheten på ett annat sätt då. Vi har ju nationalparken, men även världsarvsgården Bortom Åa i Fågelsjö. Många av oss har skogsfinskt påbrå sedan sextonhundratalet här i trakten, och så har vi Loos Koboltgruva, gruvan i Los som också medförde inflyttning till området. Alla bitarna hör ihop.
Pia Enocson representerade Los skola vid utdelning av utmärkelsen 15 november.
Pia Enocson tog emot utmärkelsen på Mångfaldskonferensen i Uppsala, och tidigt på morgonen dagen efter var det dags att berätta på skolan – för de verkliga huvudpersonerna.
– Vi samlade alla elever i bildsalen och talade om att vi var vinnare, och jag visade diplomet och presentkortet som vi fått. Det blev riktigt jubel och hurra och klapp på axeln åt varandra för att vi är så bra! Och så hade vår kokerska Veronica kokat sin otroligt goda chokladsås som vi hade med glass som efterrätt till lunchen för att fira.
Under firandet berättade Pia också lite om Mångfaldskonferensen och arbetet för biologisk mångfald.
– Det var inte bara prisutdelning utan det gav så mycket mer. Det är kul för i alla fall de äldre eleverna att höra om, för då förstår de lite mer och vi jobbar ju mycket med de frågorna här på skolan.
Och guidningarna – ja, de kommer självklart att fortsätta.
– Det här gav ju bara mersmak, säger Pia som hämtade inspiration på konferensen och har många funderingar inför framtiden.
– Jag har fått en hel del idéer och har pratat lite med biosfärområde Voxnadalen och med länsstyrelsen Gävleborg om man kan utvidga det hela. Kanske kan vi också hjälpa andra skolor att komma i gång genom att berätta hur vi har gjort.
Fast diplom och presentkort i all ära – kanske är det ändå skolans rektors gåva som kommer att smälla högst hos eleverna.
– Vid förra elevrådet var det några yngre elever som ville skaffa något djur till skolan, eller åtminstone en köttätande växt. Så vår rektor, som har sin arbetsplats fyra mil bort, ringde: ”Jag kommer inte upp nu när ni berättar om utmärkelsen, men ni ska ju få en blomma och jag har kommit på att ni ska få en eller flera köttätande växter för det tror jag att barnen uppskattar mer än några snittblommor”, sa han. Så det kommer vi att få som uppskattning från rektor!
Stolta och glada elever på Los skola efter att skolans guidningar fått utmärkelsen Årets naturvägledning 2023. Foto: Los skola.
Om utmärkelsen i andra kanaler:
Texten är skriven av Catrin Hellmark.
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv