Kreativt nordiskt utbyte i Uppsala

Under några dagar i mars samlades nordiska utbildare i naturvägledning och utomhuspedagogik för att utbyta kunskap och erfarenheter. En del i Nordplusprojektet Explore Nordic som pågått sedan 2023. CNV bad en av de inbjudna, Kersti Beck-Larsson att summera sina intryck från de intensiva dagarna:
– Våga prata om de svåra frågorna, de som väcker känslor och som utmanar deltagarna i sitt tänkande. Det är den bärande andemeningen jag bär med mig från tre fantastiska dagar i och utanför Uppsala.
Vi möttes på Ultuna, utbildare från Island, Danmark, Norge, Finland och Sverige för att i olika praktiska workshops utforska hur vi kan jobba med naturvägledning och guidning om frågor som exempelvis biodiversitet och konfliktfyllda ämnen.
Workshopen Green Comp handlade om hållbarhetskompetens. Foto: Eva Sandberg, CNV.
Universella värden grundläggande
Den internationella experten Torsten Ludwig inledde med ett föredrag där han pratade om de universiella värden som vi kan arbeta med. Vi har en roll att fylla genom att skapa möjlighet hos våra deltagare att finna mening med livet i naturen. Det är många tankar som fyller oss åhörare, kopplat till det Torsten pratar om, precis så som det ”ska vara” med en god vägledning. Vi skapar våra egna tankar och förståeelser – en djupare mening. En djupare mening som inte slutar vid det egna välbefinnandet utan att vi också kommer att vilja bry oss om andra och vår planet genom att aktivt vilja jobba för både bevarande och förbättrande av den biologiska mångfalden.
Varje land hade tre parallella seminarier som deltagarna fick välja mellan och jag kommer nu att reflektera över de jag deltog i.
Naturlyftet – kunskapslyft för biomångfald
Först ut var Nature boost – Naturlyftet som Per Bengtson och Eva Sandberg från CNV presenterade. Det är ett femårigt projekt där de kommer att inspirera och jobba med att öka människors kompetens, kunskap och därmed aktivitet runt biodiversitet. Många idag saknar kunskap om naturen, genom Naturlyftet och olika aktiviteter inom dess ram är förhoppningen att vi kommer att utvecka vårt kunnande och förståelse. Vi resonerade och gav varandra exempel på hur man kan introducera biodiversitet på ett intresseväckande sätt. Här kommer jag att tänka på en jämförelse med att lära sig att läsa. Till en början presenterades vi för några få bokstäver för att kunna börja bilda ord och fonem. Men för att kunna läsa en bok behövs ju alla bokstäverna. Därför är det viktigt att lära sig arter, några i taget, att förstå landskapet och kunna ”läsa” det. Ödesfrågan kom också upp. Kommer vi att överleva som art? När naturen förändras så som vi känner den nu? Kan vi påverka framtiden?
Hållbarhetskompetens för framtiden
Därefter följde ett workshop om Green Comp. Vilken hållbarhetskompetens behöver medborgarna? Den frågan har man i Finland jobbat med både teoretiskt och praktiskt. Även här kom vilka möjliga framtider kan vi se utifrån vår kontext? Vilka hållbarhetskompetenser behöver var och en besitta för att lära för framtiden? Och vad är en hållbarhetskompetens? För att komma till praktik gick vi ut i vårvädret och genomförde två värderingsövningar. Övingarna gav i alla fall mig tankar om att en människas livssituation bidrar mycket till att ge den ett perspektiv på naturen, livet och framtiden. Med tidslinjens hjälp visualiserades hur folkmängden ökat på jorden från mitten av 1800-talet till idag samtidigt som koldioxiden i atmosfären ökat och mängden oexploaterad natur minskat. Vilka tankar väcker det? Och när vi kommer till nutiden finns i exemplet tre möjliga fortsättningar på tidslinjen. Vad väljer vi? Hållbarhet är att förstå tid och att skapa engagemang och vilja att agera utifrån det.
Den danska workshopen inleddes med att alla fick göra egna "natursynsglasögon". Resultatet blev oväntat roligt och lärorikt. Foto; Per Bengtson, CNV.
Se naturen med nya glasögon
Det är lätt att bli modstulen när man fördjupar sig i dessa frågor, men tack vare Danmarks workshop som följde fick vi med hjälp av lekfullhet hjälp att skapa mod för att våga framtiden. Även här jobbade vi med värderingsövningar. Genom att bygga våra egna ”glasögon” av toarullar och piprensare bubblade gruppen av skratt. Ett skratt som gav plats för nyfikenhet och säkert gjorde oss mer mottagliga för de övningar som följde. Även här handlade det om hur man värderar natur utifrån olika perspektiv och kompetenser där vi antog olika roller. Vad ger mig värde i naturen? I en övning fick vi söka naturföremål som skulle få oss att relatera till våra egna djupaste värderingar. Naturföremål som skulle hjälpa oss att hålla en riktning.
Hantera svåra ämnen
Att svåra ämnen alltid väcker starka känslor handlade Norges workshop om. Genom dramatisering av Benny Sätermo (naturvägledare från Norge) ruskades vi om och blev nyfikna. Budskapet handlade om (som jag uppfattade det) vikten av att tillsammans hitta fakta som accepteras. Detta kan bland annat göras genom att involvera de som behöver komma överens i insamlandet av evidens för den fakta som kan ligga till grund. Därefter måste var och en få bilda sig sin egen ståndpunkt. Det är ok att ha olika åsikt, men genom en gemensam bas kan man enklare hitta den bästa lösningen, kanske inte för individen (i stunden) men för planeten.
Den avslutande workshopen med Island handlade om geodiversitet och biodiversitet. På Island syns klimatförändringarna mer än i övriga Norden. Bland annat i form av glaciärer som smälter. Frågor som kom upp i mig var Vilka känslor lägger vi i ordet förändring? Hur påverkar det lokalsamhället när klimatförändringarna gör att det som vi tagit för givet inte längre fungerar. Dialogen måste till för att de förändringar som sker ska kunna leda till ett annat sätt att leva och få inkomster.
Thorsten Ludwig föreläste om värderingar och Martin Einfeldt om kreativitet. Foto: Per Bengtson, CNV.
Humor i naturvägledning
Som avslutning pratade Martin Einfeldt från Köpenhamns universitet om hur vi får energi att komma vidare och jobba med de viktiga frågor som vi lyft under konferensen. Hur frigör vi kreativiteten så att vi kan hitta nya lösningar? För det behöver vi kunskap, tanketid och framför allt motivation. Martin gav också förslag på hur humor kan användas i naturvägledning. Bland annat rekommenderade han att berätta om oväntade saker och att naturvägledaren ska sträva efter att deltagarna ska känna sig kloka och kunniga. Samt att man inte ska behöva pressa sig själv att vara rolig.
Interpretation handlar för mig om att väcka känslor, nya tankar och mening som leder till att deltagaren vill förändra något i sitt liv. Förhoppningsvis handlar det om ett sätt att leva mer i samklang med naturen och övriga arter och aktivt vilja bidra till att vi ökar våra framtida generationers möjligheter att leva och verka på vår planet. Trots svåra ämnen, viktiga ödesfrågor som kan göra vem som helst handlingsförlamad lämnade jag konferensen med mer hopp, mod och energi för att jobba vidare med att utbilda naturguider i artkunskap, landskapsförståelse, biodiversitet och interpretation. Vi är många och vi kan bli fler som kommunicerar dessa frågor.
Kersti Beck-Larsson. Foto: Privat.
Kersti Beck Larsson
Certifierad naturguide och kursansvarig och huvudlärare för Natur- och äventyrsguide kust på Stensunds folkhögskola. Utöver detta samarbetspartner och guide i Tivedens nationalpark.