Kontaktinformation
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv
När man säger naturvägledning är det säkert många som direkt tänker på guidning. Det är också en av de vanligaste metoderna inom naturvägledning.
"Uppgiften är inte att direkt förmedla kunskap, utan snarare väcka en känsla och nyfikenhet för naturen. Kunskap om naturen bör bygga på en upplevelse."
Med dessa ord fångade filosofen Friedrich Fröbel kärnan i guidning/naturvägledning. För att uppnå detta krävs både ämnesspecifika kunskaper och förmågan att skapa förutsättningar för deltagaren att få en minnesvärd upplevelse i naturen. Dessutom att kunna göra en bra historia och krydda den med intresseväckande kunskap, snarare än att bara lägga fram fakta. Guiden bör ha en förmåga att visa på detaljer eller företeelser som deltagarna kanske inte annars uppfattar.
Att se och tillägna sig kunskap om deltagarna, deras behov och förväntningar är en förutsättning för en framgångsrik guidning. Val av plats och tema är betydelsefullt för att sätta in budskapet i ett sammanhang samt för att tillsammans med deltagarna bygga kunskap och upplevelser som deltagarna kommer ihåg och stimulerar deras tankar.
Guidens roll kan variera mellan olika situationer. En roll som guiden kan ha är att få deltagarna att tänka efter och reflektera. Målet med det kan vara att få deltagarna delaktiga i bevarande av natur och kulturmiljö eller att agera i miljöfrågor. Du kan läsa mer om guiders olika roller i kapitel 3 i boken Naturvägledning i Norden.
Många guideegenskaper är personlighetskaraktärer medan andra är professionella verktyg för att kunna leverera kvalitativa upplevelser till deltagarna. Både personliga egenskaper och professionella verktyg är viktiga vid iscensättande av kvalitativa upplevelser till deltagarna och kan utvecklas via utbildning och praktisk erfarenhet. Båda bör därför ingå i guidekompetensen. Guiden ska kunna kommunicera och levandegöra komplexa system så de blir begripliga och leda till ett lärande hos deltagarna.
Det finns flera standarder att luta sig mot för att få en bild av vad en duktig naturguide bör kunna.
Den europeiska organisationen Interpret Europe har tagit fram en kurs för guider inom interpretation och naturvägledning. Guider som godkänt genomgått kursen blir Certified Interpretive Guide. Läs mer om kursen här. Kursbokenen Praktisk interpretation beskriver kompetenskraven för guiden. Den innehåller även praktiska verktyg för att planera och bedöma guidningar.
CNV har tillsammans med andra aktörer tagit fram en nationell norm för utbildning av naturguider samt det nationella certifieringssystemet Certifierad Naturguide. Läs mer om normen och certifieringen här samt om arbetet bakom dem. I dessa två kvalitetsäkringssystem är guidens kommunikationsförmåga en del av kompetenskraven för guiden.
CNV har ambitionen att bibehålla en översikt över utbildningar inom naturvägledning. Utbildningar för naturguider ingår där. Här är CNV:s översikt över svenska utbildningar med anknytning till naturvägledning.
Planering och utvärderingar av guidning kan med fördel ske enligt liknande principer för annan naturvägledning.
Två viktiga delar i planeringen är att 1) tänka över vad man vill att deltagarna på guidningen ska få med sig för tankar från guidningen och 2) skapa sig en så tydlig bild som möjligt av vilka deltagarna på guidningen är. Fördelen med guidning som metod gentemot naturvägledning där man per automatik inte möter en guide, som till exempel skyltar och utställningar, är att guiden kan anpassa guideupplägget allteftersom. Genom guidens kommunikation med deltagarna kan hen få en tydligare bild av deras förväntningar, kunskap och intressen. Reviewing är uppsättning metoder som kan underlätta både den löpande kommunikationen med deltagarna och att få en tydligare bild i slutet av guidningen om vad deltagarna tyckte om den. Läs mer om reviewing här.
Praktisk interpretation finns det formulär som kan användas i planering av en guidning.
Utvärdering av en guidning kan göras på flera olika sätt. En del av utvärderingen kan vara guidens egna reflektion efter guidningen. En kompletterande del kan vara att en guidekollega deltar i guidningen, stämmer av utifrån en mall (som checklistan PARADIS UTE eller utvärderingsbladet på sidan 36 i Praktisk interpretation) och delger respons efter guidningen. Genom kommunikation med deltagarna kan guiden stämma av hur guidningen upplevts, under och efter guidningen. Reviewing kan användas för den typen av uppföljning.
Sveriges guideförbund (SweGuide) samlar och auktoriserar turistguider inom natur- och kulturområdet.
Naturturismföretagen administrerar certifieringssystemet Certifierad Naturguide. Organisationen samordnar då även de certifierade guiderna.
I Facebook-gruppen Naturvägledare i Sverige är många guider medlemmar.
Interpret Sweden Network är ett informellt nätverk för de med intresse för interpretation. Fler guider är med i nätverket.
Det finns ingen renodlad förening för samtliga naturvägledare och naturguider i Sverige.
Interpret Europe är en europeisk medlemsorganisation för naturvägledare. Många guider är medlem i den organisationen.
På CNV:s sidor Möt en naturvägledare finns flera intervjuer med erfarna guider. Här är några av dem: Catherine Munsterhjelm, Hala Buraq, Henrik Hallgren, Jenny Carlsson, Kajsa Grebäck, Martina Kiibus, Michael Palmgren, Pia Larsson, Sebastian Kirppu, Stefan von Bothmer, Susanne Ekman, Zahra Bayati, Åsa Wistrand.
Årets naturvägledning är en utmärkelse som CNV delar ut. Guidning är ett vanligt inslag bland de nomineringar som lyfts fram genom utmärkelsen. i
Årets naturvägledning 2021 var finalisterna i kategorin Naturvägledning med guide: Blå lådan, Hopajola, Sebastian Kirppu, Naturvägledare på flerspråk och Äventyrsgruppen.
För Sveriges mest inspirerande naturvägledning 2018 finns alla nomineringarna presenterade på denna sida.
I de flesta av CNV:s tematiska nyhetsbrev Naturvägledaren finns det artiklar som handlar om guidning och ger tips. Några exempel är 3/2022 (klimat), 5/2021 (hälsa), 4/2021 (tillgänglighet), 2/2021 (brukad skog), 1/2021 (allemansrätten), 2/2017 (kommunikation för förändring).
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv