Att utvärdera naturvägledning

Senast ändrad: 27 november 2024
Utvärdering

Genom naturvägledning hoppas vi påverka våra deltagare – vi vill till exempel bidra till att de fördjupar sin kunskap, att attityder påverkas, att de inspireras till fördjupat engagemang, att kreativitet väcks och att de agerar på något sätt. Men vad vet vi egentligen om hur det går? CNV har på denna tips på litteratur och metoder som kan utgöra stöd för att utvärdera naturvägledning.

Att genom naturvägledning underlätta för människor att uppleva och lära sig om platser man känner starkt för är ofta en stark drivkraft för naturvägledare. Många tror också att deras verksamhet leder till ett djupare engagemang för naturen och miljön hos deltagarna.

Men hur kan vi veta vad vi faktiskt åstadkommer om vi inte utvärderar det vi gör? Självklart är magkänslan efteråt hos den som genomfört aktiviteten en tydlig signal om hur det har gått, men vad betyder det egentligen? Men utvärderingar kan med fördel genomföras mer strukturerat.

Genom utvärdering kan du som naturvägledare lära dig mer om dina deltagare, få hjälp att reflektera över och utveckla dina metoder och vägval och inte minst, utvecklas i din yrkesroll.

Utvärdering kan göras vid olika tillfällen 

  • Utvärdering under planeringsstadiet kan göras t ex genom frågeformulär för att undersöka vad målgruppen redan känner till och vad de är intresserade av. Resultatet från den typen av utvärdering är mycket användbart när man tar fram teman, lär sig om målgrupperna och väljer ut vad man ska berätta och hur. 
  • Formativ utvärdering görs inför att man ska producera naturvägledningsprodukter, som skyltar och audioguider. Det är då bra att stämma av utformning och innehåll med den tilltänka målgruppen. 
  • Summativ utvärdering görs när naturvägledningsprodukter är framtagna. Då finns det kanske möjlighet till slutjusteringar eller så vill man efter att produkterna använts ett tag se hur det fungerar.  

Samtlig utvärdering underlättas av att man har uppsatta mål för verksamheten eller projektet, så att man kan jämföra resultatet från utvärderingen med något.

Genom utvärdering får man respons på kvaliteten i sitt arbete. Man får bättre förutsättningar för att sätta realistiska och mätbara mål. Man får underlag till beslutsfattare och kan förmedla erfarenheter på ett tydligare sätt. Eller kort sagt: Man får bättre koll på vad man håller på med och hur verksamheten utvecklas.

Utvärdering av guidning

I handledningen Praktisk interpretation finns det på sidan 36 ett formulär som kan användas vid utvärdering av guidning. Begreppen som används i formuläret förklaras i handledningen.

Kvalitativa besökarstudier

CNV har låtit ta fram en sammanställning av motiv, metoder och exempel på kvalitativa besökarstudier. Läs mer om den här.

Observation av besökare

Att observera besökare kan ge mycket intressant information om det utförs på ett genomtänkt sätt. Lär dig mer om det här.

Reviewing

Reviewing är en form av praktiska metoder att direkt i fält ta fram och ta vara på deltagares förkunskaper, förväntningar, erfarenheter, upplevelser, attityder, synpunkter och reflektioner. Läs om reviewing här.

Tankelistning

Tankelistning är en metod som strävar efter att ringa in vad besökare tänker efter att de exempelvis deltagit i en guidning, gått en naturstig eller besökt en utställning. Läs mer om tankelistning här.

Att mäta känsla för naturen

Många naturvägledare vill att deras insatser ska leda till en ökad känsla för naturen. En grupp amerikanska forskare inom miljöundervisning har gett ut en guide om hur man kan utvärdera hur skolaktiviteter om natur bidrar till naturkontakt. Läs här om The Practitioners Guide to Assessing Connection to Nature.

Läs även gärna om utvärderingen av Dive in!-utställningen, som försökte få besökare att ändra sitt beteende kring havets liv. Se här.

 

Sju tips för att utvärdera naturvägledning

  1. Tänk igenom noga vad du skulle vilja ta reda på. 
  2. Matcha noggrant val av verktyg för tänkt målgrupp och situation. 
  3. Baka om möjligt in utvärdering eller dialog som en del av själva besökarupplevelsen.
  4. Behåll ett öppet sinne inför vad som visar sig i undersökningen. 
  5. Skapa tillfälle att kollegialt diskutera och dela dina resultat.
  6. Ge så konkreta rekommendationer som möjligt.Behåll inte resultaten för dig själv!

Läs mer om varje tips på denna sida.

Exempel på utvärderingar och litteraturtips

I menyerna här nedan kan du ta del av exempel både från Sverige och andra länder samt information om litteraturtips.  

Vi vill också berätta om våra webbsidor om planering av naturvägledning där det finns en del material som är mycket relevant för den som jobbar med utvärdering. T ex kan man på sidan Principer och steg för planering kika på punkt 5, för att se hur utvärdering kan ses som en del i en planeringsprocess. På planeringssidorna finns flera bra litteraturtips, vilka för utvärderingsändamål specificeras nedan i menyn Litteraturtips


Kontaktinformation

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv