Hjälp till att utveckla PARADIS UTE, kom med förslag till förbättringar!
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv
Vill du inspirera andra till naturupplevelser? Här är en checklista för att skapa aktiviteter ute. Första bokstaven i varje tips bildar tillsammans PARADIS UTE.
PLATSEN. Utgå från platsens särskilda förutsättningar.
ALLEMANSRÄTT. En aktivitet med hänsyn till natur och människor.
RÖD TRÅD. Ett genomtänkt tema ger intryck som stannar kvar länge.
AHA-UPPLEVELSER. Låt innehållet väcka känslor – WOW, OMG, LOL! (Oh My God, Laughing Out Loud.)
DELTAGARNA. Intressera dig för deltagarnas perspektiv.
INKLUDERANDE. Involvera alla och försök inkludera dem du annars inte når.
SINNEN. Aktivera alla sinnen – känn, smaka, dofta, se och lyssna.
UNDERSÖK. Låt deltagarna göra, undersöka och reflektera.
TILLGÄNGLIGT. Ta hänsyn till olika förutsättningar och funktionsvariationer.
ENGAGEMANG. Din energi är ett frö till deltagarnas engagemang.
Ladda ner denna checklista som pdf i form av ett bokmärke.
Förklaringar och fördjupning till de tio tipsen för naturvägledning.
Varje plats är unik. Utgå från det man kan se och uppleva på platsen men försök också hitta dess dolda berättelser. Hur har människan påverkat den och vad sker här och nu? Hur ser framtiden ut? Vilket liv finns här?
Skapa en hållbar aktivitet som bidrar positivt. Njut av naturen, men lämna inga spår och visa hänsyn enligt allemansrätten och särskilda regler i naturreservat. Tänk också på helheten och ha så liten miljöpåverkan som möjligt i resor, mat och prylar.
Ha ett tema eller huvudbudskap som besvarar frågan ”Vad vill du att besökaren ska ta till sig eller tänka efter aktiviteten?”. En röd tråd hjälper planeringen och ger sammanhang och mening för deltagarna.
Fundera på vilka aha-upplevelser deltagarna kan få. Genom att väcka känslor som WOW, Oh My God och Laughing Out Loud blir innehållet engagerande och givande, stannar kvar – och sprids vidare till andra.
Vilka är deltagarna och vilka är deras intressen och förväntningar? Försök förstå deras perspektiv och underlätta för dem att relatera till innehållet. Se även till att de känner sig trygga och är varma, torra, mätta och glada – grundläggande för att ta in nya upplevelser.
Se alla deltagare och involvera dem i aktiviteten. Dra nytta av deras frågor och kunskaper. Försök hitta vägar att nå och inkludera personer du annars inte når. Samarbeten kan leda till mångfald och bredd. Sänk trösklar och använd ett tilltal som fungerar för de ”inte redan frälsta”.
Om deltagarna använder flera sinnen blir upplevelsen djupare och beständig. Doft, smak och känsel skapar andra intryck och underlättar inlärning. När man blundar så lyssnar man bättre eftersom synen ofta är det dominerande sinnet. Sätt gärna ord på sinnesintrycken. En svartvit flugsnappare sjunger ”kiwi-chips, kiwi-chips”. Utterbajs luktar viol, tycker vissa.
Servera inte upplevelserna, utan aktivera deltagarna, skapa nyfikenhet och uppmana dem att leta och upptäcka själva. Ge utrymme för reflektion. Det kräver andrum och kommer inifrån deltagaren själv. Ställ öppna frågor som får deltagarna att tänka till.
Alla fungerar inte på samma vis men alla behöver naturen. Tjugo procent av Sveriges befolkning har någon form av funktionsnedsättning. Var noga med att beskriva i förväg om aktiviteten är krävande på något vis eller om den är tillgänglig för alla.
Naturvägledning handlar om att dela med sig av kärlek till naturen. Kunskap är nödvändigt men energi och passion behövs också. Försök att hitta en lagom energinivå som ger deltagarna inspiration att skapa sin egen väg till engagemang och handling.
Exempel på gratis material som kan underlätta för att skapa naturaktiviteter med olika målgrupper.
Utmana klassen med Friluftsbingo! www.sverigesnationalparker.se/globalassets/store-mosse/filer/friluftsbingo-digital.pdf
Bygg ett vildbihotell, plantera bivänliga blommor, gör om en gräsmatta till äng. Operation Rädda bina / Naturskyddsföreningen.
En guide till naturens egna råvaror. www.skogsskafferiet.se
Naturums utmaningar från Vattenriket Kristianstad. Krysslistor med poäng.
www.vattenriket.kristianstad.se/pedagogiskt-material
Inspiration och tips från Naturskydds-
föreningen: www.naturskyddsforeningen.se/skola/naturen-som-klassrum
Enkla guider med spårstämplar från många djur från Naturskyddsföreningen www.naturskyddsforeningen.se/skola/sparaffisch
Materialbank för utomhuspedagogik, miljöpedagogik och undervisning för hållbar utveckling: www.mappa.fi/sv/etusivu
Guidehandledningar för friskvårdsguider med praktiska tips: www.utemaningen.se/friskvardsguide-online
Massvis av roliga aktiviteter att göra med familj och vänner, med skolan eller föreningen, av Miljöverkstan i Flaten: www.miljoverkstan.se
Handbok för naturguider med mängder av praktiska tips, från Studiefrämjandet, skriven av Ulrik Alm. www.studieframjandet.se/globalassets/ovrigt-riksforbundet/pdfer/guiden-for-naturguiden/guidenfornaturguidennyabilderlag.pdf
Ett utbildningsmaterial med mängder av tips och övningar. www.slu.se/centrumbildningar-och-projekt/centrum-for-naturvagledning/publikationer/handledningar-och-stod/nvl_nyasvenskar/
Ett studiematerial med övningar som lär deltagarna att hantera vardagsstressen genom olika övningar i naturen.
www.studieframjandet.se/starta-studiecirkel/tips-pa-studiecirklar/halsa/lugn-av-naturen
Exempel på litteratur med många inspirerande tips.
FRILUFTSLIVETS PEDAGOGIK. En miljö- och utomhuspedagogik för kunskap, känsla och livskvalitet. Brügge, Glantz, Sandell. Liber förlag 2018.
UT I NATUREN. Naturskyddsföreningens guide till utflykter, äventyr, upplevelser. Erik Hansson, Bonnier fakta 2020.
ATT LÄRA IN UTE. Naturskoleföreningens olika läromedel för utomhuspedagogik www.naturskola.se/laromedel
NATURPEDAGOGIK. Mer än 400 övningar som öppnar dörren till naturens mångfald. Germund Sellgren, Gleerups 2006.
SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se
slu.se/cnv