Därför äter vi som vi gör. En kunskapsöversikt om matval.

Senast ändrad: 04 september 2024
Omslag rapport 28.

Publ. 2024. Del 28 i serien SLU Future Food Reports. I denna populärvetenskapliga rapport presenteras en systematisk sammanställning över faktorer som påverkar konsumenters matval. Resultaten bygger på en så kallad paraplyöversikt, där systematiska litteratursammanställningar används som utgångspunkt för att kunna sammanställa de senare årens omfattande forskning avseende konsumenters matval.

Alla vi konsumenter är byggstenar i de gigantiska livsmedelssystem som måste bli mer hållbara. Det är både nödvändigt och bråttom - för klimatets och miljöns skull, och för vår hälsas skull. För hållbarhet. Men utmaningarna är många och komplexa.

Våra matval styrs av gemensamma normer, värderingar, kulturer och traditioner. Vi påverkas både medvetet och omedvetet av massiv marknadsföring. Vi väljer eller väljer bort mat och dryck beroende på vad det kostar, och beroende på vår egen kunskap och vårt intresse för sådant som näringsinnehåll och matlagning. Matinköpen beror på vår livsstil och det utbud vi har att välja från. Livsmedelsproducenterna och de matmiljöer där vi rör oss har stor makt att påverka vad vi bär med oss hem eller äter på restaurang.

Att fånga in hela bilden, och att på djupet förstå alla samspelande faktorer som styr våra matval låter sig nog inte göras. Men rapporten Därför äter vi som vi gör – en kunskapsöversikt om matval är ett värdefullt bidrag. Den inbjuder till reflektion genom att ta det stora greppet och sammanfatta omfattande forskning med fokus på konsumenters matval. Läs och låt dig inspireras av nya insikter och aspekter på något vi alla säkert gör minst en gång i veckan – handlar mat.

Studien har finansierats av forskningsrådet Formas.

Därför äter vi som vi gör. En kunskapsöversikt om matval.
SLU Future Food Reports 28. Författare: Sara Spendrup (Institutionen för människa och samhälle, SLU), Richard Tellström (SLU Future Food) och Fredrik Fernqvist (Institutionen för människa och samhälle, SLU).