Halvtid för nätverket

Senast ändrad: 19 juni 2024

En vanlig fråga i sportsammanhang är ju ”Hur känns det?” och det är också första frågan som Johanna Sennmark får i intervjun. Lärosätenas klimatnätverk har precis lämnat in sin halvtidsrapport till finansiärerna Formas och Vinnova.

Som alltid med rapporteringar är det ett bra tillfälle att stanna upp och reflektera.
Så, hur känns det, Johanna?
– Det känns bra! Vi har lyckats väl och haft roligt på vägen. Vi har fått saker gjorda – och då blir det ju roligt. Samtidigt som det är tack vare som vi har haft roligt tillsammans, som vi har lyckats, konstaterar Johanna.

Nästan halvtid
Egentligen är det halvtid först i september. Då är det två år sedan Klimatnätverket fick det officiella klartecknet att sätta igång sitt arbete. Under fyra år ska nätverket arbeta med att ta fram riktlinjer, som ska underlätta för svenska lärosäten att uppfylla sin del av Parisavtalet.
Det som startade med att Chalmers och KTH arbetade fram Klimatramverket, ska omsättas i praktiken genom Klimatnätverket. SUHF beslutade att det skulle tas vidare under sitt paraply.
– SLU var då tydligt med att vilja ta ledarrollen. Vi vill ju vara ledande inom klimatfrågan.
Som miljöchef på Sveriges lantbruksuniversitet var det Johanna som fick ta på sig lagledarrollen, om vi ska fortsätta de sportsliga liknelserna. Men nu, i halvtid, blir det ett byte på den posten. Efter drygt tio år på SLU går Johanna vidare till en tjänst på Uppsala vatten.
– Det är naturligtvis väldigt kluvet. Det ska bli spännande med en ny utmaning, men personligen är det naturligtvis tråkigt att inte vara med i sista delen av det här projektet. Men jag lämnar det i trygga händer. Klimatnätverket står och faller inte med mig.

Göra skillnad
– Jag hoppas verkligen att vi gör skillnad som syns. Det finns ett stort behov av utveckling framöver, bland annat inom utbildningarna. Det som Klimatnätverkets nästa event ska handla om. Det ska bli så spännande. Jag undrar om jag inte ska kunna hitta en roll där, så att jag ändå kan vara med…, ler Johanna.

Rekryteringen av ny miljöchef på SLU pågår och den personen blir då ny ordförande för Lärosätenas klimatnätverk. Tills dess är Klimatnätverkets kommunikatör Anna-Karin Johnson tf ordförande.

En kvinna i lång ljus kjol och ljusbrun jacka går uppför en trappa hållandes i en grön kub med texten 13 Climate action

Johanna Sennmark fortsätter att bära
klimatfrågan högt, men nu på ny tjänst.
Foto: Anna-Karin Johnson

Fakta:

FAKTARUTA OM RESULTAT I HALVTID
Tre fokusgrupper igång
Hållbara tjänsteresor: Fokusgruppledare Markus Robèrt, KTH
Lärande för hållbar utveckling: Fokusgruppledare Cecilia Enberg, Linköpings universitet och Anne-Kathrin Peters, KTH
Byggnader och energi: Fokusgruppledare Lisa Redin, Umeå universitet
En fjärde under uppstart – Inköp och upphandling. Fokusgruppledare: Karin Dahlman-Wright, KI och Kristina von Oelreich, KTH

Två event
Den hållbara forskaren på Stockholms universitet, september 2022
Den hållbara ledaren på SLU Uppsala, maj 2024
Under planering: rundabordssamtal med studenter, näringsliv och akademi på Örebro universitet, oktober 2024

Värdkonstellationen
Värdkonstellation är projektgrupp för Klimatntäverket och består av
Johanna Sennmark, Peter Hagelin och Anna-Karin Johnson, SLU, Karin Dahlman-Wright, KI, Kristina von Oelreich, KTH, Magnus Breitholtz, Stockholms universitet, Lisa Redin, Umeå universitet, Frank Prenkert, Örebro universitet och studentrepresentant Thore Lindqvist, Chalmers/SFS.

Kommunikationen sker framför allt via hemsidan: www.slu.se/klimatnatverket
och nyhetsbrevet som kommer ut med cirka sex nummer per år

Anna-Karin Johnson, Kommunikatör
SLU Meny, Lärosätenas klimatnätverk