Diskussionerna

Senast ändrad: 08 oktober 2024

Gruppbild på 27 män och kvinnor i ett rumNärmare 30 personer, hälften studenter och hälften personal, träffades på Örebro universitet en solig höstdag. Upplägget för dagen leddes av Cecilia Enberg, Linköpings universitet, och Anne Peters, KTH, som båda är fokusgruppledare för Lärande för hållbar utveckling. Till sin hjälp hade de Annika Göran-Rodell och Johanna Björklund från Örebro universitet och Johanna Lönngren från Umeå universitet.

Första uppgiften blev att fritt tänka kring frågeställningen: Hur ser framtidens universitet ut?

Senare fick deltagarna fem olika frågeställningar att cirkulera runt kring och diskutera, enligt en modell som kallas world café. Vid varje bord satt en samtalsledare som gav en resumé om vad som kommit fram vid de tidigare grupperna. 

Frågeställningarna var: 

  • Hur behöver universiteten förändras? 
  • Vilken roll kan studenterna spela i att driva förändring?
  • Vilka frön till förändring finns på universiteten idag?
  • Vad är universitetens roll i samhällsförändring? (Eller vad är poängen med utbildningen?)
  • Vad behöver andra än studenter göra för att förändring blir av, till exempel som stöd för studentengagemang? 

Det var ett härligt engagemang i rummet och den stora utmaningen blir att koka ner alla tankar, förslag, åsikter och krav till några konkreta punkter.  

Detta ska sedan kokas ner till ett brev som ska skickas till rektorerna för landets samtliga universitet och högskolor. Detta hjälper policyanalytiker Ellen Bruno från Stockholms universitet till med.


Kontaktinformation

Anna-Karin Johnson, tf ordförande och kommunikatör
Lärosätenas klimatnätverk
anna-karin.johnson@slu.se
0511-671 93, 0703-59 71 93