Öppet brev

Senast ändrad: 18 november 2024

Diskussionerna och workshopen på Örebro universitet med representanter för 13 olika studentkårer och Lärosätenas klimatnätverk sammanfattades i ett öppet brev från studenterna till rektorer på de lärosäten som är medlemmar i Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).

Örebro 1 oktober 2024

 

Öppet brev till rektorerna på svenska universitet och högskolor

Lärosätenas klimatnätverk ska underlätta hållbarhetsomställningen på svenska universitet och högskolor. Tillsammans med representanter för studentkårerna genomfördes i oktober en workshop om hur universitetens utbildningar bör förändras för att förbereda studenterna för att delta i den samhällsomställning som behövs för en hållbar och jämlik resursanvändning och livsstil.

De brister vi tillsammans identifierat i nuvarande utbildningssystem är:

  • att det saknas förståelse och acceptans för att utbildningarna behöver förändras i grunden om de ska kunna utbilda studenter att bidra till en hållbar värld. Därmed saknas också vilja och beslutsamhet till sådan förändring.
  • att akademin, som står som garant för mycket av kunskapen kring klimat- och miljöutmaningarna, inte fullt ut är med och driver samhällsomställningen.
  • att alla utbildningarna inte lyfter frågor om hållbarhet och dess komplexitet eller karaktäriseras av lärande för hållbar utveckling, samt att det saknas progression i lärandet för hållbar utveckling.

Vi bedömer därför att svenska högskole- och universitetsutbildningar behöver förändras på följande punkter:

  • att utbildningar designas, både med avseende på innehåll och pedagogik, med utgångspunkt i de hållbarhetsutmaningar som världen står inför, så att studenternas kompetenser därigenom är aktuella och relevanta för samhällets hållbarhetsutmaningar.
  • att utbildningar inkluderar tvärdisciplinära möten och kurser där studenter får arbeta med lösningar tillverkliga uppdragsgivare och deras samhällsutmaningar 
  • att alla lärare och personer i ledande roller på våra lärosäten får kompetens om lärande för hållbar utveckling och om lärosätenas ansvar och möjligheter att bidra till samhällsomställning genom lärande för hållbar utveckling

Vi anser att studenter har en viktig roll i det här förändringsarbetet men ser att de studentinitiativ som finns inte alltid får gehör. Vi skulle därför vilja:

  • att lärosätena i större grad efterfrågar och tar till vara studenternas kompetens i utformningen och genomförandet av de förändringar av kurser och utbildningsprogram som behövs.
  • att studenternas röster tas på allvar i informella och formella sammanhang och att studentinflytande meriteras som en del av utbildningarna.
  • att Sveriges lärosäten gemensamt etablerar ett Forum för transformation av högre utbildning för ett större ansvarstagande för framtiden där både studenter, lärare, utbildningsforskare och universitetsledningar finns representerade.

Vi uppmanar nu er som är rektorer vid Sveriges lärosäten att påskynda en förändringsprocess som säkerställer att de kunskaper och färdigheter studenter får med sig från universitet och högskolor inte bara förbereder dem för deras kommande yrkesroller utan också för att kunna bidra till en hållbar samhällsomställning. Vi tror att samarbete och samverkan runt hållbarhetsfrågorna mellan alla Sveriges högre lärosäten, studenter samt övriga relevanta samhällsaktörer är en nyckel för att lyckas. Vi i studentkårerna och Lärosätenas klimatnätverk hjälper gärna till!


Undertecknat

Representanter från Blekinge studentkår, Chalmers studentkår, Halmstad studentkår, Linnékåren, Stockholms universitets studentkår, Studentkåren Malmö, Studentkåren i Skövde, Teknologkåren vid Lunds Tekniska Högskola, Umeå studentkår, Uppsala studentkår, Uppsala teknolog- och naturvetarkår, Umeå studentkår och Örebro studentkår 


Kontaktinformation

Anna-Karin Johnson, tf ordförande och kommunikatör
Lärosätenas klimatnätverk
anna-karin.johnson@slu.se
0511-671 93, 0703-59 71 93