Två forskningsfartyg sida vid sida till havs är en ovanlig syn. I förra veckan gjorde R/V Svea och R/V Skagerak gemensam sak i Danafjorden utanför Göteborg, när den nationella infrastruktursatsningen SWERVE avslutade sin CTD-utbildning för marina tekniker med en lyckad korskalibrering till sjöss.
- Att vara till havs och göra något praktiskt tillsammans ger mycket mer än att bara mötas och prata, säger forskningsingenjör Joel White från Göteborgs universitet.
Han var en av de 17 deltagare som tillbringade dagen ombord på SLU:s R/V Svea och Göteborgs universitets R/V Skagerak. Det här var tredje gången som SWERVE anordnade en teknikerworkshop på temat CTD. CTD (Conductivity, Temperature och Depth) är ett avancerat mätinstrument som används för att mäta viktiga egenskaper i havsvattnet, som salthalt (konduktivitet), temperatur och djup.
- Workshopen har gett en värdefull och givande inblick i hur våra kollegor på andra fartyg arbetar, utföra mätningar och lära oss av varandra, säger Joel White.
Praktiskt lärande till havs
Under workshopen fick deltagarna praktisera sina kunskaper genom att utföra mätningar i fält, analysera data från båda fartygen tillsammans med experter från SMHI, samt diskutera hur dataanalys bidrar till marin forskning och övervakning.
En central del av workshopen var den framgångsrika korskalibreringen mellan R/V Svea och R/V Skagerak – ett avgörande moment för att säkerställa att utrustningen ombord fungerar optimalt och att data från de två fartygen är jämförbar och tillförlitlig.
Kunskapsutbyte och nya kontakter
Deltagarna lyfte fram vikten av kunskapsutbyte och hur SWERVE kan bidra till att stärka samarbetet mellan olika forskningsinstitutioner.
- Det här har varit en mycket trevlig och nyttig workshop som gett såväl nya kontakter som användbar kunskap, säger projektassistent Kristofer Bergström från Luleå tekniska universitet.
Fartygskoordinator Björn Lindell från SLU avslutade workshopen med att blicka framåt:
- Att ge deltagare möjlighet att utveckla sina kunskaper och träffa personer med liknande arbetsuppgifter hos andra organisationer är två av anledningarna till att SWERVE håller dessa workshops. Jag ser fram emot att komma igång med ytterligare workshops under 2025.
SWERVE arbetar nu med att identifiera vilket ämne marina tekniker är mest intresserade av inför nästa workshopserie. Intresserade kan påverka ämnesvalet genom att fylla i sina önskemål via denna länk