Samverkan kring framtidens brukande och bevarande av skog genom industri-/samverkansdoktorander

Senast ändrad: 07 oktober 2024

Forskarskolan i Future Silviculture vill matcha forskare vid fakulteten för skogsvetenskap, SLU med företag, myndigheter och övriga intressenter med ett intresse av framtidens brukande och bevarande av skog. I potten ligger upp till åtta industri/samverkansdoktorandprojekt. Syftet är att beforska framtidens uthålliga skogsbruk och samtidigt främja kompetensförsörjning i detta område utanför SLU.

Under hösten 2024 inleder forskarskolan i Future Silviculture en utlysning av upp till åtta industri-/samverkansdoktorandprojekt.

Forskarskolan erbjuder potentiella industri/samverkansparter med egen forskningskompetens, exempelvis olika företag och myndigheter, att knyta kontakt med forskare vid fakulteten för skogsvetenskap på SLU. Syftet är att adressera utmaningar med ett framtida uthålligt brukande och bevarande av skog med aktuell forskning vid fakulteten. Samverkan sker inom ramen för specifika doktorandprojekt i forskarskolan Future Silviculture som är en del av den stora forskningssatsningen WIFORCE - Wallenberg Initiative in Forest Research - som stöds av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW).

Urvalsprocessen sker i flera steg innan en industri/samverkanspart matchas med ett framgångsrikt doktorandprojekt. Preliminärt datum för beviljande av doktorandprojekt är mars/april 2025.

Urvalsprocess och matchning av doktorandprojekt

Steg 1. Vi inleder med ett webbinarium den 1 oktober där företag, myndigheter och övriga intressenter välkomnas att ge korta presentationer av sin syn på utmaningar och forskningsbehov kring ett framtida uthålligt brukande och bevarande av skog. En presentation ges live under webbinariet och kompletteras med en inskickad text eller powerpoint/liknande. Alla SLU-anställda med ett intresse av dessa forskningsfrågor är välkomna att delta. De som ej kan delta kommer att kunna ta del av skriftligt underlag från webbinariet i efterhand.

Steg 2. SLU-forskare som är behöriga att vara huvudhandledare för en doktorand och är intresserade av ett industri-/samverkansprojekt skriver en kortfattad översikt på 1 A4 sida av ett doktorandprojekt. Här uppges ingen potentiell extern part, endast en sammanfattning av forskningsprojektet. Inskick till forskarskolan senast 5 november (mejl till forskarskolans koordinator, se kontaktuppgift nedan). De korta projektbeskrivningarna samlas i en projektportfölj som sedan skickas till de externa parter som anmält sitt intresse för en industri-/samverkansdoktorand. Forskningen ska vara av naturvetenskaplig och grundvetenskaplig karaktär.

Steg 3. Ett fysiskt heldagsmöte den 25 november på Näringslivets Hus i Stockholm i ett samarrangemang mellan SLU och Skogsindustrierna. Här presenterar forskarna sina projektidéer för potentiella samverkanspartners vilka kan ställa frågor under presentationerna och/eller under olika mingelsessioner under dagen. Representanter från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW) deltar.

Steg 4. Industri-, myndighets- och övriga intressent-parter rankar de forskningsprojekt som presenterats under steg 2-3. Baserat på denna ranking väljs de mest intressanta doktorandprojekten ut och dessa forskare bjuds in att skicka in fullständiga ansökningar. Exakt information om hur ansökan ska utformas och utvärderas delges senare, i stort kommer den att likna föregående utlysning av doktorandprojekt i forskarskolan. Preliminär deadline för fullständiga ansökningar är i slutet av januari 2025.

Steg 5. Inkomna ansökningar granskas och utvärderas. En sammanvägd bedömning görs där de vetenskapligt högst värderade projekten matchas gentemot industri-/samverkansparternas ranking. Här kan forskarskolan initiera ytterligare kontakt mellan forskare och potentiell industri-/samverkanspart. När alla parter är nöjda med sin matchning fattas beslut om tilldelning av industri-/samverkansdoktorandprojekt i styrgruppen för forskarskolan Future Silviculture, uppskattningsvis under mars/april 2025.

Hur bidrar forskarskolan Future Silviculture och SLU?

Varje industri-/samverkansdoktorand antas till, samt genomför, en forskarutbildning vid den institution på fakulteten för skogsvetenskap där huvudhandledaren för doktorandprojektet är anställd. Forskarskolan står för 2,4 miljoner kronor i bidrag för lönemedel till den part utanför SLU där doktoranden anställs, samt ett driftsbidrag på 500,000 kronor till huvudhandledaren/institutionen på SLU. Läs mer om vad Forskarskolan i Future Silviculture erbjuder här

Hur bidrar industri-/samverkanspart?

Doktoranden anställs på en tillsvidareanställning hos respektive företag/myndighet/intressent-part. Själva doktorandprojektet pågår under 5 års tid med 80% studieaktivitet (4 år) och 20% tid (1år) för praktik. Från forskarskolan utgår 2,4 miljoner kronor för bidrag till lönemedel, minst enligt SLU:s lönestege för doktorander. Företagen/samverkansparterna måste ha en sådan ekonomi att risken för att de skall försvinna under en doktorandperiod är mycket liten. I varje doktorands handledargrupp ska minst en biträdande handledare, samt tillgång till en reservhandledare, finnas vid industri/samverkansparten. Mottagnade part måste även ha en egen demonstrerad kapacitet att medverka aktivt i forskningsprojekt.