Erik Hunter
Presentation
Innovation, entrepreneurship, and value creation are key drivers for profitable, competitive, and sustainable Swedish agriculture. The research I do at SLU aims to understand and predict why some, but not other agricultural organizations are able to prosper in changing and challenging environments. By understanding and explaining the causes and consequences of successful (and failed) organizational endevours, my goal is to positively influence policy and practice in Swedish Agriculture.
Undervisning
Forskning
1. Funding: Kamprad’s Stiftelse
Project title: When new product development doesn't add value – Causes, consequences and policy
implications for Swedish Farmers
Start date: January 1, 2017 (3 year)
Applicants: Erik Hunter (main applicant) in collaboration with SLU Uppsala (Cecilia Mark-Herbert) and Jönköping University (Karin Hellerstedt & Mattias Nordqvist)
Project Description:
Farmers are rapidly disappearing from the Swedish countryside due to historically low levels of profitability. They are characterized by production costs that are among the highest in the world due in part to expensive environmental, animal welfare, and labor friendly laws. This in combination with the opening of Swedish markets to global competition has created conditions where Sweden is seen as a profitable dumping ground for low priced foreign food products. The inability for many Swedish producers to compete on price requires that they adopt value added strategies where innovation and entrepreneurship are essential ingredients. However, a common outcome for farmers who attempt to add value through e.g. new product development is failure. Surprisingly, we know very little about the failure process and those who experience it rarely talk about it, learn from it, or recover so that they are motivated to re-enter the innovation process. We argue that a vibrant community of entrepreneurial and innovative farmers who are able to create and capture value are key components to a livable and prosperous countryside. Our purpose therefore is to understand the causes and consequences of failure in innovative new product development processes. In collaboration with actors in the beef, pig, potato, and onion sector and The Federation of Swedish Farmers (LRF) we will longitudinally collect data on a random selection of approximately 1661 farmers in order to investigate what kinds of value creation activities are attempted and to understand the factors that lead to success or failure. This will help policy makers, advisers, and farmers 1) prevent and mitigate the effects of failure 2) Learn from and help those who have experienced it recover, 3) Give voice to those who have experienced it and in so doing, convey that failure
is a common, yet vital component to a competitive, innovative, and sustainable food sector.
2. Funding: Kamprad’s Stiftelse
Project title: Alternativa affärsmodeller och korta försörjningskedjor för en levande landsbygd: Logistisk analys av bönders direktkanaler till konsument.
Start date: September 1, 2016 (3 years)
Applicants: Erik Hunter (co-applicant) with Lunds tekniska högskola (Andreas Norrman main applicant)
Project Description:
Bönder och småskaliga livsmedelsproducenter är viktiga för en levande landsbygd och vårt samhälle. Många har dock lönsamhetsproblem och anser sig få för liten del av matkronan som skapas i de konventionella förädlingskedjorna. Sverige har dessutom en oligopol-liknande situation där ICA, KF och Axfood dominerar
kedjorna. Entreprenöriella försök har gjorts att bryta upp de många leden från ”jord till bord” och idag finns en rörelse mot kortare och alternativa kedjor (Short Food Supply Chains, SFSC) där bönderna kopplar sig närmare konsumenten. Olika affärsmodeller och logistiklösningar testas med eller utan mellanhänder. Regeringen har uppmärksammat situationen (SOU 2015:15): ”…dagligvaruhandeln och förädlingsledet har en betydande köpar- och säljmakt gentemot tidigare och senare led i livsmedelskedjan. … Utredningen drar slutsatsen att primärproducenternas lönsamhet kan öka genom lägre produktionskostnader, nya marknadskanaler eller genom att skapa sina egna varumärken”. Även Livsmedelsakademin uppmärksammar problemet och framhåller vikten av innovativa och hållbara logistiklösningar med färre mellanhänder. Tidigare studier visar dock att även om bonden får ut en större del av matkronan förbättras inte alltid lönsamheten. Nya operativa kostnader uppstår och investeringar måste göras som ofta har med logistiska utmaningar och aktiviteter att göra. SFSC har dock inte tidigare studerats ur ett logistikperspektiv. Det övergripande syftet med projektet är därför att utveckla kunskap kring logistikaspekter och utmaningar relaterat till olika varianter av bönders direktförsäljning av livsmedel (SFSC) för att stärka de svenska småskaliga livsmedelsproducenternas konkurrenskraft. Kunskap skall skapas kring: - logistiska utmaningar för olika varianter av SFSC (affärsmodeller och logistiklösningar) - orsaker till misslyckade entreprenöriella försök att skapa SFSC - en totalkostnadsmodell för SFSC, så att olika varianter kan jämföras - aktivitets- , ansvars- och riskfördelning hos olika implementerade varianter av SFSC - långsiktigt hållbara och skalbara varianter för SFSC. Att projektet är angeläget ur ett samhällsperspektiv syns av regeringens intresse för att bönderna och livsmedelskedjan, och av det faktum att lönsamma bönder är viktiga för en levande landsbygd. Många medborgare vill slutligen kunna köpa lokalt producerade livsmedel till rimliga priser. Totalkostnadsmodellen skall vara praktiskt användbar för aktörer i försörjningskedjan så att välgrundade beslut kan tas kring hur man bäst designar försörjningskedjan. Projektet är angeläget då det därmed hjälper entreprenöriella bönder, småskaliga livsmedelsproducenter samt nya mellanhänder att bättre lyckas med att nå hållbar lönsamhet.
3. Funding: Partnerskap Alnarp and KCF (via region skåne, Landshypotek AB and Sveriges lantmästerförbund)
Project title: What do you mean add value? Mapping and analyzing farmers´ activities, thoughts and path towards creating value-added
Start date: October 1, 2016 (2 years+)
Applicants: Erik Hunter (plus future doctoral student)
Project Description:
The Federation of Swedish Farmers (LRF) has encouraged its members to explore ways to “add value" to product offerings making them easier to differentiate and compete in markets where price is not of primary concern (LRF, 2011). While the suggestion is straightforward, it leaves many important questions unanswered. Should all farmers regardless of size, sector, managerial competence, and experience focus on adding value? If not, who should try to add value and what tools do we have to determine this a priori? Moreover, where and what kinds of value should they attempt to create? LRF believes farmers are too focused on creating value through product and production efficiency. However, being able to sell foods to retailers at a lower price is value adding to the buyer. That the main problem for many is not whether they are able to add value, but whether or not they are able to capture the value they create. We argue that answers to these questions are, for the most part, anecdotal. Consequently, this study has two primary aims: First, it will define what “value added” means from the farmer’s perspective and describe what activities and actions they take to add value. Second, it will connect the value added activities taking place with who (e.g., farm size, sector, organizational competence) is attempting to add value and how it affects things like profitability, diversification, and growth. By addressing these issues, the study enables us to understand who is doing what and more importantly, provide insights into what things they should be doing. Highlighting what companies are doing to add value helps to identify gaps in areas where value added activities are not currently pursued (e.g., cooperation, brand synergies from diversification, relationship management and improved services) which can lead to the identification of opportunities. Moreover, it will help us to understand why some organizations are able to add value while others are not due to e.g. their size, sector, and organizational resources. This will enable advisory groups such as LRF to supplement areas of the organization with things like knowledge transfer so more of them can start capturing value by focusing on the right things.
4. Funding: Stiftelse lantbruksforskning
Project title: Benchmark för framgångsrik företagsledning i lantbruket - förstudie och metodutveckling
Start date: 2016 (3 years)
Applicants: Erik Hunter (co-applicant) with Ove Karlsson (main applicant), Jozefin Nybom, et al. AEM.
Project Description:
Projektets effektmål är att stärka svenskt lantbruks konkurrenskraft genom att utveckla de företagsledande
kunskaperna och färdigheterna. Projektet är konceptutveckling vars delmoment är: 1) Kunskapsinhämtning från tidigare gjord forskning samt inventering av liknande mätningar nationellt och internationellt, 2) Utarbeta en metod där man kan genomföra benchmark på företagsledande kunskap och färdigheter riktat till framstående företag. Metoden ska mäta hårda och mjuka värden i företagsledningen och metoden ska kunna användas för nationell och internationell jämförelse. Nyttan och relevansen för näring är mycket stor. Den företagsledande förmåga är avgörandeför lantbrukets konkurrenskraft, där framgången ligger i en blandning naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga kompetenser. Samtidigt är det en stor utmaning i att syntetisera kunskap grundat på ett helhetsperspektiv, men den utmaningen är nödvändig att hantera då företagarna lever med denna verklighet varje dag.
5. Funding: FORMAS EKO
Project title: Stimulating organic intercropping in Sweden via participatory learning and action
Start date: October 2015 (3 years)
Applicants: Erik Hunter (co-applicant) with Georg Karlsson (main applicant), Erik Steen Jensen SLU, and Per Mödig Husshålningssällskapet
Project Description:
Baljväxter som ärter, bönor och linser genererar värdefulla ekosystemtjänster genom produktion av näringsrika livsmedel och foder, symbiotisk kvävefixering och diversifiering av odlingssystem. Samodling av baljväxter och stråsäd ökar produktionens hållbarhet genom att möjliggöra höga och stabila skördar med låga insatsmedel, minska problem med ogräs och skadegörare, förbättra produktkvalitet och minska odlingens negativa miljö- och klimatpåverkan. Trots dessa fördelar är det sällsynt att svenska lantbrukare tillämpar samodling vid produktion av baljväxter och stråsäd till mogen skörd. Detta projekt ska utforska barriärer och marknadsmöjligheter för svenska ekologiska lantbrukare att tillämpa samodlings och möjligheter att därigenom förbättra hållbarheten för svensk baljväxtbaserad foder- och matproduktion. Vi kommer att utforma och utvärdera samodlingssystem för åkerböna och lins, med test av olika sorter, samodlingsgrödor och odlingsteknik, i en deltagardriven process tillsammans med ekologiska lantbrukare. Attityder och barriärer som påverkar tillämpningen och användningen av samodlade grödor utforskas genom fokusgrupper med representanter för lantbrukare, intresseorganisationer, fodergrossister och handel. Resultaten kommer att ge värdefull kunskap om problem, marknadsmöjligheter och tekniska lösningar för ökad användning av samodling samt en mer lönsam och hållbar produktion av svenska ekologiska baljväxter.
Publikationer i urval
Click here for updated list of publications on google scholar
Hunter, Erik, and Elin Röös. "Fear of climate change consequences and predictors of intentions to alter meat consumption." Food Policy 62 (2016): 151-160.
Spendrup, S., Hunter, E., and Isgren, E. "Exploring the relationship between nature sounds, connectedness to nature, mood and willingness to buy sustainable food: A retail field experiment." Appetite 100 (2016): 133-141.
Andersson, L., Bengtsson, J., Dahlén, L., Ekelund Axelsson, L., Eriksson, C., Fedrowitz, K., Fischer, K., Friberg, H., Hallin, S., Hunter, E., Jansson, T., Johnsson, P., Mobjörk, M., Oscarsson, D., Patel, M., Rydhmer, L., Räty, R., Röös, E., Slätmo, E., Stenström, M., Sundberg, C., Svensson, C., Westholm, E., Wikman Svahn, P. (2016). Framtidsberättelser från lantbruket år 2030. Uppsala, Sveriges lantbruksuniversitet
Axelson, Lena Ekelund, et al. Klimatmärkt livsmedelsbutik: så kan handeln bidra till minskad klimatpåverkan genom att underlätta konsumentens val. Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds-och växtproduktionsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet, 2015.
Ekelund, L., Hunter, E., Spendrup, S., &Tjärnemo, H. (2014). Communicating GHG-mitigating food consumption in-store: an observational study of food retailers in five European countries. British Food Journal 116(10), 1618-1635.
Jenkins, A., Hellerstedt, K., Hunter, E. & Davidsson, P. (2014). Stigmatization of failed entrepreneurs: Prevalence and solutions. Frontiers in Entrepreneurship Research. Wellesley, MA, Babson College.
Fernqvist, F., Hunter, E. (2013). Who’s to Blame for Tasteless Tomatoes? The Effect of Tomato Chilling on Consumers’ taste perceptions. European Journal of Horticultural Science, 77(5), 193-198.
Klyver, K., Hunter, E., & Watne, T. (2013). Entrepreneurial Ties and Innovativeness in the Start-Up Decision. International Journal of Entrepreneurship and Innovation. 13(3), 153-163.
Isgren, E., & Hunter, E. (2013). Strukturer och strategier för lönsam produktion och säker tillförsel av inhemskt nötkött. LTJ rapport (24). Alnarp: LTJ.
Isgren, E., & Hunter, E. (2012). Alternativa försäljningskanaler för nöt- och lammkött - kartläggning och analys LTJ rapport (23). Alnarp: LTJ.
Hunter, E., Burgers, H., & Davidsson, P. (2009). Celebrity Capital as a Strategic Asset: Implications for New Venture Strategies. In G. T. Lumpkin & J. Katz (Eds.), Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence, and Growth (Vol. 11): Emerald.
Hunter, E., & Davidsson, P. (2007). Celebrity Entrepreneurship: Communication Effectiveness through Perceived Involvement. Journal of International Entrepreneurship and Small Business, 4(5).
Davidsson, P., Hunter, E., & Klofsten, M. (2006). Institutional Forces: The invisible Hand That Shapes Venture Ideas? International Small Business Journal, 24(2), 115-131.
Sciascia, S., Naldi, L., & Hunter, E. (2006) Market Orientation as Determinant of Entrepreneurship: An Empirical Investigation on SMEs. The International Entrepreneurship and Management Journal, 2(1), 21-38.