Hanna Astner
Undervisning
Hanna har uppnått titeln Excellent Lärare (EL) är en engagerad och erfaren kursledare. Hon leder för närvarande kurserna Organiastionsteori I (FÖ0473) och Kvalitets- och miljöledning – fördjupad teori i organisation och marknadsföring (FÖ0480). Utöver dessa kurser undervisar Hanna inom ett brett spektrum av ämnen på kandidat- och masternivå, med särskilt fokus på organiastionsteori, marknadsföring och forskningsmetodik.
Forskning
Hannas bedriver kvalitativ forskning fokuserad på entreprenörskap.
Hon är aktiv i forskningsprojektet "Nycklar till att navigera entreprenöriella ekosystem på landsbygden", där hon samarbetar med andra forskare och lokala aktörer för att utveckla kunskap om hur entreprenörskap kan stärkas och utvecklas på landsbygden.
Utöver detta har Hanna under en lång tid studerat och följt matkassemarknaden i Sverige, där hon har utvecklat idéer om hur nya marknader formas och hur värden, identiteter och varumärken samskapas under denna dynamiska process.
Hanna har ett djupt engagemang för hållbarhetsfrågor, livsmedelsproduktion och landsbygdsutveckling, vilket genomsyrar hennes forskningsarbete och bidrag till samhällsdebatten.
Samverkan
Pågående forskningsprojekt:
- Nycklar till att navigera funktionella entreprenöriella ekosystem på Landsbygden. Finansieras av Kampradstiftelsen, 2024-2027.
Avslutade forskningsprojekt:
- Matkassemarknadens utveckling i Sverige, 2010-2022.
Övrig samverkan:
- Medverkar i Landsbygdsnätverkets Analysgrupp för Hållbara Gröna Näringar. 2023-2024.
Handledning
Hanna är biträdande handledare för två doktorander och ger vägledning till kandidat- och masterstudenter i deras uppsatser och projekt.
Publikationer i urval
Astner, H. & Gaddefors, J. (2024). Founders and Their Brands: How Founder Identity Matters in Small Firm Branding. Qualitative Market Research: An International Journal. https://doi.org/10.1108/QMR-06-2023-0085
Astner, H. & Roos, A. (2024). Approaching the Rural – Uncovering Rural Context in Entrepreneurship. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation. https://doi.org/10.1177/14657503241267746
Astner, H. (2022). Exploring entrepreneurial processes in new markets: towards sustainable food systems. Doctoral Thesis, Swedish University of Agricultural Sciences, Vol. 2022, No: 28. https://pub.epsilon.slu.se/27587/1/astner-h-220421.pdf
Astner, H. (2022). The marionette: embeddedness in a community of family-controlled firms. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 16(2), 260-277. https://doi.org/10.1108/JEC-01-2020-0011
Astner, H., and Gaddefors, J. (2021). Identities at work in developing a new market. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship. 23(1), 1-23. https://doi.org/10.1108/JRME-07-2018-0038
Astner, H., Stigzelius, I., Andersson, H. & Mark-Herbert, C. (2011). Managing Procurement of Food with Added Value: A Case Study of Beef in the Catering Sector. Problems of Management in the 21st Century, Vol. 2, pp. 19-35. https://www.scientiasocialis.lt/pmc/files/pdf/Astner_Vol.2.pdf