CV-sida

Maria Capandegui Widén

Maria Capandegui Widén
Jag arbetar som varumärkesstrateg, artdirector och projektledare på SLU:s kommunikationsavdelning.

Presentation

Att stärka och utveckla SLU:s varumärke är en central del av mitt arbete. På enheten för varumärke och kommunikationsplattformar ansvarar jag för SLU:s varumärkesplattform och visuella identitet. Det är ett långsiktigt arbete fyllt av utvecklingsprojekt och samarbeten. 

Tillsammans med mina kollegor samordnar och stöttar vi användningen av SLU:s varumärke för att säkerställa en enhetlig och tydlig kommunikation. Målet är att öka kännedomen om SLU och stärka vårt anseende genom konsekvent och strategisk tillämpning av varumärket. 

Bakgrund

  • Fil. kand. grafisk design – inrikt förpackningsdesign, Högskolan Dalarna 
  • Distansutbildningar inom marknadsföring och grafisk design, Berghs School of Communication
  • Praktisk projektledning, Wenell Managent

Arbetade inledningsvis med grafisk formgivning av trycksaker, utställningar, profilprodukter, webbplatser, skyltar och allt annat som går att formge. I takt med att produktionen ökade blev mitt fokus mer på att hålla ihop den visuella kommunikationen i form av grafiska profiler och riktilinjer, utbildningar och även som ansvarig för SLU:s tidigare grafiska studio.

2016–2020 var jag projektledare för en större varumärkessatsning, Bilden av SLU, på uppdrag av rektor. Satsningen handlade om utveckling av varumärket både på ett strategiskt och praktiskt plan, från exempelvis varumärkesarkitektur och budskapsplattformar till fasadskyltning och utställningsmaterial för utlåning. Idag är det en viktig grund för det fortsatta varumärkesarbetet där min roll främst är som varumärkesstrateg.

Relaterade sidor: