Vaike Raag
Presentation
Min roll på kommunikationsavdelningen är att ansvara för studentrekryteringens digitala marknadsföring, en typ av marknadsföring som växer snabbt. Därför är det viktigt att utveckla den strategiskt och med siktet inställt på framtiden. I arbetet ingår att strategiskt och operativt driva kampanjer för SLU och dess utbildningar, att optimera kampanjerna och att förstå målgruppen.
Bakgrund
Tidigare arbete i urval:
2016–2018: projektledare / medieplanerare (Uppsala). I arbetsuppgifterna ingick medieplanering, utarbetning av kommunikationsstrategier, hantering av medieinvesteringar, rådgivning i marknadsföringsfrågor. Ansvarig för det egna nyhetsbrevet och kommunikationsstrategin för sociala medier.
2013–2015: country manager Sweden (Dortmund, Tyskland). Arbetet innebar förberedelser för företagets inträde och etablering på den svenska marknaden, planering och genomföring av marknadsföringen i Sverige, Danmark och Finland, Google AdWords-kampanjer för den svenska marknaden, PR-arbete (bl.a. i sociala medier och genom nyhetsbrev), ledning av det svenska översättarteamet och den svenska kundservicepersonalen. Ansvarig för innehållet i alla kommunikationskanaler samt för hemsidan.
2009–2013: account manager på en reklambyrå (Düsseldorf, Tyskland).
Studier i urval:
2011: ekonomie magisterexamen, Uppsala universitet,
2008: filosofie magisterexamen på internationella marknadsföringsprogrammet, Mälardalens högskola,
2006–2007: utbytesstudent genom ERASMUS-programmet (två terminer) vid Georg August-universitetet, Göttingen, Tyskland.