New search
BI1318

Applied Conservation biology

Information from the course leader

Välkomna till kursen Tillämpad Naturvårdsbiologi!

Kursen startar den 29 augusti kl 9:00 i sal O1 i Undervisningshuset på Ultuna.

Om du av någon anledning inte kan vara med första dagen är det viktigt att du meddelar det i förväg.

Kursen kommer till största del bestå av undervisning på campus, men också bestå av fältundervisning under exkursioner, övningar och projektarbeten.

Om något är oklart, kontakta gärna Erik Öckinger (erik.ockinger@slu.se).

Hälsningar,

Erik

Course evaluation

The course evaluation is now closed

BI1318-10093 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for BI1318

Academic year 2024/2025

Applied Conservation biology (BI1318-10178)

2024-09-02 - 2024-10-31

Academic year 2023/2024

Applied Conservation biology (BI1318-10427)

2023-08-28 - 2023-10-30

Academic year 2021/2022

Applied Conservation biology (BI1318-10213)

2021-08-30 - 2021-11-01

Academic year 2020/2021

Applied Conservation biology (BI1318-10257)

2020-08-31 - 2020-11-01

Academic year 2019/2020

Applied Conservation biology (BI1318-10192)

2019-09-02 - 2019-10-31

Academic year 2018/2019

Applied Conservation biology (BI1318-10100)

2018-09-03 - 2018-11-11

Syllabus and other information

Grading criteria

För att bli godkänd (betyg 3) på kursen ska man efter genomgången kurs kunna:

Hur visar man det?

-Planera och genomföra inventering och miljöövervakning av specifika arter eller artgrupper.

Aktivt medverka i projektarbete i grupp. Bidra till en inlämnad rapport och muntlig redovisning, utformade enligt instruktioner

Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet.

-Identifiera ett antal för naturvården viktiga biotoper.

-Redogöra för olika sätt att sköta biotoper med högt naturvärde, och i fält analysera olika skötselmetoders relevans på specifika lokaler.

Aktivt medverka i projektarbete i grupp. Bidra till en inlämnad rapport och muntlig redovisning, utformade enligt instruktioner

Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet.

- Diskutera olika syften med naturvård och målkonflikter mellan naturvård och andra samhällsintressen.

Godkänt projektarbete. Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet.

- Förklara och diskutera grundläggande begrepp inom naturvårdsbiologisk teori och praktik.

- Förstå historiska och biologiska processer som format dagens biologiska mångfald.

- Redogöra för viktiga styrmedel i samhällets arbete med att bevara biologisk mångfald.

- Ge exempel på hur myndigheter och andra organisationer arbetar med naturvård.

Godkänd skriftlig tentamen.

För att få betyget 4 på kursen ska man efter genomgången kurs kunna:

Hur visar man det?

Allt som krävs för betyg 3 enligt ovan

Allt som krävs för betyg 3 enligt ovan

-Förstå relevansen för grundläggande begrepp och naturvårdsbiologisk teori för olika frågor i den praktiska naturvården.

-Diskutera hur olika syften med naturvård kan leda till olika praktiska åtgärder.

-Diskutera för- och nackdelar med olika styrmedel för att bevara biologisk mångfald i specifika situationer.

-Analysera för- och nackdelar med olika metoder för inventering och övervakning av arter eller biologisk mångfald.

-Analysera för- och nackdelar med olika typer av skötsel i biotoper med höga naturvärden.

Skriftlig tentamen.

För att få betyget 5 på kursen ska man efter genomgången kurs kunna:

Hur visar man det?

Allt som krävs för betyg 4 enligt ovan

Allt som krävs för betyg 4 enligt ovan

-Föra en mer ingående diskussion om relevansen för grundläggande begrepp och naturvårdsbiologisk teori för olika frågor i den praktiska naturvården.

-Föra en mer ingående diskussion om hur olika syften med naturvård kan leda till olika praktiska åtgärder.

-Föra en mer ingående diskussion om för- och nackdelar med olika styrmedel för att bevara biologisk mångfald i specifika situationer.

-Göra en djupare analys av för- och nackdelar med olika metoder för inventering och övervakning av arter eller biologisk mångfald.

-Göra en djupare analys av för- och nackdelar med olika typer av skötsel i biotoper med höga naturvärden.

Skriftlig tentamen.

Litterature list

  1. Niklasson M & Nilsson S.G. 2005. **Skogsdynamik och arters bevarande. **Studentlitteratur. ISBN: 9789144034461

  2. Sodhi N.S & Ehrlich, P.R. 2010. Conservation Biology for all. Oxford Universuty Press. ISBN: 9780199554232.

**Kommentar: **Finns fritt tillgänglig online på : https://conbio.org/publications/free-textbook/

3) Artiklar och bokkapitel som kommer att finnas tillgängliga via Canvas

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Biology and Environmental Science - Bachelor's Programme Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: Bachelor’s level (G2F)
Subject: Environmental Science Biology Biology Environmental science
Course code: BI1318 Application code: SLU-10093 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Ecology Pace: 100%