Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing
The course "Quality and Environmental Management for Economists" is an interdisciplinary course, where the student gets the opportunity to combine knowledge in business management and environmental science. The course offers insight into problems related to quality and environmental objectives that are experienced by different organizations. A large part of the course is focused on quality and environmental management system, which offer a systematized way of dealing with questions related to quality and environmental issues. During the course the student will get the opportunity to learn about why and how companies address quality and environmental issues, and the conditions, motives and obstacles involved. The student will in addition be given the opportunity to learn about the organization and leadership in working with these issues.
Information from the course leader
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Kvalitets- och miljöledning - Fördjupad teori i organisation och marknadsföring!
Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information:
Studentkonto
Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.
Registrering på kurs
Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2022-01-01 till 2022-01-17. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.
Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.
Avbrott på kurs
Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tentamina
Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok, anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.
Rättade tentor kan vanligtvis hämtas onsdagar kl 12.30 – 14.30 på Institutionen för Ekonomi i rum D416 och D417 i Ulls hus, vån 4. På grund av Covid behöver studenter maila econ-edu@slu.se för att få hjälp med att hämta ut tentamen.
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.
Hälsningar,
Jeanette och Hanna, utbildningsadministratörer på Institutionen för Ekonomi
Course evaluation
The course evaluation is now closed
FÖ0393-30205 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for FÖ0393
Academic year 2020/2021
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30191)
2021-01-18 - 2021-03-23
Academic year 2019/2020
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30168)
2020-01-20 - 2020-03-24
Academic year 2018/2019
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30201)
2019-01-21 - 2019-03-25
Academic year 2017/2018
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30049)
2018-01-15 - 2018-03-25
Academic year 2016/2017
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30041)
2017-01-16 - 2017-03-26
Academic year 2015/2016
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30224)
2016-01-18 - 2016-03-27
Academic year 2014/2015
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30062)
2015-01-19 - 2015-03-29
Academic year 2013/2014
Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing (FÖ0393-30027)
2014-01-20 - 2014-03-30
Syllabus and other information
Syllabus
FÖ0393 Quality and Environmental Management - Continued Organization Theory and Marketing, 15.0 Credits
Kvalitets- och miljöledning - fördjupad teori i organisation och marknadsföringSubjects
Environmental Science Business Administration Business Administration Environmental scienceEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
60 credits in business administration and 15 credits in biology/ecology/environmental science/ agricultural science/forestry management or equal subject that offer insight into problems related to environmental objectivesObjectives
With successful completion of this course, students will be able to:
from the perspective of organization theory within for example leadership, motivation, culture and organizational change analyse, discuss and critically reflect on problems related to quality and environmental objectives within companies and other organizations. The student will also be able to propose and argue for solutions of these problems,
from the perspective of marketing within for example communication, brand management and relationship building analyse, discuss and critically reflect on problems related to quality and environmental objectives within companies and other organizations. The student will also be able to propose and argue for solutions of these problems,
give an account of problems within organizations that are related to quality and environmental issues and the connection between these. The student will also be able to describe and explain the design of a quality and environmental management system,
explain and apply terms and models within quality and environmental management,
give an account of and discuss methods, conditions, drivers and barriers in working with quality and environmental issues within different organizations.
Content
The course takes a starting point in:
problems related to quality and environmental objectives, stakeholders concerned with these problems and practical examples of different organizations’ approaches to quality and environmental objectives,
theories in standardization and concrete management standards/management systems with an extra focus on quality and environmental management systems (contents of systems, management principles, external and internal audits),
methods, conditions, drivers and barriers for quality and environmental management within different organizations.
This application is used to analyse, discuss and critically reflect around:
organization, leadership and marketing of quality and environmental issues,
organization theory on for example leadership, motivation, culture and organizational change,
theories in marketing on for example communication, brand management and relationship building,
recent research on managing organizations within quality and environmental issues.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Requirements for a passing grade are: passed exam, project work, assignments and exercises and active participation during mandatory events. The examination of the project includes presenting a constructive opposition of another project report.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Further information
Grading criteria
Betygskriterier
För betyg 3 (godkänt) ska studenten:
- Utifrån organisationsteorier och marknadsföringsteorier redogöra för och diskutera vanliga kvalitets- och miljöproblem inom organisationer samt översiktliga samband mellan dessa problem. Studenten kan översiktligt redogöra för uppbyggnaden av ett kvalitets- och miljöledningssystem. Studenten kan översiktligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement. Studenten kan översiktligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring.
- Kunna ge praktiska exempel på hur organisationer inom olika branscher arbetar med frågor kring kvalitet och miljö (bl.a. utifrån gästföreläsningar) samt kunna redogöra för viss forskning inom området.
- Utifrån organisationsteorier och marknadsföringsteorier kunna analysera, diskutera och kritiskt reflektera kring kvalitets- och miljörelaterade problem i företag och andra organisationer (i en uppsats utformad enligt given mall samt under övningar och seminarier). Studenten kan redovisa problem, syfte och metod för datainsamling. Studentens analys är sammanhängande och kopplad till relevant litteratur. Studenten kan genomföra en relevant empirisk studie, föreslå lösningar på problem samt presentera sina slutsatser (utifrån syftet) och ge återföring till andra studenter (muntligt och skriftligt).
- Aktivt delta vid obligatoriska moment (Obs! Vid enstaka tillfällen kan obligatoriska timmar ersättas med restuppgifter om giltigt[1] skäl finns.)
För betyg 4 (väl godkänt) ska studenten:
- Utifrån organisationsteorier och marknadsföringsteorier utförligt redogöra för och diskutera kvalitets- och miljöproblem som finns inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan redogöra för uppbyggnaden av kvalitets- och miljöledningssystem, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan utförligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement. Studenten kan utförligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring. Studenten kan även utförligt redogöra för och diskutera hur dessa hinder och problem kan överkommas.
- Sammanställa en uppsats som är tydligt disponerad och välskriven med korrekta referenser. I uppsatsen kan studenten identifiera problem inom organisation eller marknadsföring av kvalitets- och miljöarbete samt redovisa en tydlig och välutvecklad problemformulering med ett tydligt kopplat syfte. Studenten kan genomföra en omfattande och relevant empirisk studie, redovisa och reflektera över sin metod, djupgående analysera och diskutera resultaten med omfattande och relevant koppling till litteraturen samt föreslå och argumentera för lösningar och tydligt redogöra för slutsatser (utifrån syftet). Studentens analys/diskussion bygger på akademisk litteratur som presenteras i ett väl avvägt teoretiskt ramverk, där studenten kan reflektera över och motivera valet av teori på ett övertygande sätt. Studenten kan genomföra en väldisponerad redovisning och ge välstrukturerad och konstruktiv återföring till andra studenter.
- Göra allt detta inom given tidsperiod. Det innebär att seminarier, övningar, uppgifter och ev. restuppgifter genomförs med ett godkänt resultat inom given tidsram, att projektet genomförs inom given tidsram, samt att studenten klarar tentamen vid ett av de ordinarie tentamenstillfällena (två ordinarie tentamenstillfällen erbjuds inom ramen för kursen).
För betyg 5 (mycket väl godkänt) ska studenten:
- Utifrån organisationsteorier och marknadsföringsteorier på ett djupgående sätt redogöra för och diskutera kvalitets- och miljöproblem som finns inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan utförligt redogöra för uppbyggnaden av kvalitets- och miljöledningssystem, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan djupgående förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement. Studenten kan på ett djupgående sätt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur detta kopplar till teori i organisation och marknadsföring. Studenten kan även på ett djupgående sätt redogöra för och diskutera hur dessa hinder och problem kan överkommas.
Examination
Kursen examineras genom en tentamen (U-5), ett kursprojekt i grupp (U-4) samt obligatorisk och aktiv medverkan vid gästföreläsningar, övningar och seminarier (U/G). (De enskilda modulerna noteras dock rent administrativt med U/G i Ladok.) För att uppnå ett betyg måste samtliga kriterier för den betygsnivån och lägre betygsnivåer vara uppfyllda. Möjlighet till överbetyg 4 och 5 ges vid tentamen och i projektarbetet samt kräver att kursen har avslutats inom given tidsperiod. Det innebär att överbetyg på tentamen (betyg 4 och 5) endast kan fås vid ett av de ordinarie tentamenstillfällena (det finns två), samt att projekt och övningar är avslutade inom given tidsperiod. Kriterierna för projektet redovisas mer i detalj i tabellen nedan.
Tabell 1. Bedömning av projektet
|
Underkänt |
Godkänt (3) |
Överbetyg (>4) |
Problem och syfte
|
|
Redovisa problem och syfte inom kursens ämnesområde. |
Tydlig och välutvecklad problemformulering med tydligt kopplat syfte. |
Metod |
|
Redovisa metod. |
Reflektera över metod. |
Empiri |
|
Relevant empirisk studie. |
Omfattande och relevant empirisk studie |
Teori
|
|
Presentera relevant teori inom organisation eller marknadsföring |
Presentera ett väl avvägt teoretiskt ramverk över akademisk litteratur. Reflektera över och motivera valet av teori på ett övertygande sätt. |
Diskussion |
|
Sammanhängande diskussion kopplad till relevant litteratur. |
Djupgående diskussion med omfattande och relevant koppling till litteraturen. |
Slutsatser |
|
Föreslå lösningar och redogöra för slutsatser (utifrån syftet). |
Föreslå och argumentera för lösningar och tydligt redogöra för slutsatser (utifrån syftet). |
Struktur och språk |
|
Följer mallen och innehåller alla delar. Kompletta meningar. |
Tydligt disponerad och välskriven.
|
Referenshantering |
|
Referenser som går att följa och hitta för en läsare (i text och lista) |
Korrekta referenser enligt mallen i text och lista. |
Redovisning
|
|
Genomförd redovisning där alla deltar. |
Väldisponerad redovisning där alla i gruppen deltar. |
Opposition |
|
Genomförd opposition där alla i gruppen bidrar. |
Välstrukturerad och konstruktiv opposition där alla i gruppen deltar. |
Projektgenomförande |
|
Allt inlämnat. |
Allt inlämnat i tid. |
Urkund |
|
Urkundsrapport inlämnad och godkänd. |
Sammanvägning inför slutbetyget på kursen:
Tentan och projektet viktas lika tungt i betygsbedömningen. Nedanstående tabell förtydligar hur tentan och projektet vägs samman. Detta är givet att alla övriga kriterier är uppfyllda, d.v.s. godkända övningar och uppgifter, aktivt deltagande vid obligatoriska moment, samtliga kursmoment och tentan genomförd inom given tidsperiod (för högre betyg än 3). En student som har underkänt på något moment kan inte godkännas på kursen.
|
|
Tentan |
||
|
|
3 |
4 |
5 |
Projektet |
G (godkänt) |
Slutbetyg 3 |
Slutbetyg 3* |
Slutbetyg 3* |
>4 (överbetyg) |
Slutbetyg 3* |
Slutbetyg 4 |
Slutbetyg 5 |
* Som framgår av tabellen är den generella regeln att samtliga lägre nivåer måste vara uppfyllda för ett högre betyg. Individuella bedömningar kommer dock att göras för de fall som markerats med *. Här kommer studentens faktiska poäng på tentan (hur nära studenten har legat en viss betygsgräns), projektets kvalitet och studentens prestationer vid övningar och seminarier att vägas in.
[1] Med giltigt skäl menas det som anges i dokumentet ”Regelsamling för utbildning på grund- och avancerad nivå vid SLU”.
Litterature list
- Kurslitteratur [Kurslitteratur] (https://slunik.slu.se/kursfiler/F%C3%960393/30205.2122/Kurslitteratur_-_FO0393.doc)