Biology of the horse I
Information from the course leader
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A
Kursens kod |
HO0131 |
Kursens namn |
Hästens Biologi 1 |
Antal hp |
20 |
Läsår |
20242025 |
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst/Island/Trav |
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen
Denna beaktas genom att den individuella kompetensen hos lärarna i kursen tillvaratas. Gästföreläsarna är bland de bästa i landet inom sina ämnesområden. Studenternas förmåga att samarbeta och att se hästen ur ett holistiskt biologiskt perspektiv beaktas.
En öppen dialog påbjuds, där situationer och rutiner i hästverksamheten hanteras i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet, och där tid för diskussion, reflektion samt kritiskt tänkande ges.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler.
Till samtliga områden i kursen finns granskad litteratur som relaterar till de olika lärandemålen. Kursens lärandemål innehåller flera olika ämnesområden och den obligatoriska kurslitteraturen täcker det studenterna behöver inom respektive ämnesområde. Det är en kursbok (Davis 2017) som ger en bra grund inom flera områden och som kompletterats med fördjupande och breddande litteratur där det behövs för att nå kursmålen. För den som vill fördjupa sig lite extra finns även referenslitteratur inom varje område. Utöver detta delas flera av föreläsarnas material ut i samband med föreläsningar.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Under kursen diskuteras exempel från andra länder och studenterna läser försök/studier utförda i olika delar av världen. Det ges även flera utblickar mot hästvärlden i allmänhet.
Studenterna får läsa vetenskapliga artiklar på engelska och har engelsk kurslitteratur.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
I kursen tränas följande generella kompetenser:
- Informationssökning och bearbetning
- Muntlig kommunikation
- Skriftlig kommunikation
- Kritisk bedömning
- Lagarbetsförmåga
- Vetenskapligt skrivsätt
- Diskutera och presentera hippologiska frågeställningar
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).
Hållbar utveckling beaktas ur flera perspektiv i kursen. Bland annat lär sig studenterna identifiera faktorer som påverkar hästens, och därmed hästnäringens, hållbarhet med fokus på hästens biologiska förutsättningar. Exempel på dessa faktorer är ett hållbart nyttjande av genetiska resurser med medveten avel, anatomi, utfodring och kunskap om hästens naturliga beteende. Kursen beaktar även hästhållningens hållbara utveckling genom att diskutera olika aspekter av hästhållningens påverkan på omvärlden. Inom kursen tränas också studenterna i att söka och kritiskt granska ny kunskap.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
De biologiska grunderna som behandlas under kursen utgör ett komplement till kursen Ridkonst och hästhantering – ridhäst I / Ridkonst och hästhantering – islandshäst I. Paralleller inom statistik, vetenskapligt skrivsätt och kritisk granskning dras till Hippologisk baskurs. Integration mellan kurserna tydliggörs för studenterna genom integrationsövningar där olika kurser samordnas och säkerställer studenternas biologiska helhetssyn på hästen.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Kursen ger en grundkunskap om hästen som biologisk varelse som sedan byggs vidare på i kurserna Ridkonst och hästhantering – islandshäst II, III och IV, Ridkonst och hästhantering – ridhäst II, III och IV, Hästens biologi II, VFU I och II samt Självständigt arbete i hippologi.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Studenterna får en djupare förståelse för hästhållning och hur hästen behöver hanteras och skötas samt varför. Genom träning i kritiskt tänkande och sammanställning av fakta från olika källor ökar anställningsbarheten då studenterna söker efter den senaste forskningen och ser till beprövad erfarenhet. Övning i muntlig och skriftlig presentation ger studenterna en förmåga att förmedla sin kunskap, vilket är en fördel i arbetslivet.
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
- tillämpning av de teoretiska kunskaperna vid handhavande av hästar, utrustning och stall med kringområden samt foderstatsberäkningar till skolhästarna.
Föreläsningarna har hög grad av praktisk anknytning och flera praktiska övningar ingår (exempelvis palpationsövningar, foderövningar, munhåla/tandstatus, dissektioner, akutvård, tappskoundervisning etc.).
Integration mellan kurserna tydliggörs för studenterna genom integrationsövningar där lärare inom olika ämnen deltar. Exempel på detta är att de inom kursen Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (Ped) får öva på presentationsteknik genom att presentera arbeten inom kursen hästens biologi 1. Integration med kursen Ridkonst och hästhantering – ridhäst I (RoH) sker genom hästbesiktning av studenternas hästar inför veterinär, stallchef och lärare där de ska visa hästen i uppvisningsskick samt tillämpa de teoretiska kunskaper som ingår i kurserna. Vid besiktningen relateras till exempel de teoretiska kunskaperna inom anatomi, sjukdomslära och utfodring till den visade hästen.
DEL B
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Islandshäst |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
2024-11-01 – 2025-06-08
|
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Åsa Gelinder Viklund |
Stf Examinator |
Miia Riihkimäki |
Kursledare |
Gudni Agustsson |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
Föreläsningar |
140 |
3 |
Övningar och övningsuppgifter |
30 |
19 |
Handledning |
5 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
|
|
Studiebesök |
3 |
3 |
Projektarbete |
|
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
85 |
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
20 |
|
Beskriv vilka delar som ingår i kursen och ange även Medrättande lärare samt övriga medverkande lärare.
Del |
Anatomi och fysiologi |
Medrättande lärare |
Ulf Hedenström |
Lärare i övrigt |
Johanna Svensson |
Gästföreläsare |
Malin Connysson |
Innehåll |
Dissektionsövningar. Palpationsövningar. Föreläsningar om hästens anatomi, och anatomiska begrepp med kopplingar till funktion. Föreläsningar om fysiologin med kopplingar till bland annat foder och reproduktion. Hovens anatomi och fysiologi. |
Del |
Hästens beteende |
Medrättande lärare |
Jenny Ingvesson |
Lärare i övrigt |
Maria Vilain Rorvang |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Föreläsningar om hästens beteende och orsakerna till det. Litteraturseminarium. Inlärningsövning. Övning i att göra en beteendestudie. Projektarbete. |
Del |
Sjukdomar och skador |
Medrättande lärare |
Ulf Hedenström |
Lärare i övrigt |
|
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Föreläsningar, hälsokontroller av skolans hästar vid behov och rutinmässigt. Fokus på normalvärden, palpation och hälsokontroll. Salstentamen. |
Del |
Hästens ämnesomsättning |
Medrättande lärare |
Malin Connysson |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson, Malin Connysson |
Gästföreläsare |
Cecilia Müller; |
Innehåll |
Hästens utfodring, fodermedel, foderhantering, hästen som grovtarmsjäsare, litteraturseminarium, foderstatberäkningar. Salstentamen |
Del |
Avel och genetik |
Medrättande lärare |
Åsa Gelinder Viklund |
Lärare i övrigt |
|
Gästföreläsare |
Sofia Mikko , Heiðrún Sigurðardóttir |
Innehåll |
Föreläsningar och övning om genetiska grundbegrepp, släktskap och inavel, genetisk variation samt avelsmål och avels- och prövningsmetoder. Genetiska defekter och författningar angående hästavel. Uppgift om reproduktion, salstentamen. Studiebesök. Salstentamen |
Del |
Hästens närmiljö |
Medrättande lärare |
Vakant |
Lärare i övrigt |
Mette Pökelman, Linda Kjellberg |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Föreläsningar, beräkningsövning, skriftlig uppgift. Grupparbete |
Del |
Djuretik, författningskunskap |
Medrättande lärare |
Vakant |
Lärare i övrigt |
Mette Pökelmann |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Föreläsningar och diskussioner om djuretik samt de lagar och föreskrifter som finns om hästhantering och hästsport. Övningar där studenterna visar att de tagit hänsyn till rådande regelverk. Muntlig/skriftlig redovisning
|
Del |
Praktisk tillämpning av teoretiska kunskaper (HAV) |
Medrättande lärare |
Ulf Hedenström |
Lärare i övrigt |
Johanna Svensson, Gudni Agustsson |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Häst och anläggningsvård (HAV) med koppling till den teoretiska undervisningen. Undervisning i benställningar, hovformer och grundläggande hovvård inklusive tappskokompetens. Genomförande av hästbesiktning. |
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
- tillämpning av de teoretiska kunskaperna vid handhavande av hästar, utrustning och stall med kringområden samt foderstatsberäkningar till skolhästarna.
Föreläsningarna har hög grad av praktisk anknytning och flera praktiska övningar ingår (exempelvis palpationsövningar, foderövningar, munhåla/tandstatus, dissektioner, akutvård, tappskoundervisning etc.).
Integration mellan kurserna tydliggörs för studenterna genom integrationsövningar där lärare inom olika ämnen deltar. Exempel på detta är att de inom kursen Pedagogik och ledarskap i hästverksamhet (Ped) får öva på presentationsteknik genom att presentera arbeten inom ämnet hästens biologi. Integration med kursen Ridkonst och Hästhantering I – Islandshäst (RIK) sker genom hästbesiktning av studenternas hästar inför veterinär, stallchef och lärare där de ska visa hästen i uppvisningsskick samt tillämpa de teoretiska kunskaper som ingår i kurserna. Vid besiktningen relateras till exempel de teoretiska kunskaperna inom anatomi, sjukdomslära och utfodring till den visade hästen.
Beskriv vilka externa inslag kursen innehåller (t ex studieresor)
Studiebesök hos stuteri eller motsvarande. Flera externa föreläsare och forskare har undervisning inom sina specialområden.
Course evaluation
The course evaluation is not yet activated
The course evaluation is open between 2025-06-01 and 2025-06-22
Additional course evaluations for HO0131
Academic year 2024/2025
Biology of the horse I (HO0131-20122)
2024-11-01 - 2025-06-08
Academic year 2023/2024
Biology of the horse I (HO0131-20029)
2023-10-31 - 2024-06-02
Academic year 2023/2024
Biology of the horse I (HO0131-20031)
2023-10-31 - 2024-06-02
Academic year 2022/2023
Biology of the horse I (HO0131-20103)
2022-11-01 - 2023-06-04
Academic year 2022/2023
Biology of the horse I (HO0131-20104)
2022-11-01 - 2023-06-04
Syllabus and other information
Syllabus
HO0131 Biology of the horse I, 20.0 Credits
Hästens biologi ISubjects
Equine Science Equine ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
* | 4.0 | 0102 |
* | 2.0 | 0103 |
* | 2.5 | 0104 |
* | 3.5 | 0105 |
* | 3.5 | 0106 |
* | 2.5 | 0107 |
* | 2.0 | 0108 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Science studies 2Mathematics 2a or 2b or 2c
Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry
Further information
Litterature list
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
***Obligatorisk litteratur *- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
***Referenslitteratur ***- frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur"). ***Tips ***– frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.
***LÄSÅR***
2024/2025
ÅRSKURS
1
INRIKTNING/INRIKTNINGAR
Ridhäst/Islandshäst/Travhäst
***KURS***
Hästens biologi 1
KURSKOD
HO0131
***OBLIGATORISK LITTERATUR***
Cymbaluk, N.F. & Christison, I.G. (1990). Environmental Effects on Thermoregulation and Nutrition of Horses. *Veterinary Clinics of North Americ*a, vol 6, ss. 352-272. Tillgänglig i kursrummet i Canvas
Davis Z. (2017). *Equine Science*. 3 ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons ISBN:9781118741184. Finns tillgänglig som e-bok via SLU biblioteket.
Raymond, G.J. (2013) *Equine Applied and Clinical Nutrition* *Health, Welfare and Performance*, Saunders Elsevier. E‐book, available on SLU library webpage. Use search words ”Equine applied and clinical nutrition” and choose one of the options with a full-text, download as pdf. In this publication, the following chapter is used in the course: - Chapter 17 Feedstuffs for horses, J. E. Lindberg, pages 319‐331.
Granlid, O. (2005). *Instruktion för hantering av hästar i samband med hovvård samt åtgärd av tappsko* [Opublicerat manuskript]. Flyinge Kungsgård: Flyinge AB. Tillgänglig i kursrummet i Canvas
Greppa Näringen. (2017). *Bra hagar för både hästen och miljön*. Praktiska råd nr 26. [Praktiska-rad-nr-26-Bra-hagar-for-bade-hasten-och-miljon.pdf (greppa.nu)](
Grönberg, P. (2017). *ABC of the Horse Atlas.* Karivaljakko. ISBN: 9789526890302
Hästsverige (u.å.). *Hemsida.*[* *](
Jansson m fl. (2011). *Utfodringsrekommendationer för häst. *Institutionen för husdjurens utfodring och vård.
Jordbruksverket. (2023). *Bra att veta om mindre häststallar.* Jönköping. [Bra att veta om mindre hässtallar (jordbruksverket.se)](
Jordbruksverket. (uå). *Djurhållning i ligghallar.* Jönköping. [Djurhallning-i-ligghallar.pdf (jordbruksverket.se)](
Jordbruksverket. (2019). Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd
om hästhållning. SJVFS 2019:17. https://lagen.nu/sjvfs/2019:17 [2024-08-18]
Lantbrukets Brandskyddskommitté. (2017). *Förebygg brand – ditt ansvar, skydda din gård och dina djur.* Stockholm: Brandskyddsföreningen [https://www.brandskyddsforeningen.se/globalassets/lbk/lbk-broschyr-2017\_webb.pdf](
Malgeryd, J. (2013). *Hästgödsel: en naturlig resurs*. Jönköping: Jordbruksverket.
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo13_5.pdf [2024-09-04]
McGreevy, P. (2012). *Equine behavior: a guide for veterinarians and equine scientists. *2\. ed. Edinburgh: W.B. Saunders. ISBN: 9780702043376.
Morgan, K. (2007). *Hästars kroppstemperaturer och värmebalans*. [Microsoft Word - Termisk komfort.doc (hastsverige.se)](
Müller, C. (2014). *Foderhygien och fodersäkerhet på hästanläggningar. *[Opublicerat manuskript] Institutionen för husdjurens utfodring och vård. Uppsala: Sveriges lantbruksuniversitet. Tillgänglig i kursrummet i Canvas
Nyman Myr, C. & Skantz, P. (2018). *Hästhållares val av strömaterial*. Examensarbete K91, Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, Hippologenheten, Sveriges lantbruksuniversitet. [https://stud.epsilon.slu.se/14252/7/skantz\_p\_nyman\_myr\_c\_190306.pdf](
Nyström, S. (2021). *Minskat fosforläckage från hästhagar - Utvärdering av mockning som åtgärd och hästhållares syn på åtgärdsarbete för miljön.* Examensarbete, Institutionen för Mark och Miljö, SLU: 2020:04. Sveriges Lantbruksuniversitet [https://stud.epsilon.slu.se/16775/3/nystr%C3%B6m\_s\_210614.pdf](
Oldenbroek, K., van der Waaij, L. (2015)*. **Textbook Animal Breeding and Genetics for BSc students. *Centre for Genetic Resources The Netherlands and Animal Breeding and Genomics Centre, 2015. Groen Kennisnet: [*https://wiki.groenkennisnet.nl/display/TAB/*](
Hippologprogrammets Skrivguide - Råd och riktlinjer läsåret 2024/2025 för skriftliga och muntliga presentationer (2024) Kompendium [internt material] Tillgänglig i kursrummet i Canvas
Ödman, M. (2014) Ventilation i stallar. Examensarbete K42, Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap, Hippologenheten, Sveriges lantbruksuniversitet. [https://stud.epsilon.slu.se/7424/7/odman\_m\_141020.pdf](
***REFERENSLITTERATUR***
Ashdown, R. R. & Done, S.H. (2012). *Color Atlas of Veterinary Anatomy, volume 2, The horse. *2 ed. Edinburgh: Elsevier. ISBN: 978-0-7020-5229-3.
Back, W. & Clayton, H.M. (2013). *Equine locomotion. *2 ed. London: W. B. Saunders. ISBN: 9780702029509.
Bailey, E. F. & Brooks, S. A. (2013) *Horse genetics*. 2nd ed. United Kingdom: CABI.
ISBN : 1-78064-329-2, ISBN : 9781780643298. Finns tillgänglig som e-bok via SLU biblioteket.
Björck, G. (red.) (2004). *Hästens konvalescens*. Liber. ISBN: 978-91-47-07338-2.
Clayton, H.M. (1991). *Conditioning sport horses*. Saskatoon: Sport horse publications. ISBN: 0-9695720-0-X.
Colles, C. & Ware, R. (2010). *The principles of farriery*. London: J.A. Allen. ISBN: 9780851319735(hbk.);0851319734(hbk.).
Curtis, S. (2006). *Corrective farriery: a textbook of remedial horseshoeing vol. 2*. Newmarket: R&W Publications. ISBN: 1899772138.
Institutionen för kliniska vetenskaper. Uppsala: Sveriges Lantbruksuniversitet.
E-hoof. (2019). *E-hoof.com.*[* *](
Frape, D. (2010 pappersform 2013 e-book). *Equine nutrition and feeding*. 4 ed. Chichester: WileyBlackwell. ISBN: 9781405195461.
Furugren, B. (2020). *Hästens färger: genetik och historik.* 3rd ed. Lund: Argos/Palmkrons Förlag. ISBN: 9789188785060
Geor, R. J., Coenen, M. & Harris, P. (2013). *Equine Applied and Clinical Nutrition*. [Elektronisk] Edinburgh: W.B. Saunders. Tillgänglig: Elsevier ScienceDirect Books (via SLU VPN) [http://www.sciencedirect.com/science/book/9780702034220](
Hinchcliff, K.W., Geor, R. J. & Kaneps, A. J. (2008). *Equine Excercise physiology*. Edinburgh: Saunders Elsevier. ISBN: 9780702037245. Tillgänglig: Elsevier ScienceDirect Books (via SLU VPN)
Hodgson, D., McGowan C. & McKeever K. (2014). *The Athletic Horse*. 2 ed Edinburgh: Saunders Elsevier ISBN: 9780721600758 Tillgänglig: Elsevier ScienceDirect Books (via SLU VPN)[ ](
Launila, A. (2017). *Rörelseapparatens anatomi: Skelett, muskulatur, leder och ligament hos häst och hund*. Stockholm: Vulkan. ISBN: 9789188713667
McAuliffe, S. B. (2013). *Knottenbelt and Pascoe´s Color atlas of diseases and disorders of the horse*.
[Elektronisk] 2nd ed. Edinburgh: Saunders Elsevier. ISBN: 9780723436607. Tillgänglig: Elsevier ScienceDirect
Books (via SLU VPN)
NRC. (2007). *Nutrient requirements of horses*. [Elektronisk] 6. ed. Washington DC, USA: National Academy Press. ISBN: 978-0-309-10212-4. Tillgänglig:[ ](
Reece, W. O. (ed.) (2015). *Dukes´physiology of domestic animals. *13\. ed. Wiley-Blackwell. ISBN: 978-1-118-50139-9
Ross, M. & Dyson, S. (2010). *Diagnosis and management of lameness in the horse*. 2 ed. Philadelphia: Saunders. ISBN: 1416060693.
Sjaastad O., Hove, K. & Sand, O. (2016). Physiology of domestic animals. 3 ed. Scandinavian veterinary press. ISBN 97882- 91743-41-7.
The glass horse (2001). Athens, GA: University of Georgia. [http://www.sciencein3d.com/products.html](
[2024-09-04]
Viklund, Å. (2010). *Genetic evaluation of Swedish Warmblood horses. *ss. 27-44. [Elektronisk] Diss. Uppsala: Sveriges Lantbruksuniversitet. ISBN: 978-91-576-7461-6. Tillgänglig: [http://pub.epsilon.slu.se/2336/1/viklund\_asa\_100831.pdf](
Ventorp, M. & Michanek, P. (2001). *Att bygga häststall: en idéhandbok. *2 uppl.* *Institutionen för jordbrukets biosystem och teknologi. Alnarp: Sveriges Lantbruksuniversitet. ISBN: 91-576-6130-8.
***TIPS***
Bertilsson, U., Elvenes, E & Wrange, C. (2018). *Rätt spår: vägen till vinnarcirkeln*. Stevali. ISBN: 9789198242447.
Björnhag, G. (red) (1989). *Husdjur: ursprung, biologi, avel*. Kapitel: Malmfors, B. Avel. ss. 313-392. Stockholm: LT.
Butler, D. & Butler J. (2004). *The Principles of Horseshoeing (P3): The Ultimate Textbook of Farrier Science and Craftsmanship for the 21st Century*. Doug Butler Enterprises. ISBN 0916992268.
HNS. (2017). *Hästar och uppfödare i Sverige. Nyckeltal för svensk hästuppfödning under åren 2012-2016. *
https://hastnaringen.se/app/uploads/2017/10/hastar-och-uppfodare-i-sverige-avelsrapport-2017-mini.pdf [2024-09-04]
Hästsverige (u.å.).[* *](
Lönnell, C. (2016). *Träna hästen för framgång och hållbarhet*. Stockholm: Massolit förlag. ISBN: 9789176610336.
Planck, C. & Rundgren, M. (2008). *Hästens näringsbehov och utfodring*. 2 uppl. Stockholm: Natur och kultur/Fakta. ISBN: 9789127356016.
Sandgren, B. (1990). *Hästens anatomi: en faktabok från Svenska travsportens centralförbund*. Stockholm: Svenska travsportens centralförbund. ISBN: 91-7970-828-5.
Sandgren, B. (1995). *Hästens fysiologi: en faktabok från Svenska travsportens centralförbund*. Stockholm: Svenska travsportens centralförbund. ISBN: 9789197233613.
Sandgren, B. (2008). *Skador hos sporthästar: diagnos, behandling, konvalescens*. Stockholm: Svenska travsportens centralförbund. ISBN: 9789197650519.
SVA (u.å.). *Hemsida*[.](
Svenska Islandshästförbundets stiftelse för avel (SIF Avel). (u.å.). *Avelsplan för islandshästar.*
https://www.sifavel.se/%C3%B6vrigt/reglementen-44240611 [2024-09-04]
Svensk travsport. (u.å.). *Avels- och registreringsreglemente.* [https://www.travsport.se/avel-och-uppfodning/registrering/avels-och-registreringsreglemente/](
Svenska Ridsportförbundet (2018). *Ridunderlag – en guide*. Strömsholm: Svenska Ridsportförbundet. [https://ridsport.se/download/18.3e6906271839716024b61e/1664707674434/ridunderlag\_2015\_lr.pdf](
[2024-09-04]
Svenska Ridsportförbundet (2014). *Hästanläggningar – en guide*. Strömsholm: Svenska Ridsportförbundet.
https://ridsport.se/ridskola/stall--anlaggning [2024-09-04]
SWB (u.å.). *SWB Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen.*[* *](
SWB (2021). *Avelsplan för SWB 2021-2026.* [https://swb.org/wp-content/uploads/2016/11/Avelsplan\_2021-2026\_publ.pdf](
SWB (u.å.). *Språngrulla*[.](
SWB (u.å.). *Söksida för BLUP-index för SWB*[.](