Horse business placement II
Information from the course leader
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
DEL A
Kursens kod
|
HO0142 |
Kursens namn
|
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU II |
Antal hp
|
15 hp |
Läsår
|
2024/2025 |
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst/ /Islandshäst
|
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen.
I kursen omsätter och vidareutvecklar studenten sina kunskaper i en extern professionell verksamhet med ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen vilar på vetenskaplig grund och/eller beprövad erfarenhet och har en hög grad av studentmedverkan. Detta illustreras med hjälp av Jenkins & Healys modell (se nedan).
Student
Temaarbete, utvecklingsarbete
Projektarbete
Arbete med hästar Etikseminarium
Forskningsrön Forskningsprocess
studiebesök
Läraren
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika områden.
Kursens litteratur är direkt kopplad till de uppgifter som studenterna genomför. Litteratur från andra kurser i utbildningen ska också användas i uppgifterna.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen.
I kursen förväntas studenten söka och använda såväl nationell som internationell litteratur och information. Arbetsmiljö, arbetsvillkor, djurhållning, djurskydd, miljö- och etikfrågor i det enskilda företaget eller organisation ska diskuteras ur ett nationell och internationellt perspektiv.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Lagarbetsförmåga och tidsplanering övas när studenten förväntas planera och genomföra relevanta aktiviteter självständigt och tillsammans med andra. Studenten tränar därav samarbetsförmåga och förändringsberedskap speciellt då hon/han under VFU-perioden kommer in i ett nytt arbetslag och nya rutiner.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms studentens kommunikativa förmåga, flexibilitet, pedagogiska ledarskap samt ansvarstagande. Studenten förväntas dokumentera, utvärdera, analysera och redovisa sina erfarenheter, kunskaper och färdigheter.
I kursen tränar studenten problemlösning och kritisk bedömning genom att planera och genomföra ett utvecklingsarbete i den aktuella verksamheten. I samband med detta övas också informationssökning samt skriftlig kommunikation.
Virtuell kommunikation, kritiskt tänkande, reflektion och analys tränas tex i diskussionsforum med handledare och övriga kursdeltagare. Muntlig kommunikation är också en del av detta.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen.
Tidigare inhämtade kunskaper om ”hållbar utveckling” appliceras i praktisk hästverksamhet. Under flera moment berörs frågor kopplade till hur ett enskilt företag i hästbranschen kan arbeta med hållbar utveckling såsom miljömässiga, sociala och ekonomiska faktorer. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och komma att utgöra en del i den professionella yrkesrollen som hippolog. Studenterna ska kunna föreslå åtgärder som bidrar till hållbar hästhållning. De ska kunna förklara och motivera samt diskutera dessa på ett utförligt, strukturerat och nyanserat sätt.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen relaterar till samtliga tidigare genomförda kurser på programmet med syfte att få en tillämpning på redan inhämtade kunskaper. Särskilt fokus ska ligga på studenternas respektive inriktning och profil.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
VFU II ger möjligheter till utvärdering, analys och fördjupad färdighetsträning/tillämpning baserat på kunskaper från tidigare årskurser i Hippologprogrammet.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Praktisk erfarenhet från en professionell verksamhet bidrar till studentens insikter om förekommande arbetsuppgifter, problem- och utvecklingsområden samt verksamhetens behov av kunskap och kompetens. Studentens erfarenheter samt de ökade insikterna från VFU-platsen sätter utbildningens innehåll i ett tillämpande sammanhang och ger studenten ytterligare perspektiv.
DEL B
Anläggning |
Riksanläggningen Wången |
Inriktning |
Islandshäst |
Kurstillfällen ååmmdd- ååmmdd |
HO0142 20163 2024-10-31 – 2025-01-19 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Susanne Lundesjö Kvart |
Stf Examinator |
Karin Morgan |
Kursledare |
Gudni Agustsson |
Genomförande |
Cirka antal schemalagda timmar |
Varav obligatoriskt |
Moment |
||
Föreläsningar |
4 |
|
Övningar och övningsuppgifter |
12 |
4 av 6 seminarier obligatoriska. |
Handledning |
8 |
|
Handledd verksamhetsförlagd utbildning |
240 |
240 |
Studiebesök |
|
|
Projektarbete |
80 |
|
Självständigt arbete med hästar, utrustning och anläggning |
|
Enl. särskilda styrdokument. |
Examination och utvärdering |
6 |
|
Beskriv vilka delar som ingår i kursen och ange även Medrättande lärare samt övriga medverkande lärare.
Del 1 |
Kursintroduktion |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
|
Del 2 |
Seminarier |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson |
Gästföreläsare |
Louise Lindberg, Helena Röcklingsberg |
Innehåll |
Examineras genom deltagande i seminarier
|
|
|
Del 3 |
Temaarbete samt utvecklingsarbete |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
|
|
|
Del 4 |
Delta i VFU platsens verksamhet |
Examinator |
Susanne Lundesjö-Kvart |
Lärare i övrigt |
Gudni Agustsson; VFU handledaren |
Gästföreläsare |
|
Innehåll |
Under VFU ska studenten:
Examineras genom intygat närvaro på VFU platsen samt deltagande i seminarier.
|
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Studenten dokumenterar och utvärderar verksamheten genom utvecklingsarbete, temaarbete och seminarium samtidigt som studenten följer och genomför relevanta aktiviteter i professionell miljö. I den aktuella verksamheten färdighetstränar, utvärderar och dokumenterar studenten med utgångspunkt från ämnen och kurser tidigare i utbildningen.
Beskriv vilka externa inslag kursen innehåller (t ex studieresor)
Studenten befinner sig utanför utbildningsorten och deltar dagligen i extern verksamhet med extern handledare.
Course evaluation
The course evaluation is open
Please fill in the evaluation form
You have until 2025-02-02
Additional course evaluations for HO0142
Academic year 2024/2025
Horse business placement II (HO0142-20127)
2024-11-01 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
Horse business placement II (HO0142-10189)
2023-10-31 - 2024-01-14
Academic year 2023/2024
Horse business placement II (HO0142-20073)
2023-10-31 - 2024-01-14
Syllabus and other information
Syllabus
HO0142 Horse business placement II, 15.0 Credits
Verksamhetsförlagd utbildning IISubjects
Equine ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to90 credits Equine science
15 credits horse business placement
or
Higher Education Diploma in Equine Science, 120 credits
Objectives
-
Content
-
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
-
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
*Discontinued practice*A student may receive a fail grade and be stopped from participating in the practical training with living animals if there is a tangible risk that the student, through severe incompetence, could injure animals, other persons, themselves, or valuable property if they continued to participate in the practical training. An individual action plan will be prescribed for the student and served to them in writing. The plan will be established by the department responsible for the course after consultation with a study counselor and the student concerned. This plan, which is decided by the programme director of studies, should indicate which deficiencies in knowledge and skills the student has, which kind of support the student can receive from the department, and when a control can take place that the deficiencies have been resolved. The plan will also specify how this control will be carried out. Each student has the right to a maximum of two control occasions, but no more than one per year. The student may not take part in practical training with living animals until the programme director of studies has controlled and confirmed that the student has the knowledge and skills that are required.
Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry
Further information
Litterature list
OBLIGATORISK LITTERATUR
AFS 2008:17. Arbete med djur. Stockholm: Arbetsmiljöverket https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/arbete-med-djur-foreskrifter-afs2008-17.pdf
Hellberg, A. (red) (2011) Arbetsmiljölagen: och dess förordning med kommentarer i lydelse den 21 april 2018. Sverige: Arbetsmiljöverket. Tillhandahålls av kursledning.
Lantbrukarnas riksförbund (2019). Miljöhusesyn. Tillhandahålls av kursledning.
UNDP (2019) Globala Målen. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/ [2022-08-25]
Wolframm, I.A., Douglas, J. & Pearson, G. (2023) Changing Hearts and Minds in the Equestrian World One Behaviour at a Time. Animals. 2023:13,748. https://doi.org/10.3390/ani13040748
Utifrån särskilda anvisningar i kursens olika uppgifter ska även ett urval av den obligatoriska litteratur som finns i övriga kurser inom programmet användas.