Equestrian riding and horse management - Icelandic horse III
Information from the course leader
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL A
Kursens kod |
HO0145 |
Kursens namn |
Ridkonst och hästhantering – Islandshäst III |
Antal hp |
5hp |
Läsår |
24-25 |
Ges inom inriktning/-arna |
Ridhäst-Island |
Beskriv hur högskolemässighet inklusive forskningsanknytning beaktas i kursen (använd exempelvis Jenkins och Healey's modell).
Förutom att ta del av aktuell forskning om coaching och ridundervisning läser och skriver studenterna vetenskapliga texter samt deltar i seminarier där artiklar diskuteras. Studenterna tränas i vetenskapligt arbetssätt i både en coachinguppgift och en praktisk övning i elevaktiverande ridundervisning. Avslutningsvis opponerar de på varandras texter i en avslutande inlämningsuppgift.
Beskriv hur kursens litteratur relaterar till kursens olika delar/moduler. (jmf. aktuell litteraturlista)
All obligatorisk litteratur är kopplad till föreläsningar och examinationer. Se separat dokument.
Beskriv hur internationalisering beaktas i kursen. (hur skapas medvetenhet om ämnets internationella perspektiv hos studenterna)
Internationaliseringen influerar kursen på olika plan, främst genom kopplingen till internationell vetenskaplig forskning samt att flera av föreläsarna har god kännedom om undervisning inom ridkonst internationellt. Det finns också möjlighet för studenterna att ta del av internationella gästföreläsare vid seminarier, föredrag och clinics på anläggningarna.
Beskriv hur generella kompetenser beaktas i kursen.
Kursen bidrar till att studenterna får möjlighet att träna sig i vetenskapligt skrivsätt samt utveckla sin läsförståelse i relation till vetenskapliga publikationer. Studenterna tränas i problemlösning och samarbete men får också möjlighet att arbeta självständigt. De förbereds på att kunna hantera komplexa situationer samt göra bedömningar och värderingar av bland annat etiska aspekter. Kursen ger även studenterna förutsättningar att reflektera över sitt eget lärande. Vidare får studenterna utveckla kompetens i tidsplanering, informationskompetens, kreativt tänkande, kritiskt tänkande, muntlig och skriftlig kommunikation.
Beskriv hur ”hållbar utveckling” beaktas i kursen (vilka hållbara sociala, ekonomiska och miljömässiga förhållanden i hästverksamheter som belyses).
I samverkan med VFU-kursen kommer begreppet ”hållbar utveckling” att beaktas. Under flera moment berörs frågor om hur ridsporten kan bidra till miljöarbetet och hur man som hippolog kan skapa förutsättningar för en hållbar framtid, miljömässigt, socialt och ekonomiskt. I den praktiska skötsel och hanteringen av hästar är det också ett naturligt inslag. En målsättning är att studenterna ska få ett synsätt som genomsyras av hållbar utveckling och det ska utgöra en del i den professionella yrkesrollen.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet inom årskurs och inriktning.
Kursen ges i tät samverkan med Ridkonst och hästhantering Islandshäst 4 genom att föreläsningar och praktiska moment samordnas mellan kurserna.
Beskriv hur kursen relaterar till andra kurser i programmet mellan årskurser.
Kursen är en fortsättning på kursen ”Pedagogik och ledarskap för hästnäringen II” och ”Verksamhetsförlagd utbildning I” som ges under årskurs två.
Beskriv hur kursen bidrar till studenternas anställningsbarhet.
Kursen bidrar till att studenterna utvecklar didaktiska färdigheter i rid- och teoriundervisning samt ett högskolemässigt förhållningssätt. Studenterna tränas i att formulera individuella mål för elever samt planera, genomföra och utvärdera undervisning. De blir även uppmärksammade på vikten av ryttarens hälsa och träning för en hållbar framtid i yrkeslivet inom hästnäringen.
Beskriv hur integrationen mellan praktik och teori genomförs i kursen.
Studenten får träna sig i att undervisa både praktiskt och teoretiskt och reflektera utifrån ett didaktiskt perspektiv. Detta genom att genomföra undervisning som ska planeras, analyseras och utvärderas. Studenten får också möjlighet att praktiskt träna sin egen färdighet i ridning i relation till sin lärarroll.
ÖVERSIKTSPLAN FÖR KURS I HIPPOLOGPROGRAMMET
SYFTE, ANSVAR OCH UTFORMNING
Inom hippologprogrammet ska det finnas en s.k. översiktsplan för varje kurs. Denna visar en helhetsbild av kursens genomförande och består av del A och B, se nedan.
Del A - ramarna för kursen. Ges kursen på fler än en ort skall del A alltid vara samma.
Ska vara klar den 15/8 för kurser som påbörjas under period 1 och 2 samt den 15/12 för kurser som påbörjas under period 3 och 4.
Del B - genomförandet på den enskilda riksanläggningen ska vara klar 2 veckor innan kursstart.
Översiktsplan ska användas vid kursvärdering för att påminna om kursens genomförande, som stöd inför muntlig diskussion samt för att skapa underlag inför planering av kommande läsår.
Kursledare och examinator ska, i samverkan med ämnesgrupp och lärare, göra översiktsplan för aktuell kurs. Kursledaren ansvarar för att arbetet utförs samt för att översiktsplanen finns på respektive kurshemsida vid kursstart.
DEL B
Anläggning |
Wången |
Inriktning |
Islandshäst |
Kurstillfälle ååmmdd- ååmmdd |
2 sept – 24 okt 2024 |
Vid ev. blockindelning ååmmdd- ååmmdd |
|
Examinator |
Anna-Lena Holgersson |
Stf Examinator |
|
Kursledare |
Ulrika Backan |
Genomförande
|
Cirka antal schemalagda timmar per student |
Varav obligatoriska timmar |
Moment |
||
Undervisning, föreläsningar |
30 tim |
|
Undervisning, färdighet inkl. ställtid (u-met, mm) |
25 tim |
Didaktisk utmaning + deltar själv rid |
Övningar och övningsuppgifter (avsutten träning) |
6 tim |
|
Projekt-/tema-/utvecklingsarbete |
|
|
Handledning |
|
|
Studiebesök |
|
|
Häst- och anläggningsvård (HAV) (enl. särskilt styrdokument) |
80 |
|
Examination och utvärdering |
15 tim |
Ej obligatoriskt. |
Summa schemalagd tid av kursens totala tid (max 40% i teoretisk kurs och 50% i praktisk kurs) |
156 tim |
|
Självstudier inom kursen, ej schemalagd tid: (självständig skötsel av häst, inläsning etc.) |
144 tim |
|
Totalsumma timmar inom kursen (heltidstudier innebär 40 tim per vecka) |
300 tim/per student |
|
Beskrivning av de olika delar som ingår i kursen:
Del och modultillhörighet |
Modul: Coaching 4hp |
Kursmål som delen hör till |
Mål 4 och 5 |
Examinationer i denna del |
Examineras genom inlämningsuppgift med utvärdering av genomförd coaching av elev. |
Innehåll |
Studenten tränar sig i att upprätta utvecklingsplaner/undervisningsplaner för ekipage med hjälp av metoder som SWOT eller GROW för analys. Genomför, både avsuttet och under ridlektion med sin adept samt utvärderar coaching - utifrån sina utvecklingsplaner. Föreläsningar med fokus på coaching, kommunikation samt pedagogiska utvecklingsmetoder för rid- och teoriundervisning. Sport coachingbegreppet diskuteras i relation till hur man kan arbeta med idrottspsykologiska metoder för att utveckla ryttare. Fördjupning även av coaching av barn och unga. |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsningar, Peer learning, seminarier, färdighetsträning under handledning. |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Ulrika Backan, Joanna Sätter |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Inga Wolframm, Sue Halden Brown, Gabriella Torell Palmquist |
Del och modultillhörighet |
Ridlära 2 hp |
Kursmål som delen hör till |
Mål 2 |
Examinationer i denna del |
Examineras genom att studenterna för en muntlig teoretisk diskussion i ridlära utifrån olika ämnen |
Innehåll |
Ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv förenas ridlära med pedagogiska metoder för undervisning. I samverkan med Ridkonst och hästhantering 4 övas/diskuteras ridlära och gångartsteori på fördjupad nivå.
|
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsning och gruppdiskussioner |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Ulrika Backan, Jenny Mandal, Camilla Hed |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed |
Del och modultillhörighet |
Modul: Undervisning 4hp |
Kursmål som delen hör till |
Mål 1 |
Examinationer i denna del |
Examination i praktisk undervisning på fördjupad nivå genom att planera, genomföra och utvärdera ridundervisning. |
Innehåll |
Studenten får möjlighet att träna sig i att undervisa elever individuellt och med hänsyn taget till olika ekipages utbildningsnivå och behov.
|
Pedagogiska arbetsformer |
Praktiskt genomförande och peer learning |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Jenny Mandal och Ulrika Backan |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Eyjolfur Isólfsson, Camilla Hed |
Del och modultillhörighet |
Demo (Modul: Undervisning i grupp 4 hp) |
Kursmål som delen hör till |
Mål 6 |
Examinationer i denna del |
Examineras genom att studenten planerar och genomför en demo tillsammans med andra studenter. |
Innehåll |
Studenten planerar och skapar tillsammans med andra studenter en demo utifrån anpassade pedagogiska metoder |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsning, praktiskt genomförande och grupparbete. |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Joanna Sätter, Ulrika Backan |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan, Sara Sandqvist, Joanna Sätter, Camilla Hed, Eyjolfur Isólfsson |
Del och modultillhörighet |
Didaktisk utmaning (Modul: Undervisning i grupp 4hp) |
Kursmål som delen hör till |
Mål 1 |
Examinationer i denna del |
Didaktisk utmaning är ett obligatoriskt moment som genomförs i form av praktisk undervisning på fördjupad nivå med elevaktiverande moment inklusive planering och utvärdering av lektion. |
Innehåll |
Studenten ges en didaktisk utmaning att tillsammans med en annan student, testa en vald pedagogisk metod i samband med ett ridundervisningstillfälle. Studenten får även ta del av andra didaktiska utmaningar och pedagogiska elevaktiverande metoder, men då som ryttare vid andra tillfällen. |
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsning, praktiskt genomförande, peer learning och seminarium. |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Susanne Lundesjö Kvart |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Ulrika Backan |
Del och modultillhörighet |
Modul: Ledarskap 2hp(Avsutten träning) |
Kursmål som delen hör till |
Mål 3 |
Examinationer i denna del |
Examination del 1: identifiera personligt behov av träning, gör upplägg, genomför övning och utvärdera. Examination del 2: Genomför träningspass med en grupp deltagare, utvärdera och relatera till eget ledarskap och ett hållbart yrkesliv. |
Innehåll |
Studenten leder en grupp individer genom moment av fysisk träning för att stimulera till ett hållbart yrkesliv inom hästnäringen. Studenter får identifiera träningsbehov, ta fram program, genomföra och utvärdera träning för ryttare.
|
Pedagogiska arbetsformer |
Föreläsningar, övningar, praktiska pass |
Externa inslag (exempelvis studiebesök) |
|
Medrättande lärare |
Joanna Sätter |
Lärare i övrigt och gästföreläsare |
Joanna Sätter |
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HO0145-10219 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HO0145
Academic year 2023/2024
Equestrian riding and horse management - Icelandic horse III (HO0145-10193)
2023-08-28 - 2023-10-30
Syllabus and other information
Syllabus
HO0145 Equestrian riding and horse management - Icelandic horse III, 5.0 Credits
Ridkonst och hästhantering - islandshäst IIISubjects
Equine ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to60 credits Equine science
30 credits Equestrian riding
15 credits Pedagogics
or
Higher Education Diploma in Equine Science, 120 credits
Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
he course organizer provides the horses that are a precondition for the implementation of the education. It falls on the students to be responsible for the care of the horses included in the education.**Discontinued practice**
A student may receive a fail grade and be stopped from participating in the practical training with living animals if there is a tangible risk that the student, through severe incompetence, could injure animals, other persons, themselves, or valuable property if they continued to participate in the practical training. An individual action plan will be prescribed for the student and served to them in writing. The plan will be established by the department responsible for the course after consultation with a study counselor and the student concerned. This plan, which is decided by the programme director of studies, should indicate which deficiencies in knowledge and skills the student has, which kind of support the student can receive from the department, and when a control can take place that the deficiencies have been resolved. The plan will also specify how this control will be carried out. Each student has the right to a maximum of two control occasions, but no more than one per year. The student may not take part in practical training with living animals until the programme director of studies has controlled and confirmed that the student has the knowledge and skills that are required.
Responsible department
Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry
Further information
Litterature list
LITTERATURLISTA FÖR KURS INOM HIPPOLOG – KANDIDATPROGRAM
Definitioner:
***Obligatorisk litteratur *****- **kurslitteratur som alla studenter förväntas ta del av (benämns inom SLU även "gemensam litteratur").
Referenslitteratur** **- frivillig litteratur för vidare fördjupning (benämns inom SLU även "breddnings- och fördjupningslitteratur").
LÄSÅR
2024-2025
ÅRSKURS
3
INRIKTNING/INRIKTNINGAR
Islandshäst
KURS
Ridkonst och hästhantering III – Islandhäst 10 hp
KURSKOD
HO 0145
OBLIGATORISK LITTERATUR
Harris S (2016) Horse gates, balance and movements Turner ISBN 9781681626376
Åkedotter, C mfl Idrottens träning (2023) SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
McGreavy P & McLean A. (2011) Equitation Science. Wiley – Blackwell, ISBN 9781405189057
Miesner, S. (2020) Ridhandboken I – grundutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN 978-91-519-5686
Miesner, S. (2022) Ridhandboken II – vidareutbildning av ryttare och häst. Sisu Idrottsböcker, ISBN: 978-91-527-4866-4
Miller R M (2011) The ancients secret of the horses mind Robert M Miller Communications ISBN 9780984462087
Plate J, & Hassmén N & Hassmén P. (2010) Idrottspsykologi. Stockholm: Bokförlagen Natur och kultur Akademisk, ISBN 9789127091498
Rachen – Schoneich G & Schoneich K. (2021) Straightening the Crooked Horse E-bok. Trafalgar Square Books, ISBN 9781646011001
Tävlingsreglemente för islandshäst Microsoft Word - General2021_final (feiffengur.com) (2021-06-22)
FEIFs hemsida – internationella islandshästorganisationen FEIF unites people in their passion for the Icelandic Horse (2021-06-22)
Wolframm, I (2015) Perfect mind, perfect ride Kenilworth Press Ltd ISBN 9781910016046
Idrottens träning SISU förlag ISBN978-91-7727-019-5
REFERENSLITTERATUR
British Horse Society (BHS). (2008) BHS Complete manual of stable management. Shrewsbury: Kenilworth Press, ISBN 9781905693184
Brown Houghton, J&Pilliner, S & Davies, Z. (2003) Horse & Stable Management. Kent: Gray Publishing, ISBN 1405100079
Dietze, S v. (2008) Balans till häst: Ryttarens sits. Stockholm: Bokförlaget Natur och kultur, ISBN 9789127115965 (sid 1-77 PDF tillhandahållen av kursledningen)
Eriksson, Å & Frey, R & Lennartsson, L. (2004) Islandshästar. Natur och Kultur/Fakta etc, ISBN 9127355527
Gustafsson, H & Hassmén, P & Kenttä, G. Praktisk Idrottspsykologi. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789185433742
Hassler-Scoop, J. (2002) The riding experience & beyond: Personal Development for Riders. Obs! Tillhandahålls av kursledningen.
Heuschmann, G. (2012) Balancing Act. J.A. Allen Co LTD, ISBN 9781908809032
Johansson, U. (2013) Ryttare är idrottare. SISU Idrottsböcker, ISBN 9789186323820
Lindal, B. Harmony. Uppheimar ehf, ISBN 9789979659037
Markne, P. (2014) Hästens Grundarbete. Massolit Förlag, ISBN 9789187785672
Wolframm, I. (2014) The science of Equestrian Sports. Rootledge, ISBN 9781138860391
DVD: Heuschmann, G. If Horses Could Speak: How incorrect modern riding negatively affects horses health
DVD: Isólfsson, E. On Horseback 1, 2 &3
DVD: Lindal, B. Starting Horses & Training
Kyrklund, K. (2013) Dressyr med Kyra – rid med system, logik och konsekvens. Västerås: Ica Bokförlag, ISBN 9789153439448
Artiklar tillhandahållna av lärare
TIPS
Tips – frivillig litteratur av skiftande slag som kan vara bra att ha tillgång till som informationskälla.