Animal welfare and ethics
Syftet med kursen är att ge studenterna en fördjupad överblick och kunskap om olika aspekter som rör djurskydd, djurvälfärd och djuretik. Studenterna ska få en förståelse för hur värderingar i samhället, djurskyddsarbete och forskning inom djurskydd, djurvälfärd och djuretik samspelar.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HV0160-20032 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HV0160
Academic year 2022/2023
Animal welfare and ethics (HV0160-20100)
2022-11-01 - 2023-01-15
Academic year 2021/2022
Animal welfare and ethics (HV0160-20006)
2021-11-02 - 2022-01-16
Academic year 2019/2020
Animal welfare and ethics (HV0160-20134)
2019-11-01 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
Animal welfare and ethics (HV0160-20115)
2018-11-05 - 2019-01-20
Syllabus and other information
Syllabus
HV0160 Animal welfare and ethics, 15.0 Credits
Djurskydd, djurvälfärd och djuretikSubjects
Animal Science BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
PBL and seminars | 1.5 | 0202 |
Animal welfare and ethics | 13.5 | 0203 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Transitional provisions
Exams: At least three retake sessions (renewed exams) must be offered within two years of the decision to cancel the course. Compulsory elements: At least one opportunity for a retake session must be offered within two years of the decision to cancel the course.Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Animal Envrionment and Health
Further information
Grading criteria
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- förklara och diskutera djurskyddet i dagens samhälle utifrån djurskyddslagstiftningen och bakomliggande faktorer såsom forskning, erfarenhet, tradition, etik och politik,
- muntligt och skriftligt presentera forskning och argument inom djurvälfärd och djuretik,
- förklara och bedöma terminologi och begrepp i djuretik,
- granska, bedöma och värdera vetenskaplig litteraturs trovärdighet samt dess användbarhet i olika situationer,
- värdera djurhållning utifrån perspektiven djurskydd, djurvälfärd, djuretik och hållbarhet,
- analysera och debattera komplexa, verklighetsanknutna djurskyddsproblem/djurvälfärdsämnen ur ett djuretiskt perspektiv,
- välja och använda relevanta sökverktyg med utgångspunkt från informationsbehovet.
Betygskriterier
Mål |
Betyg 3 |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
---|---|---|---|
1 |
Studenten visar förståelse för och kan övergripande förklara och diskutera varför djurskyddet ser ut som det gör i dagens samhälle. Studenten kan övergripande förklara de bakomliggande faktorerna till djurskyddslagstiftningens utformning, såsom forskning, erfarenhet, tradition, etik och politik. Studenten visar på att denne hittar rätt i djurskyddslagstiftningen och hänvisar till denna på ett korrekt sätt i text. |
Utöver nivå 3 gör studenten egna bedömningar och kan föreslå förbättringar av lagstiftningen som skulle kunna vara realistiska.
|
Utöver nivå 4 kan studenten föreställa sig vilka konsekvenser de föreslagna regeländringarna skulle medföra för djur, djurhållare och samhället i övrigt.
|
2 |
Studenten visar att denne muntligt och skriftligt kan presentera forskningsresultat inom området djurvälfärd och djuretik.
|
- |
- |
3 |
Studenten använder korrekt terminologi och begrepp inom ämnet djuretik samt visar på förståelse för dess innebörd.
|
- |
-
|
4 |
Studenten granskar, bedömer och värderar vetenskaplig litteraturs trovärdighet samt dess användbarhet i olika situationer. |
Utöver nivå 3 gör studenten jämförelse av vetenskaplig litteratur utifrån dess trovärdighet och användbarhet i olika situationer.
|
- |
5 |
Studenten kan, med vetenskapligt stöd, göra en värdering av den välfärdsnivå djur i en viss typ av djurhållning befinner sig på om djurhållningen sker enligt lagstiftningens minimikrav.
|
Utöver nivå 3 kan studenten analysera och diskutera hur vetenskapliga rön skulle kunna motivera förbättringar av djurhållningen och visar vilka välfärdshöjningar som skulle bli konsekvensen.
|
Utöver nivå 4 kan studenten beskriva inom vilka områden det finns vetenskapliga kunskapsluckor när det gäller välfärden för det aktuella djurslaget i den aktuella djurhållningsformen.
|
6 |
Studenten identifierar och diskuterar komplexa och verklighetsanknutna djurskyddsproblem/djurvälfärdsämnen ur ett djuretiskt perspektiv. Studenten kan ge exempel på de bakomliggande faktorerna till problemen. |
- |
- |
7
|
Studenten väljer och använder relevanta sökverktyg med utgångspunkt från informationsbehovet samt refererar korrekt till källor.
|
-
|
-
|
Totalbetyg på kursen
Betyg 3 (godkänt) |
||||
|
||||
Betyg 4 |
||||
Utöver kraven för betyg 3 krävs betyg 4 på hemtentamen
|
||||
Betyg 5 |
||||
Utöver kraven för betyg 3 krävs betyg 5 på hemtentamen
|
Litterature list
- Kurslitteratur [Kurslitteratur] (https://slunik.slu.se/kursfiler/HV0160/20032.2021/Litteraturlista_DDD_HT_2020.doc)