Fundamentals in Chemistry I
Kursens laborativa del illustrerar de teoretiska momenten men syftar även till att bekanta studenterna med centrala kemiska och biokemiska metoder. Studentens förmåga till såväl skriftlig som muntlig redovisning kommer övas också.
Information from the course leader
Hej studenter och välkomna till SLU och till vår kurs
KE0062 - Grundläggande kemi I.
Info om kemistöd / kemirepetition (pdf-fil)
Info om schemat
Schema finns utlagt i en färdig version.
Det första schemat lades ut 2022-06-13
- Revision 1, 2022-09-14: Två föreläsningar 14 och 15 dec har bytt plats.
- Revision 2, 2022-10-14: Korrigerat lärarnamn och småjusteringar av salar, tider osv
- Revision 3, 2022-10-27: Korrigerat nummer på övningar
- Revision 4, 2022-10-30: Lagt till deadlines för labbrapporten på labb 7
- Revision 5, 2022-10-31: Ändrat säkerhetsdugga tisd 8 nov till OnLine Quiz på Canvas
- Revision 6, 2022-11-02: Förtydligat deadlines för Labb 7
- Revision 7, 2022-11-07: Korrigerat deadline för Labb 6
Vi hoppas att alla otrevliga virusar ska ska hålla sig borta så att så gott som all undervisning blir IRL på campus.
Allmänkemidelen av kursen kommer att genomföras som "flipped classroom" vilket innebär att föreläsningarna i allmänkemi kommer att ges som videoinspelningar. Allmänkemins videoföreläsningar är markerade som "VF1", "VF2", osv.
I schemat är OBLIGATORISKA moment skrivet med FET STIL. Var vänlig notera att samtliga obligatoriska moment måste genomföras och vanligtvis även redovisas på ett godkänt sätt för att kunna bli godkänd på kursen. Obligatoriska moment förekommer både under november-december och i januari!
Kom också ihåg att covidsituationen kan förändras vilket kan få till följd att det blir förändringar mellan distans- och campusundervisning.
Kursupplägg
Notera att kursen KE0062 består av två delkurser (vilket också innebär två deltentor), på samma sätt som det varit sedan HT-2017.
För att bli godkänd på en delkurs måste labbar, labbredogörelser, eventuella andra obligatoriska moment och deltentan vara godkänd. På delkurserna ges bara betygen U eller G.
För att bli godkänd på hela kursen KE0062 måste båda delkurserna vara godkända. På kursen KE0062 som helhet kan betygen U, 3, 4 eller 5 erhållas.
Ordinarie tentor ges i början av december och i mitten av januari. Cirka en månad efter ordinarie tenta kommer en möjlighet till omtenta att ges.
Omtentor på alla delkurser kommer även att erbjudas i mitten-slutet av augusti 2023. Vi kommer förhoppningsvis att kunna ordna frågestunder några dagar före omtentorna i augusti för att ge er möjlighet att reda ut de sista detaljerna före omtentan.
Om du missar ett obligatoriskt moment (alla laborationer är obligatoriska och lite annat också) så kan det kanske gå att ta igen en missad labb tillsammans med någon annan labbgrupp någon dag senare. Kolla med din labblärare i ditt individuella fall.
Vi kommer troligen att genomföra 1-2 "omlabbdagar" i maj där möjlighet att ta igen en eller två missade labbar.
En preliminär läslista för Blackmanboken finns för varje föreläsning. Kapitelhänvisningar för biokemiboken av Berg finns också med i läslistan.
Notera att även information som ges i kurskompendier, labbkompendier osv ingår i kursen. Övergripande information om kursböcker finns under "Litteraturlista" på kurshemsidan.
Studenter med funktionshinder
Om du har speciella behov t.ex. vad gäller tentamen (tyst sal, extra skrivtid etc) så måste du så snart som möjligt (allra senast tre veckor före tentamen) kontakta kursansvarig för att gå igenom hur tentamen kan genomföras. Mer info om att studera med funktionsnedsättningar finns på SLU:s studentwebb. Tips bl.a. om olika hjälpmedel finns där.
Laborationer, labbgrupper och labbrockar
Vi hoppas att de flesta laborationerna ska gå att genomföra på labb på MEKÖL i MVM-huset på Ultuna. Ni är indelade i labbgrupper om 15 cirka studenter. Jag har just gjort en indelning i labbgrupper. Meningen är att ni ska arbeta i samma labbgrupper genom hela kursen. Om någon absolut vill byta labbgrupp så hör av er så snart som möjligt så försöker jag ordna det - men ni ska helst ha gjort upp med en annan studente som ni ska byta labbgrupp med!
Labbrock Alla studenter får gärna köpa sin EGEN LABBROCK!
Labbrocken ska helst vara av kraftigt bomullstyg. Många labbrockar har tyg av en polyester-bomulls-blandning och det är acceptabelt så länge tyget inte är för tunt.
Många näthandlare säljer bra labbrockar för 300-500:-. Det finns även fysiska butiker som säljer bra labbrockar!
På MEKÖL finns möjlighet att under kemikursens gång förvara labbrock och annat i ett klädskåp. Om du tar med ett eget hänglås så kan du t.o.m. låsa in sakerna.
På MEKÖL kommer det även att vara möjligt att låna en labbrock för just den dagens labbarbete. Beroende på virussituationen så är det möjligt att detta alternativ bör undvikas
Notera att om det klädskåp du använt och satt hänglås på fortfarande är låst efter kursens slut så klipper vi upp hänglåset och tar ut kvarvarande saker och skänker dom till Rädda Barnen, Röda Korset, MSF eller till energiåtervinningen.
Förkunskaper och repetition av högstadie- och gymnasiekemin
Många studenter har inte med sig alla de kunskaper i kemi och matematik som behövs för att följa med på vår utbildning. Det finns väldigt mycket bra repetitionsmaterial på webben för er och här är några exempel.
Repetition av gymnasiets kemi - Kemiskolan - gratis kurs och test på nätet
Försök att fräscha upp gamla och kanske delvis bortglömda kunskaper! Repetitionsmaterial på gymnasienivå i allmän kemi. Även diagnostiska prov har funnits där. Uppgifterna var ett urval från centrala prov i kemi för gymnasieskolan från 1969-1995. Räkna INTE med att ni ska kunna allting, gymnasiekemin var annorlunda för 20-30 år sedan. Vissa frågor kan ni säkert besvara redan nu, men efter KE0062-kursen kommer ni att kunna besvara så gott som alla frågorna!
Repetition av gymnasiets matematik och kemi - Khan Academy
Många studenter har inte med sig alla de kunskaper i kemi och matematik som behövs för att följa med på vår utbildning. Det finns väldigt mycket bra repetitionsmaterial på webben och här är ett exempel. Försök att fräscha upp gamla och kanske delvis bortglömda kunskaper! Massor med bra material inom kemi, biokemi, biologi, matematik osv. Titta gärna på "Organic chemistry" och "Chemistry" Det finns säkert många fler intressanta och nyttiga sidor hos Khan Academy!
Repetition av gymnasiets matematik och kemi - Magnus Ehingers undervisning
Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m. De här sidorna är MYCKET BRA. Repetera kemi 1 och kemi 2 i första hand. Repetera gärna även matematiken.
Det finns nästan hur mycket repetionsmaterial som helst på nätet. Flera universitet har inspelade föreläsningar och andra hjälpmedel för att studenter ska lära sig kemi. Nivån på de olika föreläsningarna varierar mycket, men många universitet har inspelade föreläsningar som ligger nära nivån på vår kurs.
Jag har hört av andra studenter att Leah4sci har bra genomgångar av organisk kemi på youtube!
/Anders
Course evaluation
The course evaluation is now closed
KE0062-20038 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for KE0062
Academic year 2024/2025
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20058)
2024-11-01 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20157)
2023-10-31 - 2024-01-14
Academic year 2021/2022
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20093)
2021-11-02 - 2022-01-16
Academic year 2020/2021
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20159)
2020-11-02 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20035)
2019-11-01 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20085)
2018-11-05 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20001)
2017-10-30 - 2018-01-14
Academic year 2016/2017
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20001)
2016-10-31 - 2017-01-15
Syllabus and other information
Syllabus
KE0062 Fundamentals in Chemistry I, 15.0 Credits
Grundläggande kemi ISubjects
Chemistry Biology Chemistry BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Part A | 7.5 | 0202 |
Part B | 7.5 | 0203 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements and specific entry requirements from upper secondary school- Biology 2
- Physics 1a
- Physics 1b1+1b2,
- Chemistry 2
- Mathematics 4
alternatively
- Biology B
- Physics A
- Chemistry B
- Mathematics D
Objectives
Fundamentals in Chemistry is formally divided into two course modules (I, 15 credits and II, 7.5 credits) that together constitute a unit where the parts have progressive and interdisciplinary contents. The aim of the course is to give basic knowledge and skills in chemistry with an emphasis on the demands of subsequent courses in soil sciences, environmental sciences, food sciences and biology.
Upon completion of the course, the student should be able to:
use basic chemical terminology
describe the principles that govern energy transformation and chemical reactions
account for different types of electromagnetic radiation and give examples of how it interacts with matter
account for environmentally related processes from a chemical perspective
explain the structure of atoms and different types of chemical bonding and chemical interactions
account for the composition, structure and properties of molecules
describe essential chemical reaction pathways
account for the kinetics of chemical reactions and how they can be influenced
use basic chemical laboratory techniques and analytical methods
analyse and present obtained experimental results
Content
The courses Fundamentals in Chemistry I and II are divided into so called theme blocks, in which a part of the course content is set in focus. Each theme block is completed with a summarising discussion using examples from current research or from current societal or environmental problems. Both courses highlight central issues within environmental chemistry and sustainable development with seminars on current issues.
The course Fundamentals in Chemistry I begins with an introduction to relationships between energy and chemical reactions, structure of the atom and the periodic system of the elements, chemical terminology, lab safety and laboratory work.
With a focus on the atmosphere, basic chemical concepts and interactions between light and matter are studied. The different types of chemical interactions in bindings, the greenhouse effect, air pollutions, electromagnetic radiation, photochemistry and the principles of spectroscopy are included. Chemical energy, energy production and its environmental impact will be highlighted.
The structure of molecules, the different classes of biomolecules and secondary metabolites and the structure and folding of proteins are then studied. Laboratory parts with a specialisation in chemical separation and analysis are connected to these sections.
Studies of chemical equilibrium include basic principles, calculations and laboratory sessions concerning equilibria in acid-base reactions, solubility, complex formation and coupled equilibria. This block also includes the folding equilibria of proteins, aggregation and molecules binding to proteins (e g drugs or pollutants).
Kinetics, catalysis and enzymes are treated together and include basic kinetics including calculations, catalysis in exhaust emission control technology and green chemistry and enzyme kinetics according to Michaelis-Menten including effects of different inhibitors on the activity of enzymes. The block includes group work or research presentations concerning some general used enzyme inhibitor in e g herbicides.
Finally, chemical reactions are studied; the reactions and the reaction mechanisms typical of some functional groups, example of enzymatically catalysed reaction mechanisms and biochemical regulation.
The teacher-supervised parts of the course include both traditional lectures, laboratory sessions and exercises in smaller groups as well as seminars and supervised self-study. In addition to teacher-supervised time, the student is assumed to carry out an essential amount of self-studies using both regular course material and interactive study materials.
Some teaching activities are compulsory, mainly seminars, laboratory sessions and presentations, but also certain lectures and exercises.
Training in scientific presentation is exercised (written and oral) through e g writing of memos, presentation of laboratory result and active discussion in seminars.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Examination formats: Written examination, compulsory presentations of laboratory results and of written assignments, compulsory laboratory practicals and written assignments.
Passing the course requires: Approved examination, approved laboratory reports and passed written assignments and approved participation in compulsory components.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Some learning activities may be conducted in EnglishResponsible department
Department of Molecular Sciences
Further information
Grading criteria
Betygskriterierna för LÅ 2022-23 finns som ett pdf-dokument.
Litterature list
- Allmän och organisk kemi: Alternativ 1 - Chemistry. 3e eller 4e upplagan (båda fungerar) Författare: A. Blackman, S.E. Bottle, S. Schmid, M. Mocerino, U. Wille ISBN: 9780730311058 (3e), 978-0-7303-6328-6 (4e) Kommentar: Boken ska ha drygt 1200 (1600 för 4e) sidor och kosta cirka 750 SEK (pris hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala).
- Allmän och organisk kemi: Alternativ 2 - Chemistry. Human Activity, Chemical Reactivity (FYSISK BOK) Författare: P. Mahaffy, R. Tasker, B. Bucat, J.C. Kotz, G.C. Weaver, P.M. Treichel, J.E. McMurry ISBN: 9780176684082 Kommentar: OBS!!! Det kan vara svårt att hitta Mahaffy-boken då förlaget har slutat trycka nya ex. Mahaffy-boken är fortfarande ett bra val! Den finns som begagnad hos många äldre SLU-studenter.
- Biokemi: Biochemistry Författare: J.M. Berg, J.L. Tymoczko, G.J. Gatto, Jr., L. Stryer ISBN: 9781319114657 Kommentar: Boken bör kosta cirka 900 SEK (pris hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala). Jag har även kollat ad libris och bokus. Se upp!!! Vissa nätbokhandlare tar dubbelt så mycket betalt!
9e Upplagan är officiell kurslitt. Även 6e, 7e och 8e upplagorna fungerar.
- Material från molsci-institutionen Författare: Producerat av lärare vid vår institution Kommentar: Material kommer att delas ut under kursens gång, ibland i fysisk och ibland i digital form.