Fundamentals in Chemistry I
Kursen, som är uppdelad i två likstora delkurser, ger kunskaper i grundläggande kemiska och biokemiska lagar och begrepp. Namn, formler, egenskaper och reaktioner för de i naturen viktigaste oorganiska och organiska och föreningarna behandlas, liksom viktiga analytiska metoder som används inom de olika kemiska disciplinerna. Introduktion till de centrala delarna av metabolismen som är gemensam för allt liv på jorden samt om olika grupper av biomolekyler och om hur dessa byggs upp och bryts ned i den levande cellen ingår också.
Kursens laborativa del illustrerar de teoretiska momenten men syftar även till att bekanta studenterna med centrala kemiska och biokemiska metoder. Studentens förmåga till såväl skriftlig som muntlig redovisning kommer övas också.
Information from the course leader
Hej studenter och välkomna till SLU och till vår kurs
KE0062 - Grundläggande kemi I.
Info om schemat
Schema finns utlagt, det finns både som pdf- och som excel-fil.
Felaktiga tider för zoom på måndag 3 jan 2022 har korrigerats.
OBS att uppropet, kursintroduktion och introföreläsningar på uppropsdagen (tisd 2021-11-02) är i sal W i Ulls Hus på campus!
OBS att deltenta 1 (2 dec) och deltenta 2 (14 jan) har fått ändrade tider: 13:00-18:30.
Omtentan 4 jan på deltenta 1 har skrivtid 8:00-13:30.
Omtentan onsdag 23 feb på deltenta 2 har skrivtid 13:00-18:30.
Kom ihåg att göra tentaanmälan via Ladok minst 10 vardagar före själva tentan.
Funkastudenter ska dessutom göra en "funka-tentaanmälan" minst 15 vardagar före själva tentan.
Jag har även lagt ut ett första försök till gruppindelning (mer info nedan). Schemat för varje student beror ju på om hen tillhör labbgrupp A1, A2, A3, någon av de tre B-grupperna, eller någon av de tre C-grupperna.
OBS att det också finns en uppdelning i RÖDA och GRÖNA grupper.Varje student måste alltså veta om hen är röd eller grön, och även om hen är i en A-grupp, B-grupp eller C-grupp för att kunna förstå schemat!
Några studenter har bytt labbgrupp! Se labbgruppsindelningen för att ta reda på om just du är A, B eller C och om du är röd eller grön.
För att se de aktiviteter som rör just dig i schemat så ska du först ta reda på om du är röd eller grön, därefter ska du ta reda på om du är i A-, B- eller C-grupp.
Titta därefter högt upp i schemat: I tredje fältet uppifrån i schemat finns rubriker såsom "A-grupper (alla är röda)", "B-grupper ..." o.s.v. som har antingen röd eller grön bakgrundsfärg. Hitta det fält som har rätt färg och rätt rubrik. Nu tittar du bara i schemat rakt under det fält med rätt färg och rätt rubrik som passar in på just din gruppindelning.
I schemat är OBLIGATORISKA moment skrivet med FET STIL. Var vänlig notera att samtliga obligatoriska moment måste genomföras och vanligtvis även redovisas på ett godkänt sätt för att kunna bli godkänd på kursen. Obligatoriska moment förekommer både under november-december och i januari!
Kom också ihåg att covidsituationen kan förändras vilket kan få till följd att det blir förändringar mellan distans- och campusundervining.
Kursupplägg
Notera att kursen KE0062 består av två delkurser (vilket också innebär två deltentor), på samma sätt som det varit sedan HT-2017.
För att bli godkänd på en delkurs måste labbar, labbredogörelser, eventuella andra obligatoriska moment och deltentan vara godkänd. På delkurserna ges bara betygen U eller G.
För att bli godkänd på hela kursen KE0062 måste båda delkurserna vara godkända. På kursen KE0062 som helhet kan betygen U, 3, 4 eller 5 erhållas.
Ordinarie tentor ges i början av december och i mitten av januari. Cirka en månad efter ordinarie tenta kommer en möjlighet till omtenta att ges.
Omtentor på alla delkurser kommer även att erbjudas i mitten-slutet av augusti 2022. Vi kommer förhoppningsvis att kunna ordna frågestunder några dagar före omtentorna i augusti för att ge er möjlighet att reda ut de sista detaljerna före omtentan.
Om du missar ett obligatoriskt moment (alla laborationer är obligatoriska och lite annat också) så kan det kanske gå att ta igen en missad labb tillsammans med någon annan labbgrupp någon dag senare. Kolla med din labblärare i ditt individuella fall.
Vi kommer troligen att genomföra 1-2 "omlabbdagar" i maj där möjlighet att ta igen en eller två missade labbar.
En detaljerad läslista för Blackmanboken och för Mahaffyboken finns för varje föreläsning. Du kan välja om du vill använda Mahaffy- eller Blackmanboken. Kapitelhänvisningar för biokemiboken av Stryer finns med i i båda läslistorna.
Notera att även information som ges i kurskompendier, labbkompendier osv ingår i kursen. Övergripande information om kursböcker finns under "Litteraturlista" på kurshemsidan.
Studenter med funktionshinder
Om du har speciella behov t.ex. vad gäller tentamen (tyst sal, extra skrivtid etc) så måste du så snart som möjligt (allra senast tre veckor före tentamen) kontakta kursansvarig för att gå igenom hur tentamen kan genomföras. Mer info om att studera med funktionsnedsättningar finns på SLU:s studentwebb. Tips bl.a. om olika hjälpmedel finns där.
Laborationer, labbgrupper och labbrockar
Vi hoppas att de flesta laborationerna ska gå att genomföra på labb på MEKÖL i MVM-huset på Ultuna. Ni är indelade i labbgrupper om 10 studenter i stället för 16 för att begränsa risker vad gäller smittspridning. Beroende på virusläget kan vi komma att ändra upplägget så att fler, eller färre, labbar genomförs "på riktigt" i våra labbsalar.
Labbrock Alla studenter bör köpa sin EGEN LABBROCK! Labbrocken ska helst vara av kraftigt bomullstyg. Många labbrockar har tyg av en polyester-bomulls-blandning och det är acceptabelt så länge tyget inte är för tunt.
Många näthandlare säljer bra labbrockar för 300-500:-. Det finns även fysiska butiker som säljer bra labbrockar!
På MEKÖL finns möjlighet att under kemikursens gång förvara labbrock och annat i ett klädskåp. Om du tar med ett eget hänglås så kan du t.o.m. låsa in sakerna.
Notera att om skåpet är låst efter kursens slut så klipper vi upp hänglåset och tar ut kvarvarande saker och skänker dom till Rädda Barnen, Röda Korset, MSF eller till energiåtervinningen.
Labbgrupper Jag har delat in alla antagna studenter i labbgrupper. Notera att labbarna OFTAST sker i 3-skift med labbgrupperna A1-A3, B1-B3 samt C1-C3. Labbgrupperna A1-A3 labbar samtidigt. Labbgrupperna B1-B3 labbar samtidigt. Labbgrupperna C1-C3 labbar samtidigt.
Men.... För vissa aktiviteter är ni indelade i 2-skift - RÖD eller GRÖN. Ganska mycket övningar, lektioner o.s.v. sker i 2-skift. Detta innebär att det röda skiftet, alla A-grupperna samt hälften av studenterna i C-grupperna gör något samtidigt. På motsvarande sätt är det gröna skiftet alla B-grupperna samt den andra halvan av C-grupperna. Se filen med labbgrupper!
Av corona-skäl har jag försökt undvika att blanda studenter från olika program i så stor utsträckning som möjligt.
Förkunskaper och repetition av högstadie- och gymnasiekemin
Många studenter har inte med sig alla de kunskaper i kemi och matematik som behövs för att följa med på vår utbildning. Det finns väldigt mycket bra repetitionsmaterial på webben för er och här är några exempel.
Repetition av gymnasiets kemi - Kemiskolan - gratis kurs och test på nätet
Försök att fräscha upp gamla och kanske delvis bortglömda kunskaper! Repetitionsmaterial på gymnasienivå i allmän kemi. Även diagnostiska prov har funnits där. Uppgifterna var ett urval från centrala prov i kemi för gymnasieskolan från 1969-1995. Räkna INTE med att ni ska kunna allting, gymnasiekemin var annorlunda för 20-30 år sedan. Vissa frågor kan ni säkert besvara redan nu, men efter KE0062-kursen kommer ni att kunna besvara så gott som alla frågorna!
Repetition av gymnasiets matematik och kemi - Khan Academy
Många studenter har inte med sig alla de kunskaper i kemi och matematik som behövs för att följa med på vår utbildning. Det finns väldigt mycket bra repetitionsmaterial på webben och här är ett exempel. Försök att fräscha upp gamla och kanske delvis bortglömda kunskaper! Massor med bra material inom kemi, biokemi, biologi, matematik osv. Titta gärna på "Organic chemistry" och "Chemistry" Det finns säkert många fler intressanta och nyttiga sidor hos Khan Academy!
Repetition av gymnasiets matematik och kemi - Magnus Ehingers undervisning
Allt du behöver för A i Biologi, Kemi, Bioteknik, Gymnasiearbete m.m. De här sidorna är MYCKET BRA. Repetera kemi 1 och kemi 2 i första hand. Repetera gärna även matematiken.
Det finns nästan hur mycket repetionsmaterial som helst på nätet. Flera universitet har inspelade föreläsningar och andra hjälpmedel för att studenter ska lära sig kemi. Nivån på de olika föreläsningarna varierar mycket, men många universitet har inspelade föreläsningar som ligger nära nivån på vår kurs.
/Anders
Course evaluation
The course evaluation is now closed
KE0062-20093 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for KE0062
Academic year 2024/2025
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20058)
2024-11-01 - 2025-01-19
Academic year 2023/2024
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20157)
2023-10-31 - 2024-01-14
Academic year 2022/2023
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20038)
2022-11-01 - 2023-01-15
Academic year 2020/2021
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20159)
2020-11-02 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20035)
2019-11-01 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20085)
2018-11-05 - 2019-01-20
Academic year 2017/2018
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20001)
2017-10-30 - 2018-01-14
Academic year 2016/2017
Fundamentals in Chemistry I (KE0062-20001)
2016-10-31 - 2017-01-15
Syllabus and other information
Syllabus
KE0062 Fundamentals in Chemistry I, 15.0 Credits
Grundläggande kemi ISubjects
Chemistry BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Part A | 7.5 | 0202 |
Part B | 7.5 | 0203 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements and specific entry requirements from upper secondary school- Biology 2
- Physics 1a
- Physics 1b1+1b2,
- Chemistry 2
- Mathematics 4
alternatively
- Biology B
- Physics A
- Chemistry B
- Mathematics D
Objectives
Fundamentals in Chemistry is formally divided into two course modules (I, 15 credits and II, 7.5 credits) that together constitute a unit where the parts have progressive and interdisciplinary contents. The aim of the course is to give basic knowledge and skills in chemistry with an emphasis on the demands of subsequent courses in soil sciences, environmental sciences, food sciences and biology.
Upon completion of the course, the student should be able to:
use basic chemical terminology
describe the principles that govern energy transformation and chemical reactions
account for different types of electromagnetic radiation and give examples of how it interacts with matter
account for environmentally related processes from a chemical perspective
explain the structure of atoms and different types of chemical bonding and chemical interactions
account for the composition, structure and properties of molecules
describe essential chemical reaction pathways
account for the kinetics of chemical reactions and how they can be influenced
use basic chemical laboratory techniques and analytical methods
analyse and present obtained experimental results
Content
The courses Fundamentals in Chemistry I and II are divided into so called theme blocks, in which a part of the course content is set in focus. Each theme block is completed with a summarising discussion using examples from current research or from current societal or environmental problems. Both courses highlight central issues within environmental chemistry and sustainable development with seminars on current issues.
The course Fundamentals in Chemistry I begins with an introduction to relationships between energy and chemical reactions, structure of the atom and the periodic system of the elements, chemical terminology, lab safety and laboratory work.
With a focus on the atmosphere, basic chemical concepts and interactions between light and matter are studied. The different types of chemical interactions in bindings, the greenhouse effect, air pollutions, electromagnetic radiation, photochemistry and the principles of spectroscopy are included. Chemical energy, energy production and its environmental impact will be highlighted.
The structure of molecules, the different classes of biomolecules and secondary metabolites and the structure and folding of proteins are then studied. Laboratory parts with a specialisation in chemical separation and analysis are connected to these sections.
Studies of chemical equilibrium include basic principles, calculations and laboratory sessions concerning equilibria in acid-base reactions, solubility, complex formation and coupled equilibria. This block also includes the folding equilibria of proteins, aggregation and molecules binding to proteins (e g drugs or pollutants).
Kinetics, catalysis and enzymes are treated together and include basic kinetics including calculations, catalysis in exhaust emission control technology and green chemistry and enzyme kinetics according to Michaelis-Menten including effects of different inhibitors on the activity of enzymes. The block includes group work or research presentations concerning some general used enzyme inhibitor in e g herbicides.
Finally, chemical reactions are studied; the reactions and the reaction mechanisms typical of some functional groups, example of enzymatically catalysed reaction mechanisms and biochemical regulation.
The teacher-supervised parts of the course include both traditional lectures, laboratory sessions and exercises in smaller groups as well as seminars and supervised self-study. In addition to teacher-supervised time, the student is assumed to carry out an essential amount of self-studies using both regular course material and interactive study materials.
Some teaching activities are compulsory, mainly seminars, laboratory sessions and presentations, but also certain lectures and exercises.
Training in scientific presentation is exercised (written and oral) through e g writing of memos, presentation of laboratory result and active discussion in seminars.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Examination formats: Written examination, compulsory presentations of laboratory results and of written assignments, compulsory laboratory practicals and written assignments.
Passing the course requires: Approved examination, approved laboratory reports and passed written assignments and approved participation in compulsory components.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Some learning activities may be conducted in EnglishResponsible department
Department of Molecular Sciences
Further information
Grading criteria
Betygskriterierna finns som ett pdf-dokument.
Litterature list
- Allmän och organisk kemi: Alternativ 1 - Chemistry. 3e eller 4e upplagan (båda fungerar) Författare: A. Blackman, S.E. Bottle, S. Schmid, M. Mocerino, U. Wille ISBN: 9780730311058 (3e), 978-0-7303-6328-6 (4e) Kommentar: Boken ska ha drygt 1200 (1600 för 4e) sidor och kosta cirka 750 SEK (pris hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala).
- Allmän och organisk kemi: Alternativ 2 - Chemistry. Human Activity, Chemical Reactivity (FYSISK BOK) Författare: P. Mahaffy, R. Tasker, B. Bucat, J.C. Kotz, G.C. Weaver, P.M. Treichel, J.E. McMurry ISBN: 9780176684082 Kommentar: OBS!!! Det kan vara svårt att hitta Mahaffy-boken då förlaget har slutat trycka nya ex. Mahaffy-boken är fortfarande ett bra val! Den finns som begagnad hos många äldre SLU-studenter.
- Biokemi: Biochemistry Författare: J.M. Berg, J.L. Tymoczko, G.J. Gatto, Jr., L. Stryer ISBN: 9781319114657 Kommentar: Boken bör kosta cirka 900 SEK (pris hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala). Jag har även kollat ad libris och bokus. Se upp!!! Vissa nätbokhandlare tar dubbelt så mycket betalt!
9e Upplagan är officiell kurslitt. Även 6e, 7e och 8e upplagorna fungerar.
- Material från molsci-institutionen Författare: Producerat av lärare vid vår institution Kommentar: Material kommer att delas ut under kursens gång, ibland i fysisk och ibland i digital form.