Fundamentals in Chemistry II
Kursens laborativa del illustrerar de teoretiska momenten men syftar även till att bekanta studenterna med centrala kemiska och biokemiska metoder. Studentens förmåga till såväl skriftlig som muntlig redovisning övas också.
Information from the course leader
Hej studenter och välkomna till SLU och till vår kurs
KE0063 - Grundläggande kemi II.
Info om schemat
Schema finns utlagt i en färdig version som en pdf-fil.
Det första schemat lades ut 2022-11-17
- Revision 2, 2023-01-04: Nytt datum och tid för sluttentamen på kursen.
- Revision 1, 2022-12-12: Salsangivelser har lagts till i schemat.
Vi hoppas att alla otrevliga virusar ska hålla sig borta så att så gott som all undervisning på kursen blir IRL på campus. Allmänkemidelen av kursen kommer att genomföras som "flipped classroom" vilket innebär att föreläsningarna i allmänkemi kommer att ges som videoinspelningar. Allmänkemins videoföreläsningar är markerade som "VF1", "VF2", osv.
I schemat är OBLIGATORISKA moment skrivet med FET STIL. Var vänlig notera att samtliga obligatoriska moment måste genomföras och vanligtvis även redovisas på ett godkänt sätt för att kunna bli godkänd på kursen. Obligatoriska moment förekommer både under november-december och i januari!
Kom också ihåg att covidsituationen kan förändras vilket kan få till följd att det blir förändringar mellan distans- och campusundervisning.
Kursupplägg
För att bli godkänd på hela kursen KE0063 måste alla obligatoriska moment, laborationer redovisningar etc., vara godkända. På kursen KE0062 som helhet kan betygen U, 3, 4 eller 5 erhållas. På delkursen laborationer ges bara betygen U eller G.
Ordinarie tenta på kursen ges torsdagen den 16e februari. Cirka en månad efter ordinarie tenta kommer en möjlighet till omtenta att ges. Ytterligare en omtentor på kursen kommer även att erbjudas i mitten-slutet av augusti 2023. Vi kommer förhoppningsvis att kunna ordna frågestunder några dagar före omtentorna i augusti för att ge er möjlighet att reda ut de sista detaljerna före omtentan.
Om du missar ett obligatoriskt moment (alla laborationer är obligatoriska och lite annat också) så kan det kanske gå att ta igen en missad labb tillsammans med någon annan labbgrupp någon dag senare. Kolla med din labblärare i ditt individuella fall. Vi kommer troligen att genomföra 1-2 "omlabbdagar" i maj där möjlighet ges att ta igen en eller två missade labbar.
Studenter med funktionshinder
Om du har speciella behov t.ex. vad gäller tentamen (tyst sal, extra skrivtid etc) så måste du så snart som möjligt (allra senast tre veckor före tentamen) kontakta kursansvarig för att gå igenom hur tentamen kan genomföras. Mer info om att studera med funktionsnedsättningar finns på SLU:s studentwebb. Tips bl.a. om olika hjälpmedel finns där.
Laborationer, labbgrupper och labbrockar
Vi hoppas att de flesta laborationerna i år ska gå att genomföra på labb antingen på MEKÖL i MVM-huset eller på BÖL på Biocentrum på Ultuna. Ni kommer att vara indelade i labbgrupper om 15 cirka studenter. Meningen är att ni ska arbeta i samma labbgrupper genom hela kursen. Om någon absolut vill byta labbgrupp så hör av er så snart som möjligt så försöker jag ordna det - men ni ska helst ha gjort upp med en annan studente som ni ska byta labbgrupp med!
Labbrock Alla studenter får gärna köpa sin EGEN LABBROCK! Labbrocken ska helst vara av kraftigt bomullstyg. Många labbrockar har tyg av en polyester-bomulls-blandning och det är acceptabelt så länge tyget inte är för tunt. Många näthandlare säljer bra labbrockar för 300-500 kr. Det finns även fysiska butiker som säljer bra labbrockar! Både på MEKÖL BÖL finns möjlighet att under kemikursens gång förvara labbrock och annat i ett klädskåp. Om du tar med ett eget hänglås så kan du t.o.m. låsa in sakerna. På MEKÖL kommer det även att vara möjligt att låna en labbrock för just den dagens labbarbete. Beroende på virussituationen så är det möjligt att detta alternativ bör undvikas
Notera att om det/de klädskåp du använt och satt hänglås på fortfarande är låst efter kursens slut så klipper vi upp hänglåset och tar ut kvarvarande saker och skänker dom till Rädda Barnen, Röda Korset, MSF eller till energiåtervinningen.
/Mats
Course evaluation
The course evaluation is now closed
KE0063-30061 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for KE0063
Academic year 2023/2024
Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30300)
2024-01-15 - 2024-02-14
Academic year 2021/2022
Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30173)
2022-01-17 - 2022-02-17
Academic year 2020/2021
Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30258)
2021-01-18 - 2021-02-17
Academic year 2019/2020
Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30055)
2020-01-20 - 2020-02-19
Academic year 2018/2019
Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30113)
2019-01-21 - 2019-02-20
Academic year 2017/2018
Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30005)
2018-01-15 - 2018-02-18
Academic year 2016/2017
Fundamentals in Chemistry II (KE0063-30001)
2017-01-16 - 2017-02-19
Syllabus and other information
Syllabus
KE0063 Fundamentals in Chemistry II, 7.5 Credits
Grundläggande kemi IISubjects
Chemistry Biology Chemistry BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Part C | 6.0 | 0302 |
Part D | 1.5 | 0303 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Fundamental knowledge and skills in chemistryObjectives
Fundamentals in Chemistry is formally divided into two course modules (I, 15 credits and II, 7.5 credits) that together constitute a unit where the parts have progressive and interdisciplinary contents.
The aim of the course is to give basic knowledge and skills in chemistry with an emphasis on the demands of subsequent courses in soil sciences, environmental sciences, food sciences and biology.
On completion of the course, the student should be able to:
concretise energy transformation and chemical reactions in living cells
discuss environmentally related processes from a chemical perspective
describe the structure, composition and properties of molecules, especially the molecules that are of importance to soil, environment, foodstuffs and living organisms
describe important reaction mechanisms
account for transport across biological membrane and mechanisms for signal transduction
describe the fundamental features of the genetic information flow
carry out chemical experiments and use chemical analytical methods
analyse, interpret and present obtained experimental results
Content
The courses Fundamentals in Chemistry I and II are divided into so called theme blocks, in which a part of the course content is set in focus. Each theme block is completed with a summarising discussion using examples from current research or from current societal or environmental problems. Both courses highlight central issues within environmental chemistry and sustainable development with seminars on current issues.
In the course Fundamentals in Chemistry II, chemical reactions are studied based on the energy of electrons.
Topics such as the principles of corrosion and how rechargeable and non-rechargeable batteries function, the energy carrying molecules of the cell and the basic principles of energy supply in a living cell are covered.
In another theme block, the structure and metabolism of the cell, photosynthesis, the composition of biological membranes and processes connected to membranes e g signalling and transport are studied.
In a specialisation, the chemical processes that take place e g when leaves are senescing and how the different colours of the leaves arise are discussed.
Bases for further studies in biology and genetics are given in a unit where the flow of biological information from genetic information to biochemical function, bioinformatics and evolution is treated from a chemical perspective.
In a final theme block, human influence on the environment from a chemical perspective inter alia chemistry in todays energy production, batteries and catalysts as well as chemistry in renewable energy sources are discussed.
The teacher-supervised parts of the course include both traditional lectures, laboratory sessions and exercises in smaller groups as well as seminars and supervised self-study. In addition to teacher-supervised time, the student is assumed to carry out an essential amount of self-studies using both regular course material and interactive study materials.
Some teaching activities are compulsory, mainly seminars, laboratory sessions and presentations, but also certain lectures and exercises.
Training in scientific presentation is exercised (written and oral) through e g writing of memos, presentation of laboratory results and active discussion in seminars.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Examination formats: Written examination, compulsory presentations of laboratory results and of written assignments, compulsory laboratory practicals and written assignments.
Passing the course requires: Approved examination, approved laboratory reports and passed written assignments and approved participation in compulsory components.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The prerequisites can be fulfilled by having followed the course Fundamentals in Chemistry I, 15hp.Some learning activities may be conducted in English.
Responsible department
Department of Molecular Sciences
Further information
Grading criteria
Betygskriterierna för LÅ 2022-23 finns som ett pdf-dokument.
Litterature list
1: Allmän och organisk kemi: Chemistry. 3e eller 4e upplagan (båda fungerar)
Författare: A. Blackman, S.E. Bottle, S. Schmid, M. Mocerino, U. Wille
ISBN: 9780730311058 (3e), 978-0-7303-6328-6 (4e)
Kommentar: Boken ska ha drygt 1200 (1600 för 4e) sidor och kosta cirka 750 SEK (pris 2021 hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala).
2: Biokemi: Biochemistry, 9e Upplagan
Författare: J.M. Berg, J.L. Tymoczko, G.J. Gatto, Jr., L. Stryer
ISBN: 9781319114657
Kommentar: Boken bör kosta cirka 900 SEK (pris 2021 hos LundeQ / Akademibokhandeln i Uppsala). Jag har även kollat ad libris och bokus. Se upp!!! Vissa nätbokhandlare tar dubbelt så mycket betalt! 9e Upplagan är officiell kurslitteratur men även 6e, 7e och 8e upplagorna fungerar.
3: Material från molsci-institutionen
Författare: Producerat av lärare vid vår institution
Kommentar: Material kommer att delas ut under kursens gång, ibland i fysisk och ibland i digital form.
Som ett **inofficiellt alternativ till boken av Blackman et al under punkt 1 **kan en äldre bok av Mahaffy m.fl. användas: Chemistry. Human Activity, Chemical Reactivity (FYSISK BOK)
Författare: P. Mahaffy, R. Tasker, B. Bucat, J.C. Kotz, G.C. Weaver, P.M. Treichel, J.E. McMurry
ISBN: 9780176684082. Mahaffy-boken är fortfarande en bra bok. Den finns som begagnad hos många äldre SLU-studenter.