Agricultural science for the program soil and plant sciences
Information from the course leader
2022-12-08
Hej och välkommen till lantbruksvetenskapskursen!
Undervisningen är planerad för att ges i sal på campus och digitalt via Zoom. Observera dock att schemat är preliminärt. Var därför noga med att stämma av eventuella schemauppdateringar innan kursstart.
Kursintroduktionen kommer att ske den 16 januari kl. 09:15–12:00 i Sal W. Det är obligatoriskt att du deltar på introduktionen, eftersom att du då har möjlighet att ställa frågor.
Vi kommer att använda plattformen Canvas som du får tillgång till vid kursstart. Där kommer det att finnas information, handouts och mycket annat. Där hittar du också en länk till Zoom som kommer att användas under kursens gång.
Avslutningsvis vill vi påminna dig om att du måste registrera dig på kursen i Ladok, inte minst för att kunna komma åt Canvassidor.
Schemat för kursen kommer att publiceras på den här sidan senast 4 veckor före kursstart.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Vänliga hälsningar Monika, Rebecca, Cecilia, Ida, Libére, Karin, Sara och Patrik
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LB0107-30083 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LB0107
Academic year 2023/2024
Agricultural science for the program soil and plant sciences (LB0107-30371)
2024-01-15 - 2024-03-19
Academic year 2021/2022
Agricultural science for the program soil and plant sciences (LB0107-30270)
2022-01-17 - 2022-03-23
Academic year 2020/2021
Agricultural science for the program soil and plant sciences (LB0107-30260)
2021-01-18 - 2021-03-23
Academic year 2019/2020
Agricultural science for the program soil and plant sciences (LB0107-30186)
2020-01-20 - 2020-03-24
Academic year 2018/2019
Agricultural science for the program soil and plant sciences (LB0107-30228)
2019-01-21 - 2019-03-25
Syllabus and other information
Syllabus
LB0107 Agricultural science for the program soil and plant sciences, 15.0 Credits
Lantbruksvetenskap för mark/växtagronomerSubjects
Agricultural ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
x | 2.0 | 0202 |
x | 2.0 | 0203 |
x | 2.0 | 0204 |
x | 2.0 | 0205 |
x | 7.0 | 0206 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements.Objectives
The aim of the course is to, from a Swedish perspective, give the students knowledge of the relationship between the biological preconditions for the production processes, understanding of the conditions, needs and actions for the agricultural sector and its’ interaction with the rest of society.
On completion of the course, the student should be able to:
-account for economic thinking and business economic perspectives, with application to agricultural businesses, at a general level.
-use and understand keywords that describe the economic situation in a company
-define important aspects of rural and agricultural policy, economics and national and international political organisations
-describe at a general level the Swedish food industry and international actors and food labels
-be familiar with industrial processes and hygienic aspects in the food industry at a general level and with the requirements that they set on agriculture
-describe basic biological differences between different important production animals in the agriculture that influences what at a general level they are used to and which requirements are set on feeding and maintenance and ethical aspects on animal husbandry.
-describe important practices in the animal husbandry at a general level.
-describe at a general level preconditions (social, cultural, economic) for rural development.
-describe at a general level aspects of the history of the rural area
Content
The course focuses on Swedish conditions and covers the economics of the agriculture, resources, methods - including technology - for production of goods (production of animals and food) and these products’ controlled breeding.
In the course, lectures are alternated with a project work in groups to be presented orally and in a written report. The connection between different parts of the course and the relevance for crop production are obtained through case studies (project work)
Argumentation technique is practiced in both exercise and group discussions.
Practical connection is obtained through study visits.
Compulsory components occur within e g exercises, study visits, group assignments and presentations.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
The aim of the course is examined through written examination and approved participation in compulsory course modules.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Costs for travels and food that can arise under study visit are taken by the students.Responsible department
Department of Crop Production Ecology
Cooperating departments:
Litterature list
Mark och Växt
Powerpointpresentationer från föreläsningarna kommer att användas som kurslitteratur.
Förslag på bok för den intresserade (ej obligatorisk kurslitteratur):
Vår mat – odling av åker- och trädgårdsgrödor av Håkan Fogelfors, Studentlitteratur AB.
Förslag på material som kan användas som komplement från bransch- och rådgivningsorganisationer kommer att finnas på Canvas.
Husdjur
Husdjursdelen i kursen täcks till viss del av föreläsningar och powerpointpresentationer från dessa. Nedan finns förslag på litteratur som kan användas som komplement.
Broschyrer djurskyddsbestämmelser. Relevanta är Fjäderfä, Får och get, Gris, Nötkreatur: http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/djur-och-veterinarfragor/trycksaker9/djurskyddsbestammelser/index.html
Statistik om den svenska animalieproduktionens omfattning: https://jordbruksverket.se/download/18.78dd5d7d173e2fbbcda9888f/1597390149922/7_Kapitel%206_2020.pdf
Rapporter/artiklar som delvis beskriver de olika produktionssystemen
Värphöns:
https://stud.epsilon.slu.se/14084/1/Witthuhn_K_1804080.pdf
Slaktkyckling:
https://stud.epsilon.slu.se/16830/1/bengtsson-dm-210618.pdf
Grisar:
https://stud.epsilon.slu.se/13529/1/Hellqvist_J_180703.pdf
Nötkött:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1871141315000852#tbl1fnj
Mjölkkor:
Länkar till viktig bransch/rådgivningsorganisationer m.m. där mer detaljerat material om produktionsgrenarna finns att tillgå på Canvas:
Livsmedelsvetenskap
Föreläsningshandouts och material som föreläsarna lägger upp på Canvas kommer att användas istället för kurslitteratur.
Boken Livsmedelsvetenskap av Lena Jonsson, Ingela Marklinder, Margaretha Nydahl, Annica Nylander; ISBN 9789144095677. Boken är inte obligatorisk, men ett rekommenderat komplement. Köp andra upplagan.
Landsbygdsutveckling
**Obligatorisk läsning **
Ekman, A. Utvecklingsbegreppet. I Ekman, A. Hansen, K. & Waldenström, C. (red.): Perspektiv på landsbygdsutveckling. Uppsala: SLU. Hittas på Canvas. (6 sid)
Hajdu, F. C. Eriksson, C. Waldenström, E. Westholm (2020). Sveriges förändrade lantbruk. Future Foods Reports 11. Uppsala: SLU – https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/fu-food/publikationer/future-food-reports/slu-futurefood_rapport_11.pdf (50 sid)
**Litteraturförslag för fördjupning **
Introduktion till landsbygdsutveckling
Avsnittet ”Perspektiv på landsbygd” (s. 17-28) i C. Bygdell: Omsorgsfylld landsbygd: rumsliga perspektiv på åldrande och omsorg på den svenska landsbygden, Upplands fornminnesförenings tidskrift, Nr. 56. – https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:770264/FULLTEXT01.pdf (11 sidor)
*Genus i svenskt lantbruk *
Pettersson, K., Arora-Jonsson, S. (2009). Den osynliga entreprenören – Genus och företagande i de gröna näringarna. För Lantbrukarnas Riksförbunds Jämställdhetsakademi. Hittas på Canvas (68 sid)
Civilsamhället, lantbruket och landsbygden
Avsnittet “Civilsamhället och dess betydelse i samhället i stort” (sid 21-27) i Harding. (2012). Framtidens civilsamhälle. Underlagsrapport 3 till Framtidskommissionen. Hittas på Canvas (7 sid)
Avsnittet “LRF – en del av civilsamhället” (s. 15-21) i Cras, P., J. von Essen, M. Nordfeldt, P. Åberg (2022). Om Lantbrukarnas Riksförbund som folkrörelseorganisation - Lokalavdelningarnas betydelser på landsbygden. Hittas på Canvas. (8 sid)
Politiska styrmedel, lantbruket och landsbygden
Eriksson, C. (2016). Jordbrukspolitik. I D. Silander & M. Öhlén (red.) Svensk politik och EU: hur svensk politik har förändrats av medlemskapet i EU. Stockholm: Santérus. Hittas på Canvas. (18 sid)
Röös, E. (2021). Policy brief - Styrning för hållbar matkonsumtion. SLU Future Food. Hittas på Canvas (4 sid)
Kapitlet “Vad är styrmedel?” (s. 9-12). I Trafikanalys. (2018). ABC om styrmedel. Hittas på Canvas (4 sid)
Livelihoods - försörjningsperspektivet
Hajdu, F. (2014). Lokala perspektiv kring hållbar försörjning på landsbygden i södra och östra Afrika. I S. Hagberg & G. Körling (red.): Resurser och politik i Afrika, Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi, YMER, s. 69-85 – http://slunik.slu.se/kursfiler/LB0085/30233.1617/Hajdu_2014.pdf (15 sid)
*Samhällsvetenskaplig lantbruksforskning *
Kuns, B. (2021). A review of recent social science literature on Swedish farming: a research agenda for understanding current and future challenges. Uppsala: Department of Urban and Rural Development, Swedish University of Agricultural Sciences. Tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-p-113110
Waldenström, C. (2018). Kap 8: Lantbrukets roll i framtidens landsbygder, s. 203. I Syssner, J. (red.) (2018). Nya visioner för landsbygden. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1306047/FULLTEXT01.pdf (25 sid)
Ekonomi
Artiklar, rapporter, och annat material som knyter an till föreläsningarna kommer att användas. Dessutom tillkommer artiklar och annan kompletterande litteratur från bransch- och rådgivningsorganisationer. Allt kursmaterial kommer att tillhandahållas på Canvas.