Park- and Landscape Management
The course focuses on green space management and considers development in theoretical knowledge as well as practical experience. Theories, excursions and case studies help construct a reference from which critical discussions are made with regards to management and maintenance of public space.
Seminars, lectures and literature studies provide a platform for applied orientated assignments. Plant knowledge and strategic plant use are also included in this framework. Together, these different discourses are comprised and exposed in a final case study with the aim to initiate a holistic approach to public and green space management.
There may be mandatory exercises, excursions and seminars during the course..
Information from the course leader
Hej och varmt välkommen till kursen Landskapsförvaltning som startar efter sommaren!
Vi kommer att inleda ert andra år på utbildningen med att dyka ner i vad som menas med förvaltning och skötsel. Fokus är att se vilken betydelse det har för olika skeden och arbetsuppgifter ni kommer ha framför er i resterande kurser, men även i yrkeslivet. Vi kommer att utföra praktiskt arbete och se hur skötsel kan vara både gestaltande och skapande samt avgörande att ha i beräkning vid planering, projektering och för en långsiktig hållbarhet. Vi kommer öva oss i att agera beställare och utförare för två områden i Lund; åka på exkursion och få möjlighet att lyssna på praktikers erfarenheter. Som en röd tråd genom kursens samtliga veckor håller vi även tre litteraturseminarium i syfte att koppla förvaltning och skötsel till de större frågorna om klimatförändringar, urbanisering och hur olika förvaltningsmodeller och organisationer fungerar.
Vi börjar med att ses måndag 2 september kl. 13.15 i Crafoordsalen i Alnarp för en kursintroduktion.
Första kursveckan kommer att bestå av föreläsningar (fysisk på sal) och undervisning ute i Alnarpsparken som en förberedelse inför kursens andra vecka då vi åker till Tjärö för en exkursion och övning. Resan till Blekinge skärgård är något av en tradition för vår institution samt för alla er som börjar årskurs 2. Den brukar vara mycket uppskattad. Tjärö-dagarna tar upp viktiga frågor som rör natur- och kulturvård i ett landskap i förändring där du är aktivt deltagande i direkta insatser. Resan infaller antingen måndag 9/9 till onsdag 11/9 ELLER onsdag 11/9 till fredag 13/9 beroende på vilken grupp du tillhör. På Tjärö kommer vi att bo på vandrarhemmet. Räkna med att bussen kommer att lämna Malmö och Alnarp vid halv sju- sjutiden på morgonen. Avresa från Tjärö på onsdag alt. fredag är strax efter kl. 14 och stopp på hemfärd planeras i dagsläget för Lund, Alnarp och Malmö och det brukar bli runt 17 tiden.
Kursen i Landskapsförvaltning samkörs med lingarnas kurs Skötsel av grönytor och naturmarker (LK0354) där Johanna Deak Sjöman är kursansvarig och ni kommer att ha en gemensam Canvas eftersom vi till största del kommer att arbeta tillsammans.
Tänk på att stämma av med studieadministrationen över anmälan och att registrera dig till kursen – så når du allt material på kursens Canvas så småningom. Obeservera då att Canvas-sidan har kod och namn på lingarnas kurs LK0354, men alltså också avser er kurs LK0352.
Litteraturlistan kommer i midsommarveckan.
Hör av er om det skulle vara något ni undrar över!
Vänligaste
Karin
Course evaluation
Additional course evaluations for LK0352
Academic year 2023/2024
Park- and Landscape Management (LK0352-10111)
2023-08-28 - 2023-10-30
Academic year 2022/2023
Park- and Landscape Management (LK0352-10347)
2022-08-29 - 2022-10-31
Academic year 2021/2022
Park- and Landscape Management (LK0352-10262)
2021-08-30 - 2021-11-01
Academic year 2020/2021
Park- and Landscape Management (LK0352-10137)
2020-08-31 - 2020-11-01
Academic year 2019/2020
Park- and Landscape Management (LK0352-10210)
2019-09-02 - 2019-10-31
Syllabus and other information
Syllabus
LK0352 Park- and Landscape Management, 15.0 Credits
LandskapsförvaltningSubjects
Landscape Architecture Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Assignment in Dynamic Maintenance | 1.5 | 0302 |
Plant Identification | 2.0 | 0304 |
Final Exam | 5.5 | 0305 |
The purchaser and provider assignment | 6.0 | 0306 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements and:- Mathematics 3b or Mathematics 3c
- Science studies 2
- Social studies 1b or Social studies 1a1 + 1a2
The prerequisites can also be fulfilled in other ways that give the equivalent knowledge.
Objectives
The aim of the course is to develop a knowledge platform in green space management with particular focus on organizational and practical aspects.
Upon course completion the student will be able to:
Describe, justify and perform different practical measures as well as explain how they influence the management of landscape function and character as well as place specific quality.
Identify and analyse relevant vegetation as a central part of green space management.
To plan, process and conclude a maintenance plan in writing (as part of a group assignment).
Explain the importance of public and green space management to the landscape profession; from a general (visionary) level to a tactical (practical) and more detailed level.
Content
The course focuses on green space management and considers development in theoretical knowledge as well as practical experience. Theories, excursions and case studies help construct a reference from which critical discussions are made with regards to management and maintenance of public space.
Seminars, lectures and literature studies provide a platform for applied orientated assignments. Plant knowledge and strategic plant use are also included in this framework. Together, these different discourses are comprised and exposed in a final case study with the aim to initiate a holistic approach to public and green space management.
There may be mandatory exercises, excursions and seminars during the course..
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Written project report, literature seminar and presentation of exercises.
Approved participation in compulsory elements.
Approved participation in literature seminar.
Successful presentation of project report.
Successful presentation of exercises.
◾If the student fails a test, the examiner may give the student a supplementary assignment, provided this is possible and there is reason to do so.
◾If the student has been granted special educational support because of a disability, the examiner has the right to offer the student an adapted test, or provide an alternative assessment.
◾If changes are made to this course syllabus, or if the course is closed, SLU shall decide on transitional rules for examination of students admitted under this syllabus but who have not yet passed the course.
◾For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline. For more information on this, please refer to the regulations for education at Bachelor’s and Master’s level.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The course gives 15 skills training credits. ◾The right to take part in teaching and/or supervision only applies to the course date to which the student has been admitted and registered on. ◾If there are special reasons, the student may take part in course components that require compulsory attendance at a later date. For more information on this, please refer to the regulations for education at Bachelor’s and Master’s level.Responsible department
Department of Landscape Architecture, Planning and Management
Further information
Litterature list
Nilsson, U., Kärnestam, E. & Sandskär, B. (2014) Växtskyddets grunder. SLU. Institutionen för växtskyddsbiologi. Läs kapitel: 1, 4, 5, 6
Gunnarsson, A. (2011). Om landskapsvårdens och trädgårdens hantverk. I Löfgren, E. Redaktör: Hantverkslaboratorium. Göteborgs Universitet. Sid 50-61.
Gustavsson, R. (1997) Kunskap med känsla och vördnad (om landskapsvård med studenter på Tjärö). I: Skog & Forskning. nr 1/97, s. 38-52. Sveriges Skogsvårdsförbund.
Länsstyrelsen Blekinge län. (2013) Skötselplan för naturreservatet Tjärö.
Länsstyrelsen Blekinge län. (2017) Bevarandeplan för Natura 2000-området.
Malmö stad. (2006) Principer för beskärning.
Skage. O. (1992) Laga skifte och dess spår i Tjärölandskapet. Särtryck ur Blekinges Natur. Karlskrona.
Stenholm Jakobsen, R. (2013) Hamla lövträd- En manual. Hantverkslaboratoriet, Göteborgs universitet.
Vollbrecht, K., Alm, G. (2006) Beskärningsboken. Natur & Kultur.
Wiström, B., Richnau, G., Busse Nielsen, A., Gustavsson, R. (2009) Strukturrika planteringar – en möjlighet för stadens grönska. Movium, Alnarp. Gröna fakta 2009:5.
Jansson et al. (2021; 2022) Utemiljöns förvaltning och governance. Särtryck från tidskriften Landskap. Samtliga kapitel
Randrup, T. B., Lindholst, A. C., Dempsey, N. (2022) Managing the maintenance of urban open space. Kapitel 9. I Jansson & Randrup Red. Urban Open Space Governance and Management
Rehn, J., Persson, L., Schnor, T., Björn, H. (2015) Skötselprogram för Lomma kommuns grönytor. Lomma kommun
Helsingborg stad (2017) Drift och underhåll i Helsingborgs stad. Driftområde Centrum och Strand
Tekniska nämnden i Mariestad, Töreboda och Gullspång (2024) Skötselplan för grönytor i Mariestads, Töreboda och Gullspångs kommun
Andrén, H. (2022) 1 Produktion, sid. 25-49 samt sid. 125-264 och 279-312 i boken Utemiljö. Svensk Byggtjänst
Persson et al. (2009) Skötselmanual för Bostadsgårdar. Movium. Alnarp. Gröna fakta 2009:4
Persson, B. (1998) Skötselmanual ’98. Movium. Alnarp. Gröna fakta 1998:8
Hammer, M. (1996) Gräsmatta blir blomsteräng. Movium, Alnarp. Gröna Fakta 1996:7
Poseidon (2017) Handbok för skötsel av naturmark. Version 1.0 Bostads AB Poseidon
UNDP (2019) FN:s utvecklingsprogram. Globala målen. Tillgänglig på: http://www.globalamalen.se/
Randrup, T. B., Östberg, J. (2017) Hållbar grönyteskötsel. Rapport 2017:6 Sveriges Lantbruksuniversitet, Alnarp 2017
Sjöman, H. (2015) Naturen som förebild. I Sjöman, H., & Slagstedt, J. Träd i urbana landskap. sid. 331-361.
Persson, A. S. & Smith, H. G. (2014) Biologisk mångfald i urbana miljöer – Förutsättningar, fördelar och förvaltning. CEC Syntes Nr 02
Lunds universitet.