Studio - Landscape construction and soil science, advanced level
I den markvetenskapliga delen av kursen arbetar studenten bl.a med dimensionering av växtbäddarna utifrån ett mark- och vattenperspektiv. Syftet är här att skapa lämpliga förhållanden beträffande markluft och markvatten som matchar olika växters krav.
I föreläsningar och genom exkursioner behandlas landskapsarkitektens hårda konstruktionsmaterial med fokus på trä, metall, betong och sten. Teknisk beskrivning tränas i gruppövning.
Föreläsningar belyser projekteringar som parker och andra storskaliga planteringar, mindre planteringar som urbana växtbäddar inklusive gatuträd och växtbäddar på bjälklag. Vid föreläsningar behandlas även förorenad mark samt vattenhantering i stor och liten skala.
Delövningar, exkursioner, seminarier och aktiviteter kopplade till dem är obligatoriska moment.
Kursen tillämpar särskilda urvalskriterier baserat på antal avklarade högskolepoäng i ämnet landskapsarkitektur, enligt beslut SLU.ua.2023.1.1.1-747
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0399-40028 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0399
Academic year 2023/2024
Studio - Landscape construction and soil science, advanced level (LK0399-40074)
2024-03-20 - 2024-06-02
Academic year 2021/2022
Studio - Landscape construction and soil science, advanced level (LK0399-40062)
2022-03-24 - 2022-06-05
Syllabus and other information
Syllabus
LK0399 Studio - Landscape construction and soil science, advanced level, 15.0 Credits
Studio - Markprojektering och markvetenskap, fortsättningskursSubjects
Soil Science Landscape Architecture Landscape Architecture Soil scienceEducation cycle
Master’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Landscape construction | 10.0 | 0102 |
Soil science | 5.0 | 0103 |
Advanced study in the main field
Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirementsMaster’s level (A1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Urban and Rural Development
Cooperating departments:
Further information
Grading criteria
LK0399 Studio –Markprojektering och markvetenskap, fortsättningskurs , 15 hp
BETYGSKRITERIER
Målrelaterade betyg: I ett målrelaterat betygssystem anger lärandemålen vad man kan och betygskriterierna anger olika grader av hur väl man kan det. Ett målrelaterat betyg säger vad och hur väl en student med ett givet betyg kan något vid kursens slut.
Kriterier: Beskriver hur väl uppfyllda kursmålen är. Både examinationsformer och betygskriterierna utgår från de kursmål som finns i kursplanen. Kriterierna beskriver vad som kommer att bedömas och hur. Det är alltså bara detta som kommer att betygsättas.
Markprojektering - delbetyg
För att få betyg 4 på denna del krävs att man uppnått samtliga kursmål på nivå 3 och uppnått minst 4 av 5 mål på nivå 4. Kompletta handlingar till granskningsmötet är obligatoriskt.
För att få betyg 5 på denna del krävs att man uppnått samtliga mål på nivå 3 och på nivå 4 samt uppnått minst 3 av 4 mål på nivå 5.
Markvetenskap - delbetyg
För att få betyg 4 på denna del krävs att man uppnått samtliga kursmål på nivå 4.
För att få betyg 5 på denna del krävs att man uppnått samtliga mål på nivå 5.
Viktning av markprojektering och markvetenskap – slutbetyg
Markprojektering motsvarar 10 hp av kurstiden och markvetenskap 5 hp.
M-proj |
3 |
4 |
5 |
3 |
4 |
5 |
3 |
4 |
5 |
M-vet |
3 |
3 |
3 |
4 |
4 |
4 |
5 |
5 |
5 |
Slutbetyg |
3 |
4 |
4 |
3 |
4 |
5 |
4 |
5 |
5 |
Vid sen inlämning utan giltigt skäl ges betyg 3 på den aktuella kursdelen.
För möjlighet till betyg 4 och 5 på markvetenskapsdelen ska tentamen ha klarats inom ordinarie kurstid (tenta + schemalagd omtenta) om inte giltiga skäl finns.
Giltigt skäl är sjukdom, kårarbete, samhällstjänst, begravning, militärtjänstgöring. Anmäl frånvaro till kursansvarig. Giltigt skäl måste styrkas med intyg som talar om hur många dagar det gäller. Förlängning av inlämningstiden ges med det antalet dagar som frånvaron gör gällande.
Vad gäller kortare frånvaro (en vecka eller mindre) ges förlängd inlämningstid endast då frånvaron infallit inom en månad före inlämningen.
Resultat av examination meddelas senast 15 arbetsdagar efter inlämningen. Ordinarie omexaminationstillfälle infaller tidigast 10 arbetsdagar och senast 20 arbetsdagar efter resultat utlämnats. Restuppgift och kompletteringar på inlämningsuppgift kan ges för att nå upp till betyg 3. Ges ej för att nå betyg 4 eller 5. Se vidare: ”Regelsamling – regler och riktlinjer för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU”
För att få ett slutbetyg på kursen krävs:
- aktivt deltagande i obligatorisk moment/exkursioner.
- samt lägst betyg 3 på de olika övningarna.
BetygDelmoment/övningar |
3 |
4 |
5 |
Projektering:bygghandling
|
Studenten ska kunna:
- förstå bygghandlingarnas roll i byggprocessen med dess olika aktörer
- konstruera och producera ritningar för en höjdmässigt komplex anläggning och för några typiska anläggningskompletteringar
- dimensionera anläggningens hårdgjorda ytor och dess växtbäddar
- producera ritningar för detaljer gjorda av betong, metall, sten och trä
- välja material till ytskikt och detaljer utifrån funktions-, gestaltnings- och hållbarhetsperspektiv |
Se betyg 3, därutöver skall studenten uppvisa:
Lättläst, grafiskt tydlig och huvudsakligen konsekvent redovisning av inlämnade handlingar
Samordnade handlingar
För funktionen väl utförd höjdsättning och teknisk lösning gällande markens uppbyggnad.
För funktionen väl utförd teknisk lösning gällande detaljer.
Inlämning på utsatt tid enligt övningsuppgiften samt kompletta handlingar till granskningsmötet |
Se betyg 3 och 4, därutöver skall studenten uppvisa:
Konsekvent och korrekt redovisning av inlämnade handlingar
Mycket väl samordnade handlingar.
För utseendet och funktionen korrekt och komplett utförd höjdsättning och teknisk lösning gällande markens uppbyggnad.
För utseendet och funktionen korrekt och komplett teknisk lösning gällande detaljer. |
Projektering: ama beskrivning |
- utföra en markbyggnadsbeskrivning omfattande vanligt förekommande marköverbyggnader, anläggningskompletteringar och färdigställandeskötsel
|
|
|
Markvetenskap: introövning
|
Studenten ska kunna förklara naturliga markprofilers förekomst i landskapet, deras egenskaper och lämplighet för olika användningsområden |
Se betyg 3 |
Se betyg 3 |
Markvetenskap: tentamen
|
Studenten ska
- känna till och ta hänsyn till för urban miljö typiska markvetenskapliga utmaningar
- tillämpa markvetenskaplig och geoteknisk teori och terminologi i för landskapsarkitekten relevanta projekteringssituationer
- bedöma olika lösningar för växtbäddar ur ett hållbarhetsperspektiv
- på tentamen erhållit minst 60% av maximal poäng |
Se betyg 3, därutöver skall studenten på tentamen erhållit minst 75% av maximal poäng. Tentamen ska ha klarats inom ordinarie kurstid |
Se betyg 4, därutöver skall studenten på tentamen erhållit minst 85% av maximal poäng |
Markvetenskap: fördjupningsuppgift
|
Studenten ska kunna tillämpa markvetenskaplig och geoteknisk teori och terminologi i för landskapsarkitekten relevanta projekteringssituationer, med särskilt fokus på växtbäddars konstruktion och lokalt omhändertagande av dagvatten
Fördjupningsarbetet har genomförts övervägande självständigt av gruppen, och studenten har på ett väsentligt sätt bidragit till arbetet. Markvetenskapliga och geotekniska begrepp har använts korrekt i arbetet. |
Se betyg 3, därutöver skall fördjupningsarbetet ha genomförts självständigt av gruppen. Markvetenskapliga och geotekniska begrepp har använts korrekt i arbetet och för uppgiften relevanta egenskaper och processer i mark och vatten har redovisats i arbetet utan särskilt påpekande av handledande lärare. Inlämning av komplett rapport på utsatt tid enligt övningsuppgiften. |
Se betyg 4 |
Litterature list
Litteratur markprojektering
Referenslitteratur
**CAD Övningsbok, **Anders Westin SLU. Kompendium, beställs av kursansvarig senast 3 veckor innan kursstart. Grundläggande övningar för AutoCAD (2020). Ett bra ”komihågdokument”. (Gult omslag)
**Redovisningsteknik för mark- och landskapsprojekt, utgåva 2
**Eckerberg, Klas. Kompendium. 2011. Beställs på www.eckerberg.se.
Bra sammanfattande text om projekteringens olika skeden, ritningar och deras formalia. Exempel från innehållet används i undervisningen.
Utdrag ur kompendiet (15 sidor) kommer att finnas på Canvas.
Grading for landscape architects and architects, Petschek, Peter. Birkhauser verlag Ag. 2008. Bra bok som introducerar och fördjupar höjdsättningen som nödvändig del av landskapsarkiteturen. REKOMMENDERAS
Arkitektens handbok 2022, Bodin, Hidemark, Nyström, Stintzing, Studentlitteratur 2022. Bra bok om allt från PBL, trappmått till skruvar.
**AMA Anläggning 20, **standardverk som används vid framtagande av mängdförteckning och teknisk beskrivning i markbyggnadsprojekt. I kursen använder vi det digitala verktyget från Svensk Byggtjänst
https://static.byggtjanst.se/amadocs/any_2-18_sid22-24.pdf **Mängdförteckning som handling i förfrågningsunderlaget och kontraktshandligarna, **Wimert, Anders och Werner, Mats, 2018
https://www.boverket.se/sv/byggande/regler-for-byggande/om-boverkets--byggregler-bbr/ **BBR, Boverkets byggregler, **standardverk om regler att följa vid projektering och byggande.
https://www.svenskmarkbetong.se/media/i42ot4li/svensk_markbetong_marksten-och-plattor-av-betong_webb_200226.pdf **Beläggning med plattor och marksten av betong, tredje upplagan, **utgiven av Svensk Markbetong och Svenska Kommunförbundet. Råd om konstruktiv utformning till de som anlägger ytor med markbetong. Om dimensionering av markbetong,beläggningar.
https://tekniskhandbok.uppsala.se/globalassets/teknisk-handbok/dokument/park/tradhandbok.pdf Trädhandbok för Uppsala kommun, 2010-12-30, om hur man skapar goda förutsättningar för stadsträden bl.a. Används som hjälp vid framtagande av växtbäddar. Innehåller bl.a typritningar
Teknisk handbok för byggande, drift och underhåll på allmän plats - Stockholms stad (tillstand.stockholm)** Teknisk Handbok** (TH) innehåller regler för byggande, drift och underhåll på offentlig platsmark. Handboken ska användas när bygghandlingar eller avtal upprättas, oavsett om staden eller annan part låter upprätta bygghandling eller avtal som berör offentlig platsmark inom Stockholms stad. Innehåller bl.a typritningar.
https://leverantor.stockholm/entreprenad-i-stockholms-offentliga-miljoer/vaxtbaddshandboken/ Växtbäddar i Stockholm stad en handbok, om hur man kan skapa goda förutsättningar för stadsträden. Innehåller bl.a typritningar.
Litteratur markvetenskap
Bakgrundslitteratur från tidigare kurser (att återvända till vid behov)
Läroböcker i allmän markvetenskap, geologi och hydrologi: t ex
Marklära. 2011. Eriksson J, Dahlin S, Nilsson I och Simonsson M, och Vattnets väg, 1988. Grip H, Rodhe A.
Kurskompendium markvetenskap - laborationer, övningar och komplementlitteratur för kursen MV0180.
Packning av åkermark vid maskindrift. 2000. Håkansson I. T ex sid 2, 15-22, 37-39 + sammanfattningar. (på Canvassidan)
Tillämpad litteratur
Avledning av dag-, drän- och spillvatten. Funktionskrav, hydraulisk dimensionering och utformning av allmänna avloppssystem. Del I – Policy och funktionskrav för samhällens avvattning. 2016. Publikation P110, Svenskt Vatten. Sid 8-37.
Dagvattenhantering – riktlinjer för kvartersmark i tät stadsbebyggelse 2016. Stockholms Stad.
Grönatakhandboken – Växtbädd och vegetation. 2021. Andra utgåvan. Avsnitt 1 (hela), 2 (hela), 3 (endast inledningen), 4 (sid 12-13 + figur 29), 6 (hela), 7 (hela), 9 (t.om. 9.1), 10 – 12 (endast inledningarna), samt 13 (hela).
Kunskapssammanställning dagvattenrening (Blecken, G., m.fl., 2016. SVU 2016-05). Avsnitten 3, 4.1, 4.1.1, 4.1.2, 5.1., 5.1.1, 5.1.2, 6.1, 6.2.1, 6.2.2, 7.1, 7.2, 8.1, 8.2, 9.1, 9.2.
NOS-dagvatten - Uppföljning av dagvattenanläggningar i fem Stockholmskommuner (Andersson, J., m.fl., 2012. SVU 2012-02). En omfattande utredning av fem dagvattendammars långsiktiga reningseffekter. Sid 80-81.
Lindsey P, Bassuk N. 1992. Redesigning the urban forest from the ground below: a new approach to specifying adequate soil volumes for street trees. Arboricultural Journal 15 (4) , pp. 25-39 (på Canvas startsida)
ELLER
Gullberg J-O. 1996. Dimensionering av växtbäddar för träd i staden. Sid 5-17. (på Canvas startsida)
Fytoremediering – Att rena mark och vatten med växter. 2007. Andersson Å och Svensson M. Sid 1-3 och 15-16. http://www.renaremark.se/filarkiv/exjobb/Fytoremediering%20sa%20Andersson_Matilda%20Sven sson.pdf
Riskbedömning av förorenade områden. En vägledning från förenklad till fördjupad riskbedömning 2009. Naturvårdsverket rapport 5977. Sid 10-11, 24-25 (Mark) + kapitelsammanfattningar. (på Canvas startsida)
Att välja efterbehandlingsåtgärd. En vägledning från övergripande till mätbara åtgärdsmål. 2009. Naturvårdsverket rapport 5978. Sid 11-12, 19, 46-54 + kapitelsammanfattningar.
Växtbäddar i Stockholm stad – en handbok 2017.
Övrigt material på Canvassidan
Referenslitteratur
AMA anläggning 20: allmän material- och arbetsbeskrivning för sanläggningsarbeten
RA anläggning 20: råd och anvisningar till AMA anläggning 20
Ni använder er studentlicens för att komma åt dem på nätet.
Vidare material som behövs för fördjupningsarbetet kommer att finnas på Canvassidan vid fördjupningsarbetets början.