Food Technology with introduction to food control
Information from the course leader
Välkomna till kursen 'Livsmedelsteknologi med introduktion till livsmedelstillsyn' som är den första kursen inom magisterprogrammet i livsmedelstillsyn.
Välkomnande och upprop till programmet och kursen sker digitalt via Zoom den 29 augusti klockan 13:15-15:00. Här får du möjlighet att ställa eventuella frågor till kursledarna och bekanta dig med varandra. Uppropet är obligatoriskt.
Zoom: https://slu-se.zoom.us/j/66284820735
Lösenord: 123456
------------------------
Hela kursen kommer att ges på distans via Zoom och Teams plattformar. Vi planera att även examination skall ges i distansform. Därför är det viktigt att du redan nu laddar ner och installerar Zoom; se mer information på Studentwebben:
https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/programvara-for-studenter/
Ett preliminärt schema kommer att finnas tillgängligt på kurshemsidan i början på augusti. Schemat kan komma att uppgraderas tills kursen startar!
Vi kommer att använda plattformen Canvas, där det kommer att finnas viktig information, handouts och mycket annat. Där hittar du också en länk till Zoom som kommer att användas under kursens gång.
Om du har ändrat dina planer och bestämt dig för att inte delta i kursen, vänligen meddela mig ASAP genom att skicka ett e-post till monika.johansson@slu.se . Detta underlättar den slutliga planeringen av kursen och ger plats för andra studenter.
Viktig!! Om du inte redan är SLU-student måste du registrera dig för ditt campuskonto i tid. Information om hur du gör detta finns här: https://student.slu.se/studier/nystudent/checklista/
Avslutningsvis vill vi påminna dig om att du måste registrera dig på kursen i Ladok Student, inte minst för att kunna komma åt Canvassidor.
Återigen, varmt välkommen till kursen!
Monika och Henrik
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LV0119-10357 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LV0119
Academic year 2023/2024
Food Technology with introduction to food control (LV0119-10460)
2023-08-28 - 2023-10-30
Academic year 2021/2022
Food Technology with introduction to food control (LV0119-10349)
2021-08-30 - 2021-11-01
Syllabus and other information
Syllabus
LV0119 Food Technology with introduction to food control, 15.0 Credits
Livsmedelsteknologi med introduktion till livsmedelstillsynSubjects
Food Science Food scienceEducation cycle
Master’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Exam | 10.0 | 0102 |
Fact sheet | 2.5 | 0103 |
Student lecture | 2.5 | 0104 |
Advanced study in the main field
Second cycle, has only first-cycle course/s as entry requirementsMaster’s level (A1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge corresponding to 180 credits, of which 90 credits in one of the following fields of study: biology, animal science, food science, nutrition, public health science, medicine, environmental science, chemistry, food and meal science, dietetics.The prerequisite is also met by those who have a professional degree as a veterinarian, biomedical analyst or as a dietitian, and can also be met in other ways that provide equivalent knowledge.
Objectives
After completing the course, the student should be able to:
orally and in writing describe how food is produced
account for food quality
describe and explain the elements that are part of food supervision
search and compile literature and information
account for the composition and technological properties of our staple foods
account for our most common processing and sustainability processes
briefly master presentation and argumentation techniques
Content
The course is based on lectures, invited lecturers, group work, oral and written presentation of assignments
and self-study.
The course provides an introduction to:
- food production and food quality
food supervision and its role in the food chain
literature and information search
presentation technique, opposition and argumentation
The course deals with most food groups with regard to:
Chemical composition and its effects on different properties of foods
The most common processes for processing various raw materials
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Oral, practical and written exams.
Written exam: 10 credits (grade U, 3,4,5)
Fact sheet: 2.5 credits (U / G)
Student lesson: 2.5 credits (U / G)
Final grades are obtained when all compulsory parts are achieved.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Molecular Sciences
Grading criteria
Lärandemål samt betygskriterier för LV0119 Livsmedelsteknologi med introduktion till livsmedelstillsyn, 15 hp
Lärandemål 1: Beskriva de vanligaste livsmedelsråvarorna samt redogöra för deras viktigaste kvalitetsegenskaper
Lärandemål 2: Beskriva de processer som omvandlar och förädlar olika råvaror till de vanligaste livsmedelsprodukterna
Lärandemål 3: Redogöra för samband mellan råvarans sammansättning, processbarhet och produktkvalitet
Lärandemål 4: Beskriva och förklara livsmedelskontrollen i Sverige, inklusive ansvariga myndigheter samt kontrollprocessen.
Lärandemål 5: Söka och sammanställa litteratur och information översiktligt samt behärska presentations- och argumentationsteknik
|
Lärandemål 1* |
Lärandemål 2* |
Lärandemål 3* |
Lärandemål 4* |
Lärandemål 5 |
Betyg 3
|
Generellt beskriva de vanligaste livsmedelsråvarorna samt redogöra för deras viktigaste kvalitetsegenskaper med användning av relevant terminologi |
Generellt beskriva de processer som omvandlar och förädlar olika råvaror till de vanligaste livsmedelsprodukterna med användning av relevant terminologi |
Redogöra för hur råvarans sammansättning och struktur förändras under processning |
Övergripande beskriva livsmedelskontrollen inklusive ansvariga myndigheter och kontrollprocessen. |
Söka och sammanställa litteratur och information översiktligt samt behärska presentations- och argumentationsteknik |
Betyg 4
|
Ingående beskriva de vanligaste livsmedelsråvarorna samt redogöra för deras viktigaste kvalitetsegenskaper. |
Ingående beskriva viktiga processteg vid livsmedelstillverkning |
Ingående redogöra för hur sammansättning och struktur hos råvarorna förändras under process och hur förändringen påverkar egenskaper hos det färdiga livsmedlet |
Ingående beskriva och förklara livsmedelskontrollen inklusive ansvariga myndigheter och kontrollprocessen. |
|
Betyg 5
|
|
Utvärdera processer som omvandlar och förädlar olika råvaror till de vanligaste livsmedelsprodukterna |
Utvärdera hur produktens egenskaper och kvalitet påverkas av råvarans sammansättning och vilka konsekvenser dessa råvaror har för processbarheten |
Resonera och diskutera kring styrkor och brister i livsmedelskontrollen och kontrollprocessen genom hela livsmedelskedjan |
|
*För att student ska kunna få högre betyg än godkänt (4 eller 5) ställs krav på att inlämningsuppgifter i kursen ska vara avklarade inom utsatt tid. Högre betyg än godkänt kan erhållas till och med 1:a möjliga omtentamenstillfälle.
Litterature list
Livsmedelsvetenskap by: Annica Nylander, Lena Jonsson, Ingela Marklinder, Margaretha Nydahl
ISBN: 9789144095677
(https://www.studentlitteratur.se/kurslitteratur/omvardnad-och-vard/naringslara/livsmedelsvetenskap)
Comment: Second edition
Handouts from the lectures will also be a part of the cours litterature