Quality and Environmental Management
Denna kurs riktar sig till dig som vill lära dig hur man kan arbeta med frågor kring miljö och kvalitet inom olika organisationer. Här får du praktiska verktyg för att förstå, hantera och driva dessa frågor för en hållbar utveckling. Undervisningen växlar mellan föreläsningar, seminarier och övningar.
Kursen välkomnar studenter med olika ämnesbakgrunder.
Samhället står inför stora utmaningar i att uppnå de globala hållbarhetsmålen. Här är företag och andra organisationer viktiga aktörer i sin påverkan på miljö, människor och samhällen. För att driva på i dessa frågor, och samtidigt balansera dem med krav på kvalitet, är det vanligt att arbeta med s.k. kvalitets- och miljöledningssystem. Förenklat kan det sägas vara systematiska arbetssätt för att planera, genomföra, följa upp och ständigt förbättra kvalitets- och miljöarbetet.
Under kursen får du lära dig om de mest välkända och välanvända kvalitets- och miljöledningssystemen i Sverige och i världen; hur de är uppbyggda och hur du praktiskt kan tillämpa dem. Utifrån dina tidigare ämneskunskaper får du möjlighet att reflektera över kvalitets- och miljöarbeten inom olika organisationer.
Kursens pedagogik ger dig möjlighet att öva dig i att diskutera, arbeta i grupp och muntligt presentera. Tillsammans diskuterar vi problem och lösningar för att ge dig förståelse för, och självförtroende i, att hantera dessa frågor inom dina framtida organisationer och på så sätt vara med och göra skillnad.
Information from the course leader
Varmt välkommen till Sveriges Lantbruksuniversitet och kursen Kvalitets- och miljöledning!
Här kommer allmän information om studentkonto, registrering på kurs, samt annan praktisk information.
Studentkonto
Studentkonto behövs för att komma åt bl.a. Ladok, Canvas och mejl. För information om hur du skapar ett studentkonto, se här: https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang/.
Registrering på kurs
Självregistrering till kurs görs i Ladok mellan 2023-01-02 till 2023-01-16. Kom ihåg att du måste vara antagen och registrerad för att gå kursen. Att du som student får tillgång till Canvas innebär inte att du är registrerad och utan registrering riskerar du att förlora din plats på kursen.
Har du antagits till kursen med villkor behöver du skicka din meritlista till kursledaren som avgör om du får registreras. Gör detta så snart som möjligt då granskning kan ta några dagar.
Särskilt studiestöd
Har du behov av särskilt stöd för undervisning ska du informera kursledaren om det redan vid kursstart så att eventuella särskilda arrangemang kan ordnas. Vid examination behöver du följa instruktionerna i anmälan i Ladok för att anmäla extra stöd. Anmälan för extra stöd inför tentamen stänger 15 arbetsdagar före tentamensdagen.
Avbrott på kurs
Om du avbryter kursen skall du meddela utbildningsadministrationen på econ-edu@slu.se som i sin tur meddelar kursledaren och lägger in ett avbrott i Ladok efter studentens godkännande. Du kan själv anmäla tidigt avbrott (inom 3 veckor efter kursstart) via Ladok Student på studentwebben.
Tentamina
Du behöver anmälda dig till tentamina i Ladok. Anmälan stänger 10 vardagar före tentamensdagen. Det är inte möjligt med efteranmälningar. Du finner din anonymitetskod i Ladok Student.
På onsdagar kl 12:30-14:30 har vi tentautlämning på institutionen (Ulls hus, plan 4). Du behöver ha med dig din legitimation för detta.
Tveka inte att höra av dig till econ-edu@slu.se vid frågor.
Hälsningar,
Utbildningsadministrationen
Course evaluation
The course evaluation is now closed
MX0129-30117 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for MX0129
Academic year 2021/2022
Quality and Environmental Management (MX0129-30211)
2022-01-17 - 2022-02-17
Academic year 2020/2021
Quality and Environmental Management (MX0129-30194)
2021-01-18 - 2021-02-17
Academic year 2019/2020
Quality and Environmental Management (MX0129-30172)
2020-01-20 - 2020-02-19
Academic year 2018/2019
Quality and Environmental Management (MX0129-30198)
2019-01-21 - 2019-02-20
Academic year 2017/2018
Quality and Environmental Management (MX0129-30136)
2018-01-15 - 2018-02-18
Syllabus and other information
Syllabus
MX0129 Quality and Environmental Management, 7.5 Credits
Kvalitets- och miljöledningSubjects
Environmental Science Environmental scienceEducation cycle
Bachelor’s levelAdvanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
60 credits of which 5 credits are in biology or ecology or environmental science or agricultural science or forestry management or equal subject that offers insight into problems related to environmental objectives.Objectives
With successful completion of the course, students will be able to:
give an account of problems in organizations that are related to quality and environmental issues and the connection between these. The student will also be able to describe and explain the design of a quality and environmental management system,
explain and apply terms and models within quality and environmental management,
give an account of and discuss methods, conditions, drivers and barriers in working with quality and environmental issues within different organizations.
Content
Concise overview of course content:
problems related to quality and environmental objectives, stakeholders concerned with these problems and practical examples of different organizations’ approaches to quality and environmental objectives,
theories in standardization and concrete management standards/management systems with an extra focus on quality and environmental management systems (contents of systems, management principles, external and internal audits),
methods, conditions, drivers and barriers for quality and environmental management within different organizations.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Requirements for a passing grade are: passed exam, passed assignments and active participation during mandatory events.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Further information
Grading criteria
Betygskriterier
För betyg 3 (godkänt) ska studenten:
- Redogöra för och diskutera vanliga kvalitets- och miljöproblem inom organisationer samt översiktliga samband mellan dessa problem. Studenten kan översiktligt redogöra för uppbyggnaden av ett kvalitets- och miljöledningssystem. Studenten kan översiktligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement. Studenten kan översiktligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete.
- Känna till praktiska exempel på hur organisationer inom olika branscher arbetar med frågor kring kvalitet och miljö (bl.a. genom obligatoriska gästföreläsningar).
- Aktivt deltagande vid obligatoriska moment. (Obs! Vid enstaka tillfälle kan obligatoriska timmar ersättas med restuppgifter om giltigt[1] skäl finns.)
För betyg 4 (väl godkänt) ska studenten:
- Utförligt redogöra för och diskutera kvalitets- och miljöproblem som finns inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan redogöra för uppbyggnaden av kvalitets- och miljöledningssystem, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan utförligt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement. Studenten kan utförligt redogöra för och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete.
- Göra allt detta inom given tidsperiod. Det innebär att seminarier, övning, uppgifter och ev. restuppgifter genomförs med ett godkänt resultat inom given tidsram, samt att studenten klarar tentamen vid ordinarie tentamenstillfällen (två ordinarie tentamenstillfällen erbjuds inom ramen för kursen).
För betyg 5 (mycket väl godkänt) ska studenten:
- På ett djupgående sätt redogöra för och diskutera kvalitets- och miljöproblem som finns inom organisationer och tydligt visa på samband mellan dessa problem. Studenten kan utförligt redogöra för uppbyggnaden av kvalitets- och miljöledningssystem, skillnader och likheter mellan olika system och hur dessa kan integreras. Studenten kan på ett djupgående sätt förklara och använda begrepp och modeller inom kvalitets- och miljömanagement samt kritiskt reflektera över dessa. Studenten kan på ett djupgående sätt redovisa och diskutera metoder, förutsättningar, drivkrafter och hinder för att bedriva kvalitets- och miljöarbete samt hur hinder och problem kan överkommas.
Examination
Kursen examineras genom en tentamen samt obligatorisk och aktiv medverkan vid övningar, seminarier och gästföreläsningar. För att uppnå ett betyg måste samtliga kriterier för den betygsnivån och lägre betygsnivåer vara uppfyllda.
- Tentamen: examineras med skalan ”underkänd/betyg 3/betyg 4/betyg 5”. Möjlighet till betyg 4 och betyg 5 ges vid tentamen som är skriven vid ordinarie tentamenstillfälle (det finns två ordinarie tentamenstillfällen inom ramen för kursen). Tentamen som skrivs efter kursens avslut examineras endast med ”underkänd/betyg 3”.
- Övningar, seminarier och gästföreläsningar: examineras med ”underkänd/godkänd”.
Sammanvägning av examinationsmoment:
- Resultatet från tentamen är vägledande för kursbetyget, men prestationer vid övriga examinationsmoment vägs in i de fall då en student ligger nära en betygsgräns (max 2p ifrån en betygsgräns).
- För ett högre betyg än 3 krävs att studenten har genomfört kursen inom given tidsram. D.v.s. att tentamen, övningar, seminarier och gästföreläsningar har genomförts med ett godkänt resultat inom given tidsram (gäller även restuppgifter vid giltig frånvaro).
[1] Med giltigt skäl menas det som anges i dokumentet ”Regelsamling för utbildning på grund- och avancerad nivå vid SLU”.
Litterature list
Kurslitteratur i Kvalitets- och miljöledning 7,5hp (MX0129)
Kurslitteraturen består av en kursbok,* *ett kurskompendium, artiklar och annat material.
(Mindre justeringar kan komma att göras av kurslitteraturen under kursens gång).
Kursbok:
- Ammenberg, J., 2012. *Miljömanagement – miljö- och hållbarhetsarbete i företag och andra *organisationer, upplaga 2. Studentlitteratur. ISBN: 9789144069142.
Boken finns att köpa via t.ex. Studentlitteratur, Bokus och Adlibris, men kan även köpas/lånas begagnad av en f.d. student.
Kurskompendium:
- Kurskompendium i kvalitets- och miljöledning. Institutionen för ekonomi, SLU.
Artiklar och annat material (mindre tillägg kan ske under kursen):
Adler, P.S. and Borys, B. (1996), “Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercive”, Administrative Science Quarterly, 41 (1), pp. 61-89. Kan hämtas via JSTOR: https://www.jstor.org/stable/2393986?seq=1#metadata_info_tab_contents
Bravi, L., Santos, G., Pagano, A., & Murmura, F. (2020). Environmental management system according to ISO 14001: 2015 as a driver to sustainable development. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2599-2614. Kan hämtas via: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/csr.1985.
Engberg, S., 2010. ISO 14001: Vägen till hållbar utveckling? – En litteraturstudie. Examensarbete nr 600, Institutionen för ekonomi, SLU. ISSN 1401-4084. Kan hämtas från Epsilon: http://stud.epsilon.slu.se/1634/1/Engberg_S_100613.pdf
Shrivastava, P. (1995). Ecocentric management for a risk society. Academy of management review, 20(1), 118-137. JSTOR: http://www.jstor.org/stable/258889?casa_token=-Fc34oCaHiEAAAAA:f-U-aW-iPr67IW1Zo8cyGxL3KpZtEha4rtszizp4GRs9g-JYsEfkvevr_ggYErE4bc-3-C-Cx1FuIPCUQF6RqYdgRBi8vK9f9Otc5p4Fq-7yy9mFzv1k
Walkera, H., Di Sistob, L. & McBainc, D. (2008). Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. Kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1478409208000083. Klicka på pdf.
SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling (senaste upplagan). SIQ:s Modell för Kundorienterad Verksamhetsutveckling. Kan hämtas gratis från SIQ:s hemsida: http://siq.se/kvalitet/ .
Övrigt material på Canvas under rubriken ”Övrig litteratur”
Ytterligare litteratur att inspireras av (obs, ingår inte i kurslitteraturen):
Govindarajulu, N., & Daily, B. F. (2004). Motivating employees for environmental improvement. Industrial Management & Data Systems, 104(4), 364-372. Kan hämtas via Emirald Insight: http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/02635570410530775
Gulbrandsen, L. H., 2006. Creating markets for eco-labelling: are consumers insignificant? International Journal of Consumer Studies, Vol. 30, Iss. 5, pp. 477–489. Kan hämtas via Wiley: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1470-6431.2006.00534.x/pdf.
Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2008). Hur moderna organisationer fungerar. Studentlitteratur, Lund. (Läs de delarna som handlar om ”Individ och organisation” & ”Kommunikation i organisationer”.)
Lozano, R. (2015). A holistic perspective on corporate sustainability drivers. Corporate social responsibility and environmental management, 22(1), 32-44. Kan hämtas via: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/csr.1325.
Morrow, D. & Rondinelli, D., 2002. Adopting corporate environmental management systems: Motivations and results of ISO 14001 and EMAS certification. *European Management Journal, *Vol. 20, No. 2, pp. 159-171. Kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0263237302000269 (klicka på pdf) eller: http://gse.cat.org.uk/downloads/iso-emasmotivation_paper.pdf.
Pojasek, R. B., 2009. Sustainability reports - an alternative view. Environmental Quality Management, Vol. 18, Iss. 3, pp. 85–92. Kan hämtas via Wiley: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tqem.20218/pdf.
Psomas, E. L., Fotopoulos, C. V., & Kafetzopoulos, D. P. (2011). Motives, difficulties and benefits in implementing the ISO 14001 Environmental Management System. Management of Environmental Quality: An International Journal, 22(4), 502-521. Kan hämtas via Emerald Insight: http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/14777831111136090.
Testa, F., Rizzi, F., Daddi, T., Gusmerotti, N. M., Frey, M., & Iraldo, F. (2014). EMAS and ISO 14001: the differences in effectively improving environmental performance. Journal of Cleaner Production, 68, 165-173. Kan hämtas via: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652613009153.
Traxler, A. A., Schrack, D., & Greiling, D. (2020). Sustainability reporting and management control – A systematic exploratory literature review. Journal of Cleaner Production, 122725. Kan hämtas via: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122725.
Vílchez, V. F. (2017). The dark side of ISO 14001: The symbolic environmental behavior. European Research on Management and Business Economics, 23(1), 33-39. Kan hämtas via: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2444883416300286
Walkera, H., Di Sistob, L. & McBainc, D., 2008. Drivers and barriers to environmental supply chain management practices: Lessons from the public and private sectors. Journal of Purchasing & Supply Management, Vol. 14, Iss. 1, pp. 69-85. Kan hämtas via Science Direct: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1478409208000083 Klicka på PDF.
Zutshi, A. & Sohal, A. S., 2005. Integrated management system: The experiences of three Australian organizations. Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 16 Iss: 2, pp. 211 – 232. Kan hämtas via Emerald Insight: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1463883&show=abstract. Klicka på PDF.