Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system
Information from the course leader
Hjärtligt välkommen till kursen Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystem!
Den 20 januari kl. 09.00–10.00 är det kursstart på Zoom, och vi hoppas att ni har möjlighet att vara med oss då. Detta är inget obligatoriskt moment, men vi rekommenderar starkt att ni deltar eftersom det är det enda tillfället där alla lärare och studenter träffas samtidigt.
Som ny student behöver du skapa ett konton för att kunna logga in på lärplattformen Canvas, där vi kommer att arbeta under kursen. Kontot behövs också för att logga in i LADOK och andra SLU-tjänster. För att skapa kontot börjar du med att gå till följande sida https://www.slu.se/nystudent. Följ checklistan https://student.slu.se/studier/nystudent/checklista-vt/ och särskilt punkten 5. Aktivera ditt studentkonto https://student.slu.se/studieservice/it-stod1/support/ny-student-kom-igang.
Under kursens gång kommer vi att ha flera Zoom-träffar, och samma zoom-länk kommer att användas vid varje tillfälle (kursstart, frågestunder och presentationer i slutet av kursen). Länken hittar du på startsidan i Canvas.
Innan eller i samband med kursstart vore det bra om ni kunde gå in i kursrummet på vår lärplattform Canvas, öppna modulen Allmän kursinformation och göra följande:
- Gå till "Presentation av deltagare" och skriv kort om dig själv, till exempel om din nuvarande sysselsättning och eventuella tidigare erfarenheter av Heureka.
- Gå till "Mjukvaror att installera" och följ instruktionen för att ladda ner mjukvarorna Zoom, SQL-server och Heurekas programvaror. Det kommer även finnas tid i början av kursen att ladda hem SQL-server och Heurekas programvaror.
Hör gärna av er till Ylva.Melin@slu.se om ni har frågor kring kursen innan kursstart.
Återigen, varmt välkomna till vår kurs!
/Lärarna
Course evaluation
The course evaluation is not yet activated
The course evaluation is open between 2025-06-01 and 2025-06-22
Additional course evaluations for SG0279
Academic year 2023/2024
Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system (SG0279-30076)
2024-01-15 - 2024-06-02
Academic year 2022/2023
Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system (SG0279-30260)
2023-01-16 - 2023-06-04
Syllabus and other information
Syllabus
SG0279 Planning and analysis with the Heureka system - a forest decision support system, 15.0 Credits
Planering och analys med Heurekasystemet - ett skogligt beslutsstödsystemSubjects
Forest ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Introduction | 1.5 | 0401 |
StandWise | 1.5 | 0402 |
RegWise | 1.5 | 0403 |
PlanEval | 1.5 | 0405 |
PlanWise | 4.5 | 0407 |
Own Case | 4.5 | 0408 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
General entry requirements for first-cycle studies and knowledge equivalent to 30 credits Forest science or30 credist Forestry science or 30 credits Forest management or 30 credits Forest and wood engineering, or 30 credits xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
Objectives
Students will learn the theoretical foundations of forest planning and how an advanced forest decision support system can be used in forest management planning and other analyses related to the future development of the forest ecosystem.
Upon completion of the course, the student will be able to
present the basics of forest planning and the analysis and planning methods upon which the Heureka System is based
present the underlying principles of the processes used in a decision support system
use all four Heureka programs to process various problems in forest planning and analysis
describe the possibilities and limitations with the four Heureka applications
interpret and explain analysis results generated with help from the Heureka system.
Content
The course is a distance learning course equating to ten weeks of full-time study. The course uses an independent study package accessible via a virtual learning environment (VLE). The independent study package is divided into 6 modules:
Module 1: a general introduction to forest planning and the Heureka system.
Module 2: StandWise and its interactive simulator.
Module 3: RegWise and its user-defined regulatory system for silviculture and harvesting measures.
Module 4: PlanWise and its optimisation tool for finding the most suitable action.
Module 5: PlanEval and its methods for balancing various objectives in cases involving one or more decision makers and stakeholders.
Module 6: involves a synthesis block in which students will answer a planning problem using one of Heureka’s applications.
Modules 1–5 include exercises with detailed instructions layered with tasks requiring knowledge of both basic planning theory and system structure. The exercises use the system’s various applications to analyse data from both the entire landscape and individual forest properties. Each module is supplemented with recorded lectures that address how Heureka can be used in various sustainability analyses, the type of input required, how the user can control/steer the system’s various components, basic mathematical optimisation and basic theories on multi-criteria decision analysis.
These are the examining components of the modules:
Modules 1–5: i) submission of a Heureka-related report, ii) submission of a written literature summary, iii) written examination through the learning platform.
Module 6: i) submission of a written final report, ii) oral presentation of the report using a video conferencing service (such as Zoom).
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
In order to pass the course, students must successfully pass the following assessments from modules 1–5:
Heureka-related report
written literature summary
written examination through the learning platform
To pass module 6 examination
final report, and
oral presentation of the final report.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Students on this distance learning course should be familiar with basic forestry concepts.Students will need access to a computer, headset, webcam and an internet connection to be able to access the high-resolution streamed teaching materials. The course will be cancelled if there are not enough applicants.
Responsible department
Department of Forest Resource Management
Further information
Litterature list
Lista över litteratur och föreläsningar
All kurslitteratur och alla föreläsningar kommer finnas tillgängliga digitalt via SLU:s lärplattform Canvas som ni får tillgång till vid kursstart. En del av litteraturen är länkad till under respektive modul. Om ni behöver få tillgång till all litteratur innan kursstart, kontakta ylva.melin@slu.se.
Modul 1 - Introduktion till skoglig planering och skogliga beslutsstödsystem
Litteratur
Kapitel 2, kapitel 3.1 – 3.3 samt kapitel 5 i kompendiet Skoglig planering (Ljungbergskompendiet):
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/utbildning/ljungberg_version_210618.pdfTvå vetenskapliga artiklar:
- Artikel 1: Vacik, H. & Lexer, M.J. (2014). Past, current and future drivers for the development of decision support systems in forest management. Scandinavian Journal of Forest Research, 29 (sup1), 2–19.
- Artikel 2: Eggers, J., Räty, M., Öhman, K. & Snäll, T. (2020). How Well Do Stakeholder-Defined Forest Management Scenarios Balance Economic and Ecological Forest Values? Forests, 11 (1), 86.
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”Introduktion till planering” handlar om planering i allmänhet.
- Föreläsning 2 ”Introduktion till skoglig planering” handlar om skoglig planering. Föreläsningen är uppdelad på två filmer där film 1 är fokuserar på skoglig planering i allmänhet och film 2 är en fördjupning i skoglig planering ur ett samhällsperspektiv.
- Föreläsning 3 ”Beslutsstödsystem” handlar om vad ett beslutsstödsystem är och vilka olika typer av beslutsstödsystem som finns.
- Föreläsning 4 ”Heurekasystemet” ger en första introduktion i Heureka på ett övergripande plan. Vad som kännetecknar och de grundläggande teorierna bakom varje applikation kommer i senare moduler.
- Föreläsning 5 ”Indata i Heureka” handlar om vilka indata som krävs för att man ska kunna planera eller göra en analys med Heureka.
- Föreläsning 6 ”Heurekas kärna” handlar om hur skogens dynamik skrivs fram i Heurekassystemet.
Modul 2 - BeståndsVis
Litteratur och föreläsningar kommer presenteras närmare kursstart.
### Modul 3 - RegVis
Litteratur
Skogliga konsekvensanalyser 2022: https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/om-oss/rapporter/rapporter-20222021202020192018/rapport-2022-11-skogliga-konsekvensanalyser-2022---syntesrapport.pdf
Två vetenskapliga artiklar:
- Artikel 1: Subramanian, N., Nilsson, U., Mossberg, M. & Bergh, J. (2018). Impacts of climate change, weather extremes and alternative strategies in managed forests. Ecoscience pp 53 – 70:
- Artikel 2: Eggers, J., Holmström, H., Lämås, T., Lind, T. & Öhman, K. (2015). Accounting for a Diverse Forest Ownership Structure in Projections of Forest Sustainability Indicators Forests vol 6 (11), pp 4001-4033:
Föreläsningar
- Artikel 2: Eggers, J., Holmström, H., Lämås, T., Lind, T. & Öhman, K. (2015). Accounting for a Diverse Forest Ownership Structure in Projections of Forest Sustainability Indicators Forests vol 6 (11), pp 4001-4033:
Föreläsning 1 ”Introduktion RegVis” ger en introduktion till RegVis.
Föreläsning 2 ”Skogsskador” ger en övergripande presentation av hur skogsskador beräknas i Heureka.
Modul 4 – PlanVis
Litteratur
Eggers, J. & Öhman, K. 2020. Overview of the PlanWise application and examples of its use. Institutionen för skoglig resurshushållning, Sveriges lantbruksuniversitet, Arbetsrapport 514: https://pub.epsilon.slu.se/17122/1/eggers_j_et_al_200602.pdf
Ur kompendiet Skoglig planering (Ljungbergskompendiet): https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/utbildning/ljungberg_version_210618.pdf
- Hela kapitel 3.1
- Hela kapitel 4.1
- Kapitel 4.2 kan läsas extensivt
- Kapitel 4.3 kan läsas extensivt
- Hela kapitel 5.3 (övriga delar av kapitel 5 kan läsas extensivt, för narrativets skull)
Vetenskapliga artiklar meddelas vid kursstart.
Föreläsningar
- Föreläsning 1 ”Systemintroduktion – Heureka PlanVis”
- Föreläsning 2 ”Tillämpningar - Heureka PlanVis”
- Föreläsning 3 ”Kommentarer till självstudieövning (inkl. tips och trix i simulering och optimering) ”
Modul 5 - PlanEval
Litteratur
Öhman, K. & Nordström E.-M. Användarguide till PlanEval. https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/sha/informationsmaterial/anvandarguide_till_planeval_160121.pdf
Ur Ljungbergskompendiet: - Hela avsnitt 4.4 Flermålsanalys (s. 143-155) https://www.slu.se/globalassets/ew/org/inst/sresh/forskning/planering/utbildning/ljungberg_version_210618.pdf
- Korosuo, A., Wikström, P., Öhman, K. & Eriksson, L.O. (2011). An integrated MCDA software application for forest planning: A case study in southwestern Sweden. Mathematical and Computational Forestry and Natural-Resource Sciences 3, 75-86.
Nordström, E.-M., Holmström, H. & Öhman, K. (2013). Evaluating continuous cover forestry based on the forest owner’s objectives by combining scenario analysis and multiple criteria decision analysis. Silva Fennica 47, article ID 1046.
Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/sha/informationsmaterial/anvandarguide_till_planeval_160121.pdfVetenskapliga artiklar
- Nordström, E.-M., Holmström, H. & Öhman, K. (2013). Evaluating continuous cover forestry based on the forest owner’s objectives by combining scenario analysis and multiple criteria decision analysis. Silva Fennica 47, article ID 1046.
- Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
Föreläsningar
- Öhman K., Holmström H. & Nordström E.-M. (2013). Utvärdering av kontinuitetsskogsbruk för Linköpings kommunskogar. Rapport 385. Institutionen för skoglig resurshushållning, SLU.
Föreläsning 1: Introduktion till flermålsanalys. Föreläsningen ger en introduktion till vad flermålsanalys är för något.
Föreläsning 2, 3 och 4: Metoder för flermålsanalys. Föreläsningarna beskriver de tre olika metoderna för flermålsanalys som finns i PlanEval: AHP, SMART och värdefunktioner. De visar också mer konkret hur flermålsanalys fungerar.
Föreläsning 5: Introduktion till PlanEval. Föreläsningen ger en översikt av PlanEval.