Clinical veterinary medicine incl population medicine and veterinary public health with applied epidemiology and epizootiology
Kursen riktar sig till dig som går Tilläggsutbildning för veterinärer med examen från land utanför EU/EES och Schweiz och innebär en rotation mellan olika delkurser med olika längd och upplägg.
Kursen består av följande delkurser: Ambulatorisk klinik, Anestesiologi, Bilddiagnostik, Diagnostisk patologi, Grissjukdomar, Hästkirurgi och -medicin, Idisslarmedicin, Klinisk farmakologi och klinisk kemi, Köttbesiktning och livsmedelskontroll, Professionellt förhållningssätt, djuretik, djurskydd och djurvälfärd, Reproduktion, Smådjurskirurgi och –medicin samt tillämpad epidemiologi och epizootologi.
I kursen ingår olika former av skriftliga, muntliga och praktiska tentamina. Obligatoriska övningar såsom inlämningsuppgifter, deltagande i klinikundervisning samt specifika obligatoriska moment liksom visst deltagande i jourverksamheten ingår också.
Kursen ger kunskaper och färdigheter för att självständigt och med ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt kunna bedriva primär djursjukvård på klinik och inom fältpraktik.
Information from the course leader
Undervisningsfritt 23-31dec 2021. Enligt övergripande schema vecka 52-2021: H1 samt vecka 1-2022: S1/jour. Mer information om detta i Canvas.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
TU0029-20151 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for TU0029
Academic year 2020/2021
2020-11-23 - 2022-01-09
Syllabus and other information
Syllabus
TU0029 Clinical veterinary medicine incl population medicine and veterinary public health with applied epidemiology and epizootiology, 70.0 Credits
Klinisk veterinärmedicin inkl populationsmedicin samt veterinär folkhälsovetenskap med tillämpad epidemiologi och epizootologiSubjects
Veterinary Medicine Veterinary MedicineEducation cycle
Master’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Large Animal Ambulatory practice 1 | 1.5 | 0202 |
Large Animal Ambulatory practice 2 | 1.5 | 0203 |
Veterinary Anesthesiology, Small animal anesthesia | 0.5 | 0204 |
Veterinary Anesthesiology, Equine and Large Animal | 0.5 | 0205 |
Veterinary anesthesiology, Oral and written exam | 0.5 | 0206 |
Diagnostic imaging, Seminars, practical tutorials | 2.5 | 0207 |
Diagnostic imaging Written exam | 0.5 | 0208 |
Veterinary Clinical pathology | 4.5 | 0209 |
Porcine medicine, practical tutorials and seminars | 2.0 | 0210 |
Porcine medicine, Oral and written exam | 1.0 | 0211 |
Equine surgery and medicine 1 | 2.0 | 0212 |
Equine surgery and medicine 2 | 5.0 | 0213 |
Equine surgery and medicine OSCE | 2.0 | 0214 |
Equine surgery and medicine Written exam | 1.0 | 0215 |
Ruminant medicine 1 | 3.5 | 0216 |
Ruminant medicine 2 | 3.5 | 0217 |
Ruminant medicine Practical exam | 1.0 | 0218 |
Ruminant medicine Written exam | 1.0 | 0219 |
Meat inspection and food control 1 | 1.5 | 0220 |
Meat inspection and food control 2 | 1.5 | 0221 |
Population medicine, Epidemiology | 1.0 | 0222 |
Population medicine, Ethology | 1.0 | 0223 |
Population medicine, Animal Hygiene | 2.5 | 0224 |
Population medicine, Integrated part | 1.5 | 0225 |
Veterinary professional developement | 0.5 | 0226 |
Reproduction, practical tutorials | 5.0 | 0227 |
Reproduction Written and practical exams | 1.0 | 0228 |
Small animal surgery and medicine 1, Introduction | 1.0 | 0229 |
Small animal surgery and med. S1, Clin practice 1 | 4.5 | 0230 |
Small animal surgery and med. S1, Clin practice 2 | 4.5 | 0231 |
Small animal surgery and med. S1, Pract tutorials | 1.5 | 0232 |
Small animal surgery and medicine Written exam | 1.0 | 0233 |
Small animal surgery and medicine Practical exam | 1.0 | 0234 |
Veterinary public health, Compulsory activities | 1.0 | 0235 |
Veterinary public health, Epidemiology Examination | 1.5 | 0236 |
Veterinary public health, Epizootology Examination | 2.5 | 0237 |
Veterinary public health Examination | 2.0 | 0238 |
Advanced study in the main field
Second cycle, has second-cycle course/s as entry requirementsMaster’s level (A1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
30 credits in Veterinary medicine in supplementary education and an additional 7 credits in Propaedeutic veterinary proficiency.Objectives
The course provides knowledge and skills to be able to perform primary veterinary care in the clinic and in ambulatory practice, independently and with a professional and scientific approach.
Upon completion of the course, the student shall be able to:
Generally for the course as a whole
- analyse, evaluate and correctly apply hygiene procedures, infection control, animal welfare and occupational safety in veterinary practice
- apply a professional approach towards animal owners and patients, co-workers and colleagues
- communicate in a professional manner orally and in writing with animal owners, co-workers, colleagues, authorities and companies
- keep various types of medical records and write referrals, referral responses, certificates and reports in accordance with applicable regulations
- analyse and evaluate financial consequences and ethical problems related to diagnostics and different treatment options, and identify their impact on animal welfare and food safety
- explain the impact of medicines on the development of resistance and their ecotoxicological consequences from a sustainability perspective.
- identify and take a stand on ethical issues and assess animal welfare and animal protection objectively in real situations
Ambulatory practice
- communicate with animal owners in a professional manner and independently take a clinical history, select and perform clinical examinations, demonstrate the ability to evaluate clinical findings, identify problems, suggest differential diagnoses and, if possible, diagnose the most common and significant diseases in field practice
- establish a rational diagnostic plan by supplementing clinical examination with appropriate tests and explain additional diagnostic possibilities and testing that may be considered
- propose, perform and evaluate relevant treatment options and prophylactic measures, at individual and herd level, taking into account the needs of the animal, the attitude of the owner, economic circumstances, ethical assessment, infection control and animal welfare
- perform medical and simple surgical treatments under field conditions
- assess prognosis at individual and herd level and assess when referral may be appropriate.
Anaesthesiology
- choose method and perform appropriate sedation, local anaesthesia, dissociative anaesthesia, general anaesthesia, treatment and assessment of painful conditions and euthanasia based on the animal's general condition and planned treatment
- choose and perform action for anaesthesia-related complications
choose appropriate method and perform euthanasia based on clinical situation and animal species.
Diagnostic imaging
- describe and evaluate the differences between different diagnostic imaging methods
- describe and practically apply radiation-safe working methods
- describe the principles, applications and uses of ultrasound in the examination of horses, dogs and cats
- identify the most common changes caused by diseases of the thoracic cavity, abdominal cavity and skeleton in radiographs of dogs and cats, and the most common changes caused by diseases of the extremities in radiographs of horses.
Diagnostic pathology
- perform autopsies of the most common domestic animals in Sweden, including examination of body and organs and sampling
- identify, describe and assess the most common morphological changes in body and organs using correct medical terminology
- assess morphological findings at autopsy and relate them to clinical data to formulate a probable diagnosis and explain the course of disease through clinical reasoning.
Porcine medicine
- explain the clinical changes and causes of the most common and significant diseases in swine
- identify abnormalities in a clinical examination and perform blood sampling
- explain the principles of performing normal castration of male pigs
- propose, perform and evaluate appropriate treatment at individual and herd level
- analyse and evaluate production reports and slaughter injury statistics, as well as results from various health and environmental tests and examinations in order to diagnose the most common and significant diseases in swine
- propose treatments and preventative measures for health problems in herds, which requires knowledge of management, feeding, and environmental factors affecting state of health. Suggested treatments and preventative measures should also consider resistance development, infection control, animal welfare, food safety, the environment and the economy.
- conduct routine visits in pig herds with conditional use of medicines.
Equine surgery and medicine
- handle the horse in an examination and treatment situation, with and without restraint
- perform sedation of the horse, apply principles of analgesia and perform common nerve blocks and other common local anaesthetic procedures.
- identify and describe common and significant diseases and injuries in horses, and explain the aetiology, pathogenesis and pathophysiology
- explain the principles and suggest measures for the care of acutely ill animals
- independently take a history and identify the cause of the visit, perform relevant clinical examinations within a given time frame, independently evaluate and interpret clinical findings, propose differential diagnoses and subsequently develop an adequate investigation pathway, and if possible make a diagnosis and include ethical and financial perspectives
- independently perform commonly used sampling methods, tests and medicine administrations
- propose and justify relevant extended clinical diagnostics, evaluate analyses and analysis results based on the clinical situation and explain reasons for deviations in the results
- propose, justify and evaluate adequate treatment, including prognosis, and advise on appropriate prophylaxis and follow-up care
- evaluate limitations and possibilities to perform surgical and medical treatments under field conditions
- describe common surgical procedures, including postoperative care and be able to perform some simple surgical procedures while observing good/correct aseptic and surgical techniques
- explain the pathophysiology of common postoperative complications and propose a plan for postoperative care
- assess the need for referral, apply the appropriate referral procedure, and also assess when euthanasia is the most appropriate action
- reflect on working methods, procedures and collaborative roles in clinical work
- discuss, analyse and propose different management practices, prophylactic treatment and feeding, both at individual horse and herd level
-independently perform all elements of an equine pre-purchase examination/horse vetting.
Ruminant medicine
- independently take a history, select and perform relevant clinical examinations, select and collect relevant samples and perform simple diagnostic tests based on differential diagnosis, and synthesise, interpret and evaluate findings from these, at individual and herd level
- explain diseases and injuries, including pathogenesis, pathophysiology and predisposing factors, and diagnose the most common and significant diseases in Sweden, including epizootic diseases of cattle, sheep and to some extent goats
- propose, discuss, perform and evaluate appropriate treatment and preventive measures, and assess prognosis for common and significant injuries, disorders and diseases, at individual and herd level
- describe common surgical procedures including their aftercare, and be able to perform some simple surgical procedures on cattle, sheep and to some extent goats
- describe the most common post-operative complications and suggest a plan for postoperative care
- discuss and evaluate different management routines, prophylactic measures and nutrition, in preventive ruminant medicine at individual and herd level
- plan and conduct herd health investigations and to some extent interpret and assess herd health statistics
- interpret and discuss results of herd data, and make an assessment of the state of health in cattle herds based on results of examinations and herd data
- explain how health problems in cattle can sometimes be related to different husbandry and production practices
- communicate with animal owners in a professional manner about history, examinations, treatments and preventive measures.
Meat inspection and food control
- independently carry out ante- and post-mortem inspection, assess and decide on the handling of live animals and the use of meat and animal products in accordance with current legislation
- perform inspection and smaller-scale audits at slaughterhouses in accordance with current legislation.
Population medicine
- describe the most common forms of animal husbandry for farm animals and horses,
- explain how background knowledge about the population impacts the clinical decision-making process,
- use ethological and epidemiological methodology to investigate how different animal related and environmental factors impact the health, behaviour, welfare and production of animals
- compile, critically assess and discuss scientific results and relate the significance of the results to animal husbandry, disease and clinical work,
- Perform objective assessment of animal welfare.
Professional approach
- demonstrate the ability to analyse and identify the importance of self-awareness and empathy for a professional approach and a sustainable professional situation
- handle people's different points of view and values
- identify their need for further knowledge and continuous development of skills
- demonstrate active, reflective listening skills as a basis for clarifying the expectations of the animal owner in the clinical situation
- communicate with a professional attitude using language appropriate to the individual animal owner and provide support in their decision on action for the individual animal or herd
Reproduction
- communicate with owners in a professional manner and independently take a clinical history, select and perform clinical examinations and tests relevant to the animal species within the field of reproduction, based on differential diagnostic assessments, and also summarise, interpret and evaluate findings from these, both at individual and herd level.
- explain the normal sexual functions of male and female ruminants, pigs, horses, dogs and cats
- describe and evaluate disorders of the genital organs of ruminants, pigs, horses, dogs and cats, as well as during pregnancy, parturition and post-partum, with regard to aetiology, prophylactic measures and pathogenesis, clinical signs of disease, diagnosis and therapy
- evaluate, propose and carry out methods for regulating reproduction that are appropriate to the animal species in question
- diagnose pregnancy and carry out antenatal examinations
- diagnose, treat and evaluate obstetric cases
- apply knowledge for the evaluation, diagnosis and treatment of mammary gland disorders
- explain the most common measures of fertility and analyse data concerning reproduction and udders at individual and herd level
- identify and evaluate animal welfare and ethical aspects of domestic animal reproduction
- describe the use of reproductive biotechnology in domestic animal breeding and the principles of reproductive biotechnology techniques, including artificial insemination
- describe how artificial insemination is used in breeding and to prevent the spread of disease, including how to reduce the use of antibiotics
- carry out routine herd visits and preventive work in reproduction and udder diseases on farms with production animals
- interpret and discuss the results of herd data, and make an assessment based on the results of examinations and herd data.
Small animal surgery and medicine
- communicate with animal owners in a professional manner, and independently take a clinical history and identify the cause of the visit, perform relevant clinical examinations within the given time frame, evaluate and interpret clinical findings, and then develop an appropriate course of investigation, suggest differential diagnoses and, where possible, make a diagnosis
- propose and evaluate relevant clinical pathology tests and test results and other diagnostic investigations based on the clinical situation, and explain the reasons for deviations in the results
- explain diseases and injuries, including aetiology, pathogenesis and pathophysiology, for the most common and significant diseases and suggest, perform and evaluate appropriate treatment, including prevention and prognosis
- perform common diagnostic examinations and treatments, and independently interpret the results of diagnostics
describe the principles of emergency care of acutely ill animals
perform basic examinations, tests and medicine administration
perform simple surgical procedures under supervision - describe the most common postoperative complications and propose a plan for postoperative care
- perform dressing of wounds, including surgical wounds
- propose follow-up and rehabilitation after surgical procedures
- explain various care routines, including applied nutrition, in preventive healthcare and perform vaccinations and inspections.
Veterinary public health science with applied epidemiology and epizootiology
- highlight the role of the veterinary profession and veterinary medicine in public health,
- apply veterinary knowledge to public health-related issues,
- identify and explain animal-related public health risks,
- -explain the basics of Swedish contingency plans for epizootic diseases
- describe in detail the most important diseases covered by the legislation on epizootic diseases and zoonoses, and identify aspects that are important for their detection, control and eradication
- apply the legislation on epizootic diseases and in various veterinary capacities act upon suspicion of a serious contagious animal disease
- explain strategies for prevention, control and eradication of the diseases covered by the legislation on epizootic diseases and zoonoses
- apply epidemiological methods to issues and problems concerning animal and public health.
Content
The course provides training in diagnosing, treating and preventing diseases and injuries affecting Swedish domestic animals, particularly cattle, horses, pigs, dogs, cats, sheep, goats and poultry; under Swedish conditions and according to Swedish standards.
In this course, the preclinical, more theoretical, knowledge of animal welfare, animal protection and ethics is applied by the students in practical, real-world situations. These three subjects are therefore integrated into all course components and are studied in greater depth in this subsection.
Practical skills training is included in all modules of the course, and is given, at the University Animal Hospital, the Ambulatory clinic, the Ruminant medicine clinic, Lövsta pig and cattle herds, other herds with farm animals, slaughterhouses or at SLU Pathology, depending on the course elements. The majority of instruction takes place during normal working hours on weekdays, but a small number of weekend and evening sessions are included.
In addition, the course consists of lectures, seminars, rounds, case reviews, practical exercises, farm and herd visits, and visits to food establishments.
The course covers various aspects of ecological, socioeconomic and occupational sustainability perspectives. The course includes teaching on live animals, animal cadavers, organs, tissue materials and models.
The course consists of the following components:
- Ambulatory practice, 3 credits
- Anaesthesiology, 1.5 credits
- Diagnostic imaging, 3 credits
- Diagnostic pathology, 4.5 credits
- Porcine medicine, 3 credits
- Equine surgery and medicine, 10 credits
- Ruminant medicine, 9 credits
- Meat inspection and food control, 3 credits
- Population medicine, 6 credits
- Professional approach, 0,5 credits
- Reproduction, 6 credits
- Small animal surgery and medicine, 13,5 credits
- Veterinary public health with applied epidemiology and epizootiology, 7 credits
Ambulatory practice
Previously acquired theoretical and practical knowledge and skills are applied in ambulatory practice. The tuition is based on clinical cases from animal owners and is problem-based using cases commonly encountered in large animal ambulatory practice. In each individual case, a case history is taken, followed by a thorough clinical examination, possibly supplemented by sample collection. This is the basis for diagnosis, prognosis, and the proposal and carrying out of appropriate treatment. During the course, students practice selecting, calculating dosage and performing sedation in the field.
Herd analyses and preventive animal health work of varying scope are carried out in cattle, sheep and pig herds and in horse populations. Clinical teaching and participation in on-call activities is mandatory.
Anaesthesiology
The module provides a practical clinical application of theoretical knowledge of sedation, dissociative and general anaesthesia and analgesia for animals. Training is given in assessment of preoperative status, induction, intubation, monitoring and maintenance of anaesthesia, and assessment and management of anaesthesia-related complications and pain. The module practises selection of appropriate treatment in the context of changing physiology. The student will be present during euthanasia of animals.
Diagnostic imaging
Instruction is provided in the form of seminars, rounds, theoretical and practical exercises, and web-based case exercises. Students work independently with case descriptions to practice writing radiological statements, which are discussed in seminars. Practical exercises in radiation safety work practices with follow-up, as well as participation in some rounds and seminars are compulsory.
Diagnostic pathology
The module is based on compulsory participation in autopsy activities with clinical cases, including rounds. This includes exercises in basic autopsy techniques with a review of hygiene and infection control in autopsy work. It also includes practice in identifying, assessing and orally presenting macroscopic changes and medical record writing. Clinical reasoning skills are practiced through synthesising findings and clinical data to into probable diagnosis, pathogenesis and possible differential diagnoses. Results are presented orally and in written reports throughout the module and the clinical reasoning skills are assessed during a specimen autopsy with associated medical record writing.
In addition, the students participate in a compulsory tutorial regarding tissue sampling and participates in an in- depth case review seminar. The case review seminar includes histopathological assessment, a detailed description of the pathogenesis and a discussion regarding possible differential diagnoses. Great emphasis is placed on training in the use of correct medical terminology.
Porcine medicine
Students are trained in the diagnosis and treatment of various diseases through theoretical seminars, case reviews, practical exercises and group farm visits. Emphasis is also placed on preventive healthcare. The farm visits involve visits to different types of pig herds. There will be a written report and oral presentation of findings and recommendations after the visits and seminar. Farm visits, practical exercises, investigation cases and seminars are compulsory, as is active participation in all practical elements that arise during farm visits. It is compulsory for everyone to take blood samples from pigs, and to examine, diagnose and treat common diseases in piglets and fattening pigs. The module covers the various euthanasia methods used on pigs in practice.
Equine surgery and medicine
This module provides theoretical knowledge with practical application on common and important diseases and injuries affecting horses. The student applies knowledge of scientific thinking and critical review in the investigation of cases, case presentations and rounds.
Instruction is in the form of lectures, seminars, demonstrations, and clinical practical skills training on teaching animals as well as on patients at the equine clinic. Training is given in taking a history, conducting clinical examination and other relevant investigations, making possible differential diagnoses, and formulating treatment strategies. Applied nutrition is an integral part of rounds and investigation of different types of cases. The module also includes performing sedation of the horse, applying principles of analgesia and performing common conduction anaesthesia. Students will practice dissociative anaesthesia at a level suitable for clinical use in the field. The principles of pharmacological euthanasia and mechanical stunning of horses are also included in the module. Daytime clinical instruction, on-call activities, and practical exercises and some seminars are compulsory.
Ruminant medicine
Through seminars, group discussions, demonstrations, exercises and clinical practical teaching, students are trained to diagnose, assess the prognosis of, prevent and treat various diseases of cattle, sheep and to some extent goats, at individual and herd level, and to recognise clinical signs of epizootic diseases in ruminants.
Teaching in applied nutrition is included. The teaching provides the student with the knowledge to select and perform appropriate sedation, local and dissociative anaesthesia, treatment of painful conditions and euthanasia, based on the general condition of the animal and the planned surgery.
The student shall apply knowledge of pathophysiology and scientific thinking and critical examination in the context of seminars, group discussions and investigation of clinical cases. The clinical practical skills training includes working with healthy and sick animals and animal groups, including herd visits. Oral and written reports are included. Seminars, presentations, demonstrations, exercises and clinical practical skills training are compulsory.
Meat inspection and food control
This module includes compulsory practical sessions, exercises and seminars in food control with the application of current legislation.
The module covers slaughter techniques, slaughter hygiene and various aspects of food control in slaughterhouses: food safety, animal welfare and epizootiology. The course provides practical training in ante- and post-mortem inspection, including food chain information (FCI), live animal inspection, meat inspection, cold storage and butchering of cattle, pigs and sheep. Students practice making decisions about animals and about meat with various inspection findings. The course includes exercises in inspection, auditing, sampling, HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) and animal by-products. The module deals with the professional approach to communication with companies, authorities and colleagues.
Population medicine
The course covers how heredity and environment affect health, behaviour, welfare and production/performance in domestic animal populations, and how these can be measured and described. An introduction to the role of domestic animals and to animal health in a global and historical perspective is given. The course also provides an insight into practical animal husbandry. Lectures highlight, explain and discuss theoretical concepts and contexts. Exercises include statistical, epidemiological and genetic calculations. During study visits, different animal environments and the conditions of agriculture are demonstrated and discussed. The study visits and certain exercises are mandatory.
Professional approach
This module deals with the student's ability to show respect and consideration for others. This can be done by demonstrating the ability to actively listen and adapt their communication to suit the context. The module also covers the handling of difficult conversations, and how communication affects compliance. Upon completion of the course, students shall be able to identify, reflect on and demonstrate respect for their own and others' values and their implications in veterinary care. Students shall also be able to identify and reflect on their own and other professionals' competencies and interact with other professionals in veterinary healthcare.
Reproduction
Teaching is in the form of lectures and compulsory participation in seminars, demonstrations and practical clinical instruction. The module covers both the normal sexual functions in females and males and disorders of sexual functions in different animal species (cattle, small ruminants, pigs, horses, dogs and cats), i.e. it includes aetiology, pathogenesis, clinical signs of disease, diagnosis, prophylaxis and therapeutics.
The student practices basic gynaecological examination using methods appropriate for the respective animal species. In mares and cows, the student is trained to describe normal cyclical changes, changes during pregnancy, and changes in case of reproductive disorders using rectal examinations. Basic andrological examination, including semen evaluation, is demonstrated and discussed. Insemination techniques are also covered.
Visits to farms with production animals give the student insight into overall reproduction and udder health at herd level.
Relevant measures and treatment strategies for disorders and diseases of the reproductive organs and udder are discussed and applied to cases.
Emphasis is placed on the knowledge and application of hygiene and occupational safety (confinement measures, ergonomics, etc.) in the context of clinical work.
Small animal surgery and medicine
This module provides theoretical knowledge and practical clinical application in small animal surgery and medicine. Training is given in history taking, clinical examination, diagnosis and proposing treatment strategies. The module includes the supervised performance of surgical procedures and the care and treatment of acutely ill animals.
In the outpatient clinical setting, students will see scheduled primary cases during the day and acutely ill animals during both daytime and on-call. The activities also include discussing and reflecting on ethical and animal welfare problems in animal healthcare based on the cases, and training in oral and written communication. The student is trained to plan and carry out work tasks both individually and in groups within given time frames.
Instruction covers various elements which take place in the emergency department (including clinical instruction during out of hours), the medical outpatient clinic, the surgical outpatient clinic and in the surgical wards. During rounds and seminars, students' cases will be presented and discussed together with teachers.
Practical clinical skills training in anaesthesiology is included in the module. The student will practice selecting and performing sedation and local anaesthesia, selecting and administering pre-medication, anaesthesia, and pre- and post-operative pain relief, and will be able to select the appropriate method of euthanasia for different animal species. Under supervision, students will prepare, induce, intubate and monitor anaesthesia in dogs and cats.
The module is integrated with instruction in clinical pathology, diagnostic imaging and diagnostic pathology to enable the student to analyse examination findings and synthesise the case from the clinical picture and results of tests, examinations and treatments.
The student receives training in documenting clinical work in a medically accurate manner and communicating with authorities, colleagues and pet owners. The student will be able to argue for and against different treatment strategies based on ethical considerations of the animal's and the animal owner's situation
The group seminar work, rounds/exercises and clinical instruction, including participation in on-call activities, are compulsory.
Veterinary public health science with applied epidemiology and epizootiology
This course component covers the subject areas of veterinary public health science, applied epidemiology and applied epizootiology. Veterinary public health science includes the role of veterinary medicine in public health, i.e. the application and knowledge development of veterinary responsibilities from a public health perspective regarding, for example, zoonoses, antibiotic resistance, food safety, environmental impacts on health, crisis management and social effects of animal husbandry. Applied epidemiology addresses the principles for and design of population-based studies and surveys, e.g. outbreak investigations, disease surveillance, infectious disease epidemiology and realiability of diagnostic testing.
Applied epizootiology includes national and international infection control work, with a focus on handling suspected cases of epizootic and zoonotic diseases based on epizootic and zoonotic legislation and the characteristics of the diseases concerned, epizootic preparedness and strategies for combating epizootic outbreaks in Sweden and the EU and the importance of communicable diseases in the global exchange of food, animals and animal products.
In addition to lectures, students work in groups (discussions, roleplaying, etc.) and perform project work that ends with joint group presentations. Group discussions and presentations are mandatory.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Transitional provisions
Exams: At least three retake sessions (renewed exams) must be offered within two years of the decision to cancel the course. Compulsory elements: At least one opportunity for a retake session must be offered within two years of the decision to cancel the course.Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
**Discontinued practice**A student may receive a fail grade and be stopped from participating in the practical training with living animals if there is a tangible risk that the student, through severe incompetence, could injure animals, other persons, themselves, or valuable property if they continued to participate in the practical training. An individual action plan will be prescribed for the student and served to them in writing. The plan will be established by the department responsible for the course after consultation with a study counselor and the student concerned. This plan, which is decided by the education manager, should indicate which deficiencies in knowledge and skills the student has, which kind of support the student can receive from the department, and when a control can take place that the deficiencies have been resolved. The plan will also specify how this control will be carried out. Each student has the right to a maximum of two control occasions, but no more than one per year. The student may not take part in practical training with living animals until the education manager has controlled and confirmed that the student has the knowledge and skills that are required.
Responsible department
Department of Clinical Sciences
Further information
Grading criteria
För mer detaljerad specifikation av betygskriterierna, se information på kursens Canvassida.
LÄRANDEMÅL |
3 (godkänt) |
|
|
Generellt för hela kursen |
Generellt för hela kursen |
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- analysera, värdera och på ett korrekt sätt tillämpa hygienrutiner, smittskydd, djurskydd och arbetsskydd i veterinär verksamhet |
- analyserar, värderar och tillämpar på ett korrekt sätt hygienrutiner, smittskydd, djurskydd och arbetsskydd i veterinär verksamhet |
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot djurägare och patienter, medarbetare och kollegor |
- tillämpar ett professionellt förhållningssätt gentemot djurägare och patienter, medarbetare och kollegor |
- på ett professionellt sätt muntligt och skriftligt kommunicera med djurägare, medarbetare, kollegor, myndigheter samt företag |
- kommunicerar på ett professionellt sätt muntligt och skriftligt med djurägare, medarbetare, kollegor, myndigheter samt företag |
- föra olika typer av journal samt skriva remisser, remissvar, intyg och rapporter enligt gällande bestämmelser |
- för olika typer av journal samt skriver remisser, remissvar, intyg och rapporter enligt gällande bestämmelser |
- analysera och värdera ekonomiska konsekvenser och etiska problem relaterade till diagnostik och olika behandlingsalternativ samt identifiera deras effekt på djurvälfärd och livsmedelssäkerhet |
- analyserar och värderar ekonomiska konsekvenser och etiska problem relaterade till diagnostik och olika behandlingsalternativ samt identifierar deras effekt på djurvälfärd och livsmedelssäkerhet |
- redogöra för hur läkemedel påverkar resistensutveckling samt deras ekotoxikologiska konsekvenser ur ett hållbarhetsperspektiv |
- redogör för hur läkemedel påverkar resistensutveckling samt deras ekotoxikologiska konsekvenser ur ett hållbarhetsperspektiv |
- identifiera och ta ställning till etiska frågeställningar samt på ett objektivt sätt bedöma djurvälfärd och djurskydd i verkliga situationer |
- identifierar och tar ställning till etiska frågeställningar samt bedömer på ett objektivt sätt djurvälfärd och djurskydd i verkliga situationer |
|
|
Ambulatorisk klinik |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- med ett professionellt förhållningssätt kommunicera med djurägare och självständigt ta upp anamnes, välja och utföra kliniska undersökningar, visa förmåga att värdera kliniska fynd, identifiera problem, föreslå differentialdiagnoser samt om möjligt ställa diagnos avseende de vanligast förekommande och viktigaste sjukdomarna i fältpraktik |
- kommunicerar med ett professionellt förhållningssätt med djurägare och tar självständigt upp anamnes, väljer och utför kliniska undersökningar, visar förmåga att värdera kliniska fynd, identifierar problem, föreslår differentialdiagnoser samt om möjligt ställer diagnos avseende de vanligast förekommande och viktigaste sjukdomarna i fältpraktik |
- upprätta en rationell diagnostisk plan genom att komplettera klinisk undersökning med lämpliga tester och redogöra för ytterligare diagnostiska möjligheter och provtagningar som kan komma ifråga |
- upprättar en rationell diagnostisk plan genom att komplettera klinisk undersökning med lämpliga tester och redogör för ytterligare diagnostiska möjligheter och provtagningar som kan komma ifråga |
- föreslå, utföra och värdera relevanta behandlingsalternativ och profylaktiska åtgärder, på individ- och besättningsnivå, med hänsyn till djurets behov, djurägarens inställning, ekonomiska förutsättningar, etisk bedömning, smittskydd och djurskydd |
- föreslår, utför och värderar relevanta behandlingsalternativ och profylaktiska åtgärder, på individ- och besättningsnivå, med hänsyn till djurets behov, djurägarens inställning, ekonomiska förutsättningar, etisk bedömning, smittskydd och djurskydd |
- utföra medicinska och enklare kirurgiska behandlingar under fältmässiga förhållanden |
- utför medicinska och enklare kirurgiska behandlingar under fältmässiga förhållanden |
- bedöma prognos på individ- och besättningsnivå och när ett remissförfarande kan vara aktuellt |
- bedömer prognos på individ- och besättningsnivå och när ett remissförfarande kan vara aktuellt |
|
|
Anestesiologi |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- välja metod för och utföra lämplig sedering, lokalbedövning, dissociativ anestesi, generell anestesi, behandling och bedömning av smärtsamma tillstånd och avlivning utifrån djurets allmäntillstånd och planerad behandling |
- väljer metod för och utför lämplig sedering, lokalbedövning, dissociativ anestesi, generell anestesi, behandling och bedömning av smärtsamma tillstånd och avlivning utifrån djurets allmäntillstånd och planerad behandling |
- välja och utföra åtgärd vid anestesirelaterade komplikationer |
- väljer och utför åtgärd vid anestesirelaterade komplikationer |
- välja lämplig metod och utföra avlivning utifrån klinisk situation och djurslag |
- väljer lämplig metod och utför avlivning utifrån klinisk situation och djurslag |
|
|
Bilddiagnostik |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- redogöra för och värdera skillnader mellan olika bilddiagnostiska metoder |
- redogör för och värderar skillnader mellan olika bilddiagnostiska metoder |
- redogöra för och praktiskt tillämpa en strålskyddssäker arbetsmetodik |
- redogör för och praktiskt tillämpar en strålskyddssäker arbetsmetodik |
- redogöra för principer för tillämpning och användning av ultraljud vid undersökning av häst, hund och katt |
- redogör för principer för tillämpning och användning av ultraljud vid undersökning av häst, hund och katt |
- identifiera de vanligaste röntgenförändringarna orsakade av sjukdomar i brösthåla, bukhåla och skelett hos hund och katt, samt röntgenförändringar orsakade av sjukdomar i extremiteterna hos häst |
- identifierar de vanligaste röntgenförändringarna orsakade av sjukdomar i brösthåla, bukhåla och skelett hos hund och katt, samt röntgenförändringar orsakade av sjukdomar i extremiteterna hos häst |
|
|
Diagnostisk patologi |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- utföra obduktion av de vanligaste svenska husdjuren inkluderande undersökning av kropp och organ samt provtagningar |
- utför obduktion av de vanligaste svenska husdjuren inkluderande undersökning av kropp och organ samt provtagningar |
- identifiera, beskriva och bedöma de vanligaste morfologiska förändringarna i kropp och organ med användande av korrekt medicinsk terminologi |
- identifierar, beskriver och bedömer de vanligaste morfologiska förändringarna i kropp och organ med användande av korrekt medicinsk terminologi |
- bedöma morfologiska fynd vid obduktion och relatera dem till kliniska data för att genom kliniskt resonemang formulera sannolik diagnos samt förklara sjukdomsförloppet |
- bedömer morfologiska fynd vid obduktion och relaterar dem till kliniska data för att genom kliniskt resonemang formulera sannolik diagnos samt förklara sjukdomsförloppet |
|
|
Grissjukdomar |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- redogöra för kliniska förändringar vid och orsaker till de vanligaste och viktigaste sjukdomarna hos gris |
- redogör för kliniska och patologanatomiska förändringar vid, samt etiologi och patogenes till de vanligaste och viktigaste sjukdomarna hos gris |
- identifiera avvikelser från det normala vid en klinisk undersökning samt utföra blodprovstagning |
- identifierar avvikelser från det normala vid en klinisk undersökning samt utför blodprovstagning |
- förklara principerna för genomförande av normalkastration av hangris |
- förklarar principerna för genomförande av normalkastration av hangris |
- föreslå, utföra och värdera adekvat behandling på individ- och besättningsnivå |
- föreslår, utför och värderar adekvat behandling på individ- och besättningsnivå, vilket inkluderar förslag till diagnostik |
- analysera och värdera produktionsrapporter och slaktskadestatistik samt svar från olika provtagningar och undersökningar, rörande hälsa och miljö, för att kunna diagnostisera de hos grisar vanligaste och viktigaste sjukdomarna |
- analyserar och värderar produktionsrapporter och slaktskadestatistik samt svar från olika provtagningar och undersökningar, rörande hälsa och miljö, för att kunna diagnostisera de hos grisar vanligaste och viktigaste sjukdomarna |
- föreslå behandlingar och förebyggande åtgärder vid hälsoproblem i besättningar, vilket förutsätter kunskaper om grisskötsel, utfodring och miljöfaktorer av betydelse för hälsotillståndet med beaktande av resistensutveckling, smittskydd, djurskydd, livsmedelssäkerhet, miljö och ekonomi |
- föreslår behandlingar och förebyggande åtgärder vid hälsoproblem i besättningar, vilket förutsätter kunskaper om grisskötsel, utfodring och miljöfaktorer av betydelse för hälsotillståndet med beaktande av resistensutveckling, smittskydd, djurskydd, livsmedelssäkerhet, miljö och ekonomi |
- genomföra rutinbesök i grisbesättning med villkorad läkemedelsanvändning |
- genomför rutinbesök i grisbesättning med villkorad läkemedelsanvändning |
|
|
Hästkirurgi och -medicin |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- hantera häst i en undersöknings- och behandlingssituation, med och utan tvångsmedel |
- hanterar häst i en undersöknings- och behandlingssituation, med och utan tvångsmedel |
- utföra sedering av häst, tillämpa principer för analgesi samt utföra vanliga ledningsanestesier |
- utför självständigt sedering av häst, tillämpar principer för analgesi samt utför vanliga ledningsanestesier |
- identifiera och beskriva vanliga och viktiga sjukdomar och skador hos häst, samt redogöra för etiologi, patogenes och patofysiologi |
- identifierar och beskriver vanliga och viktiga sjukdomar och skador hos häst, samt redogör för etiologi, patogenes och patofysiologi |
- förklara principerna och föreslå åtgärder vid omhändertagande av akut sjuka djur |
- förklarar principerna och föreslår åtgärder vid omhändertagande av akut sjuka djur |
- självständigt ta upp anamnes och identifiera besöksorsak, utföra relevanta kliniska undersökningar inom given tidsram, självständigt värdera och tolka kliniska fynd, föreslå differentialdiagnoser samt därefter utarbeta en adekvat utredningsgång, och om möjligt ställa diagnos samt inkludera etiska och ekonomiska perspektiv |
- tar självständigt upp anamnes och identifierar besöksorsak, utför relevanta kliniska undersökningar inom given tidsram, värderar och tolkar självständigt kliniska fynd, föreslår differentialdiagnoser samt utarbetar därefter en adekvat utredningsgång, och ställer om möjligt diagnos samt inkluderar etiska och ekonomiska perspektiv |
- utföra vanligt förekommande provtagningar och medicineringar |
- utför självständigt vanligt förekommande provtagningar och medicineringar |
- föreslå och motivera relevant utökad klinisk diagnostik och värdera analyser och analysresultat utifrån klinisk situation samt redogöra för orsaker till avvikelser i resultaten |
- föreslår och motiverar relevant utökad klinisk diagnostik och värderar analyser och analysresultat utifrån klinisk situation samt redogör för orsaker till avvikelser i resultaten |
- föreslå, motivera och värdera adekvat behandling inklusive prognos samt ge råd om lämplig profylax och eftervård |
- föreslår, motiverar och värderar adekvat behandling inklusive prognos samt ger råd om lämplig profylax och eftervård |
- värdera begränsningar och möjligheter till att genomföra kirurgiska och medicinska behandlingar under fältmässiga förhållanden |
- värderar begränsningar och möjligheter till att genomföra kirurgiska och medicinska behandlingar under fältmässiga förhållanden |
- redogöra för vanliga kirurgiska ingrepp inklusive eftervård av dessa samt kunna utföra vissa enklare kirurgiska ingrepp under iakttagande av god/korrekt aseptik och kirurgisk teknik |
- redogör för vanliga kirurgiska ingrepp inklusive eftervård av dessa samt kan utföra vissa enklare kirurgiska ingrepp under handledning under iakttagande av god/korrekt aseptik och kirurgisk teknik |
- förklara uppkomsten av vanliga postoperativa komplikationer samt föreslå plan för postoperativ vård |
- förklara uppkomsten av vanliga postoperativa komplikationer samt föreslår plan för postoperativ vård |
- bedöma behov av remittering, tillämpa lämpligt remissförfarande samt även bedöma när avlivning är den lämpligaste åtgärden |
- bedömer behov av remittering, tillämpar lämpligt remissförfarande samt bedömer även när avlivning är den lämpligaste åtgärden |
- reflektera över arbetssätt, rutiner och samarbetsroller i det kliniska arbetet |
- reflektera över arbetssätt, rutiner och samarbetsroller i det kliniska arbetet |
- diskutera, analysera och tillämpa olika skötselrutiner, profylaktisk behandling och utfodring, såväl avseende den enskilda hästen som på besättningsnivå |
- diskuterar, analyserar och tillämpar olika skötselrutiner, profylaktisk behandling och utfodring, såväl avseende den enskilda hästen som på besättningsnivå |
-självständigt utföra alla moment vid besiktning av häst |
-utför självständigt alla moment vid besiktning av häst |
|
|
Idisslarmedicin |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- självständigt ta upp anamnes, välja och utföra relevanta kliniska undersökningar, provtagningar och enklare diagnostiska tester baserat på differentialdiagnostik, samt sammanställa, tolka och värdera fynd från dessa, på individ- och besättningsnivå |
- tar självständigt upp anamnes, väljer och utför relevanta kliniska undersökningar, provtagningar och enklare diagnostiska tester baserat på differentialdiagnostik, samt sammanställer, tolkar och värderar fynd från dessa, på individ- och besättningsnivå |
- redogöra för sjukdomar och skador, inklusive patogenes, patofysiologi och predisponerande faktorer, samt ställa diagnos för de vanligaste och viktigaste sjukdomarna i Sverige, inklusive epizootisjukdomar, hos nötkreatur, får och viss mån get |
- redogör för sjukdomar och skador, inklusive patogenes, patofysiologi och predisponerande faktorer, samt ställer diagnos för de vanligaste och viktigaste sjukdomarna i Sverige, inklusive epizootisjukdomar, hos nötkreatur, får och viss mån get |
- föreslå, diskutera, utföra och värdera adekvat behandling och förebyggande åtgärder och bedöma prognos för vanliga och viktiga skador, störningar och sjukdomar, på individ- och besättningsnivå |
- föreslår, diskuterar, utför och värderar adekvat behandling och förebyggande åtgärder och bedömer prognos för vanliga och viktiga skador, störningar och sjukdomar, på individ- och besättningsnivå |
- redogöra för vanliga kirurgiska ingrepp inklusive eftervård av dessa samt kunna utföra vissa enklare kirurgiska ingrepp på nötkreatur, får och i viss mån get |
- redogör för vanliga kirurgiska ingrepp inklusive eftervård av dessa samt kan utföra vissa enklare kirurgiska ingrepp på nötkreatur, får och i viss mån get |
- redogöra för de vanligaste postoperativa komplikationerna samt föreslå plan för postoperativ vård |
- redogör för de vanligaste postoperativa komplikationerna samt föreslår plan för postoperativ vård |
- diskutera och bedöma olika skötselrutiner, profylaktisk behandling och utfodring, inom förebyggande djurhälsovård, på individ- och besättningsnivå |
- diskuterar och bedömer olika skötselrutiner, profylaktisk behandling och utfodring, inom förebyggande djurhälsovård, på individ- och besättningsnivå |
- genomföra undersökningar i besättningar, samt i viss mån tolka och värdera besättningsstatistik |
- genomför undersökningar i besättningar, samt i viss mån tolkar och värderar besättningsstatistik |
- tolka och diskutera resultat av besättningsdata, samt göra en bedömning av hälsoläge i nötkreatursbesättningar utifrån resultat av undersökningar och besättningsdata |
- tolkar och diskuterar resultat av besättningsdata, samt gör en bedömning av hälsoläge i nötkreatursbesättningar utifrån resultat av undersökningar och besättningsdata |
- redogöra för hur hälsoproblem hos nötkreatur ibland kan relateras till olika djurhållnings- och produktionsformer |
- redogör för hur hälsoproblem hos nötkreatur ibland kan relateras till olika djurhållnings- och produktionsformer |
- med ett professionellt förhållningssätt kommunicera med djurägare om anamnes, undersökningar, behandlingar och förebyggande åtgärder |
- kommunicerar med ett professionellt förhållningssätt med djurägare om anamnes, undersökningar, behandlingar och förebyggande åtgärder |
|
|
Köttbesiktning och livsmedelskontroll |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- självständigt genomföra besiktning före och efter slakt, bedöma och besluta om hantering av levande djur och användning av kött och djurprodukter enligt gällande lagstiftning |
- självständigt genomför besiktning före och efter slakt, bedömer och beslutar om hantering av levande djur och användning av kött och djurprodukter enligt gällande lagstiftning |
- utföra inspektion och mindre omfattande revision vid slakteri enligt gällande lagstiftning |
- utför inspektion och mindre omfattande revision vid slakteri enligt gällande lagstiftning |
|
|
Populationsmedicin |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
- redogöra för de vanligaste djurhållningsformerna för lantbruksdjur och häst |
- redogör för de vanligaste djurhållningsformerna för lantbruksdjur och häst |
- redogöra för hur bakgrundskunskap om populationen påverkar den kliniska beslutsprocessen |
- redogör för hur bakgrundskunskap om populationen påverkar den kliniska beslutsprocessen |
- använda etologisk och epidemiologisk metodik för att undersöka hur olika djur och miljöfaktorer påverkar husdjurens hälsa, beteende, välfärd och produktion |
- använder etologisk och epidemiologisk metodik för att undersöka hur olika djur och miljöfaktorer påverkar husdjurens hälsa, beteende, välfärd och produktion |
- sammanställa, kritiskt värdera och diskutera vetenskapliga resultat samt relatera resultatens betydelse för djurhållning, sjukdom och det kliniska arbetet |
- sammanställer, värderar kritiskt och diskuterar vetenskapliga resultat samt relaterar resultatens betydelse för djurhållning, sjukdom och det kliniska arbetet |
- tillämpa en objektiv bedömning av djurvälfärd |
- tillämpar en objektiv bedömning av djurvälfärd |
|
|
Professionellt förhållningssätt, djuretik, djurskydd och -välfärd |
|
Efter genomgången kurs ska studenten kunna |
Studenten |
-visa förmåga att analysera och identifiera betydelsen av självkännedom och empatisk förmåga för ett professionellt förhållningssätt och en hållbar yrkessituation |
-visar förmåga att analysera och identifiera betydelsen av självkännedom och empatisk förmåga för ett professionellt förhållningssätt och en hållbar yrkessituation |
- hantera människors olika synsätt och värderingar |
- hanterar människors olika synsätt och värderingar |
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens |
- identifierar sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens |
- visa förmåga till aktivt, reflektivt lyssnande som grund för att klarlägga djurägarens förväntningar i den kliniska situationen |
- visar förmåga till aktivt, reflektivt lyssnande som grund för att klarlägga djurägarens förväntningar i den kliniska situationen |
- med en professionell inställning kommunicera med ett för den enskilda djurägaren anpassat språkval samt ge stöd i dennes beslut om åtgärd för enskilt djur eller besättning |
- kommunicerar med en professionell inställning med ett för den enskilda djurägaren anpassat språk |
Litterature list
- LITTERATURLISTA Kommentar: Nedan angivna böcker och kompendier rekommenderas man att läsa i och lärarna hänvisar framför allt till dessa. En sammanställning av litteraturen finns också i Canvasrummet för kursen. Det är naturligtvis inte nödvändigt eller rimligt att köpa alla angivna böcker. De allra flesta finns som referenslitteratur på Ultunabiblioteket och en del finns även i låne-exemplar. Det kan vara bra att avvakta en bit in på terminen innan man bestämmer sig för vilka böcker man vill köpa. Vissa kompendier finns i Canvasrummet Mediarum – veterinärmedicin.
Samma kurslitteratur används även för kursen Veterinärmedicinsk propedeutik i åk 4, i för den kursen relevanta delkurser .
- Köttbesiktning och livsmedelskontroll Kommentar: Gemensam kurslitteratur
All gemensam kurslitteratur utom Lathund för besiktningsveterinärorganisationen finns tillgänglig i Canvas eller i elektronisk form (bok, SLU-bibliotek). Ni kan använda det mesta men förmodligen inte allt av litteratur från kursen i Livsmedelsäkerhet i årskurs 3. Lagstiftning rörande kontroll av livsmedel har delvis förändrats. Vi kompletterar/uppdaterar kurslitteratur vid behov.
Kompendium
Sveide, Rolf. 2003. Kompendium: Lathund för besiktningsveterinärorganisationen, bearbetat för kursen i livsmedelshygien/livsmedelssäkerhet och uppdaterad senast 2020. 29 sidor. (Liknande innehåll som i kompendium nedan men innehåller patologanatomiska bilder på besiktningsfynd)
Alternativt:
Lindberg, Ann & Holmlund, Allan. Kompendium i besiktningsfynd och sjukdomsregistrering, reviderat senast 2020. 23 sidor.
Bok
Ninios, T., Lundén J., Korkeala, H., & Fredriksson-Ahoma, M. ed. 2014. Meat Inspection and Control in the Slaughterhouse. John Wiley & Sons Ltd, UK. 698 sidor.
Instruktioner från Livsmedelsverket
• Livsmedelsverket. 2021. Beslut om kött från tama hov- och klövdjur. 34 sidor.
• Livsmedelsverket. 2021. Besiktningsgång för tama hov- och klövdjur. 15 sidor.
- Oftalmologi Kommentar: Maggs, D, Miller, P, Ofri, P. Slatter´s Fundamentals of Veterinary Ophtalmology 6th Edition Bjerkås, E. Veterinær oftalmologi, Norges Veterinærhøgskole, 2010. (nedladdas gratis från: www.oftovet.com)
1) Reproduktion __Kommentar:__ •Noakes et al., “Veterinary Reproduction and Obstetrics”,10th edition, 2019 •Nelson & Couto, Small Animal Internal Medicine, 5th ed •Senger, PL: Pathways to pregnancy and parturition, 3rd edition, 2015 •Brinsko et al., 2011: Manual of equine reproduction. Finns på SLU biblioteket som e-bok: https://www.sciencedirect.com/book/9780323064828/manual-of-equine-reproduction
Kompendier som finns i Canvas: • Compendium on Equine reproduction • Kompendium i nötkreaturens reproduktion • Reproduktion, förlossning och juverfunktion hos gris • Kompendium i kattreproduktion • Kompendium i hundreproduktion
1) Smådjurskirurgi och -medicin __Kommentar:__ Small Animal Internal Medicine; Nelson, Cuoto, 6th ed, 2019. Small Animal Surgery; Welch Fossum, 5th ed, 2019. Ovanstående titlar är lämpliga för studier i internmedicin och kirurgi på grundnivå.
1) Populationsmedicin __Kommentar:__ Rekommenderad kurslitteratur: Husdjur – ursprung, biologi och avel. B. Malmfors två kapitel s. 315-392. Inbunden bok LTs förlag, Stockholm. 1989. ISBN 9 136 025 941 441 sidor. Slut på förlaget. Pdf-version kommer på Canvas-hemsidan. Veterinary epidemiology, an introduction. Dirk U Pfeiffer, Wiley-Blackwell, 2010, 135 sidor. Pdf-version kommer på Canvas-hemsidan. Ethology of Domestic Animals : An Introductory Text P Jensen 2006 på Ebook central. (https://ebookcentral.proquest.com/lib/slubebooks/detail.action?docID=369432&query=ethology). KRAVs regler 2018 (http://www.krav.se). Farm animal behaviour. Characteristics for Assessment of Health and Welfare. 2nd Edition. Ekesbo, I. and S Gunnarsson. 2018. CAB International, Wallingford, 341s. Att bygga häststall – en idéhandbok. Michael Ventorp & Per Michanek, Inst f jordbrukets biosystem och teknologi, SLU, 2001, ISBN 91-576-6130-8.
För ytterligare fördjupningslitteratur hänvisas till delkursens Canvassida.
- Veterinär folkhälsovetenskap med tillämpad epidemiologi och epizootologi Kommentar: Veterinär folkhälsa: Calvin W. Schwabe: Veterinary Medicine and Human Health. 3rd ed. Williams and Wilkins 1984
Karl Ekdahl, Johan Giesecke: Smittskyddsboken. Studentlitteratur 2003.
Gunilla Källenius, Stefan B Svensson: Zoonoser. Studentlitteratur 2001.
Krisberedskap för hälsoskydd och objektinriktat smittskydd. Socialstyrelsen 2007. Finns att ladda ned: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2007/2007-123-23
Handbok Preventiv medicin och miljöskydd. Försvarsmakten 2006.
Inger Andersson, Lorraine Steen Svendsen, Bengt Gustafsson: The Care of Farm Animals in Emergency Situations. Forskningsrapport, ÖCB, 1999.
Manimalisrapporten. Sällskapsdjur I Sverige. Betydelsen för människor och samhälle. Manimalis 2009. http://manimalis.com/wp-content/uploads/2014/03/Manimalisrapporten-2009.pdf
Ingemar Norling: Djur i vården. Kommunal 2002. Finns att ladda ned: http://www.halsansnatur.se/images/media/norling_djur.pdf
Mickie Gustafson: Att förlora en hund. Natur och Kultur/ LTs förlag 2003.
Integrated Food Safety and Veterinary Public Health, Buncic, Sava. Wallingford, Oxfordshire, GBR: CABI Publishing, 2006 https://ebookcentral.proquest.com/lib/slub-ebooks/detail.action?docID=289434
OIE Terrestrial Animal Health Code Section 2. Risk analysis. http://www.oie.int/index.php?id=169&L=0&htmfile=titre_1.2.htm
Codex Alimentarius. CAC/GL30 (1999). Principles and guidelines for the conduct of microbiological risk assessment. http://www.codexalimentarius.org/standards/list-of-standards/
Tillämpad epidemiologi:
Dirk U. Pfeiffer, Veterinary Epidemiology – An Introduction, Wiley-Blackwell 2010. Finns inte längre på förlag, men vi har fått den som pdf från författaren (kommer att finnas på Canvas kursrum) eller så hittar ni den här: https://www.researchgate.net/publication/305279557_Introduction_to_Veterinary_Epidemiology
Tillämpad epizootologi:
Kompendium i epizootisjukdomar - ”Sjukdomar som lyder under epizootilagen”
Under kursen används ett kompendium som kurslitteratur i epizootologi. Kompendiet är en sammanställning av relevanta aspekter på de sjukdomar som lyder under epizootilagen. Det är inte obligatoriskt och man kan givetvis inhämta denna information från annan litteratur. Kompendiet säljs hos Servicecenter, Ulls hus, till självkostnadspris om 70 kr. Kompendiet har erbjudits till försäljning redan under kursen i idisslarmedicin och de som köpt kompendiet då har alltså inget behov av att köpa det nu.
- Övrigt Kommentar: FASS
SVA:s hemsida
Epiwebb
- Allmän kirurgi Kommentar: Utvalda kapitel inom kurslitteraturen i kirurgi, smådjur och häst: Auer JA & JA Stick (ed): Equine Surgery. Elsevier Health Sciences, 4th ed. 2012. Ross MW & Dyson SJ: Diagnosis and Management of Lameness in the Horse. 2nd ed. Saunders, 2011. alternativt : Baxter GM: Adam’s and Stashak’s Lameness in Horses, 6th ed. Lippincott Williams & Wilkins, 2011. Welch Fossum; Small Animal Surgery, 4th ed, 2013.
Kompendium tillgängligt på Canvas.
1) Anestesiologi __Kommentar:__ Det finns ingen obligatorisk kurslitteratur, men detta är förslag på litteratur för den intresserade: Handbook of Veterinary Anesthesia; W W Muir, JAE Hubbel. 5Th ed., 2013, Elsevier. ISBN 978-0-323-08069-9. Veterinary Anaesthesia; KW Clarke, CM Trim. 11th ed., 2014, Elsevier. ISBN 978-0-7020-2793-2 Handbook of Equine Anaesthesia; PM Taylor, KW Clarke. 2nd ed., 2007, Saunders Elsevier. ISBN 978-0-7020-2835-9 BSAVA Manual of Canine and Feline Anaesthesia and Analgesia, 3rd ed., 2016. BSAVA. ISBN 978-1-905319-61-9
1) Bilddiagnostik __Kommentar:__ Det finns inget krav på gemensam kurslitteratur i form av någon/några böcker för ämnet bilddiagnostik. Under Veterinärmedicinsk propedeutik och Klinisk veterinärmedicin bygger vi vidare på tidigare moment som undervisats under kursen i klinisk anatomi. Materialet finns på Canvas förutom kompendier i röntgenteknik, smådjur och häst. Den breddnings- och fördjupningslitteratur som listas nedan är gemensam för alla tillfällen då bilddiagnostik undervisas.
Breddnings- och fördjupningslitteratur i bilddiagnostik:
Fysik och teknik: Lavin´s Radiography for Veterinary Technicians. Brown M, Brown L. Techniques in Veterinary Radiography. Morgan JP (Editor).
Anatomi: An atlas of Interpretative Radiographic Anatomy of the Dog and Cat. Coulson A, Lewis N. Atlas of Radiographic Anatomy of the Horse. Schebitz H, Wilkens H,
Diagnostik: BSAVA Manual of Canine and Feline Abdominal Imaging BSAVA Manual of Canine and Feline Thoracic Imaging BSAVA Manual of Canine and Feline Musculoskeletal Imaging Textbook of Veterinary Diagnostic Radiology. Ed. Thrall DE. Clinical Radiology of the Horse. Butler et al. Atlas of Small Animal Ultrasonography. Penninck D, d’Anjou MA.
1) Diagnostisk patologi __Kommentar:__ Rubarth, Sven; Obduktionskompendium Zachary, J.F.; Pathologic Basis of Veterinary Disease, 6th ed, ISBN: 9780323357753
Material som finns tillgänglig på BVF samt på SLU:s bibliotek: Maxie; Jubb, Kennedy and Palmer´s Pathology of Domestic Animals (I-III), 6th ed
1) Fjäderfä __Kommentar:__ SVA:s webbsida: www.sva.se McMullin: A Pocket Guide of Poultry Health and Disease, 2004 ISBN 0-95300011105-5-X. Kan beställas från Bokus och www.thepoultrysite.com Pattison, McMullin, Bradbury, Alexander: Poultry Diseases, 6th ed. Saunders Elsevier, 2008.
1) Grissjukdomar __Kommentar:__ Constable PD, Hinchcliff KW, Done SH, Grunberg W 2017: Veterinary Medicine, 11th edition, Elsevier ISBN 9780702052460. Finns tillgänglig i elektronisk form via SLU-biblioteket, sök på ISBN.
1) Hästkirurgi och -medicin __Kommentar:__ Taylor FGR & MH Hillyer: Diagnostic Techniques in Equine Medicine. WB Saunders Co, 2010. Speirs VC: Clinical Examination of Horses. WB Saunders Co, Philadelphia, 1997. Besiktning av häst: Sveriges Veterinärförbund
Kirurgi och ortopedi: Auer JA & JA Stick (ed): Equine Surgery. Elsevier Health Sciences, 4th ed. 2012. Ross MW & Dyson SJ: Diagnosis and Management of Lameness in the Horse. 2nd ed. Saunders, 2011. alternativt Baxter GM: Adam’s and Stashak’s Lameness in Horses, 6th ed. Lippincott Williams & Wilkins, 2011. Dessa rekommenderas som fullt tillräckliga böcker i kirurgi och ortopedi. Vissa avsnitt stämmer inte överens med svenska förhållanden, vilket kommer att påpekas av lärare.
Rekommenderas också Equine dentistry 3d edition. https://www.sciencedirect.com/book/9780702029806/equine-dentistry. Även Oftalmologi. https://www.sciencedirect.com/book/9781437708462/equine-ophthalmology
Medicin: Reed, Bayly and Sellon: Equine Internal Medicine 2nd ed. WB Saunders Co, 2010 alternativt Smith, BP: Large Animal Internal Medicine 4th ed. Mosby, 2009
Dermatologi: Lloyd, Littlewood & Craig; Practical Equine dermatology. 2008. Dermatologikompendium på Canvas
1) Idisslarmedicin __Kommentar:__ Constable PD, Hinchcliff KW, Done SH, Grunberg W 2017: Veterinary Medicine, 11th edition, Elsevier ISBN 9780702052460. Finns tillgänglig i elektronisk form via SLU-biblioteket, sök på ISBN. Juverhälsa och juversjukdomar - material utdelat i samband med undervisning samt information på Juverportalen.se Hulsen, J. 2008. Kosignaler – En praktisk bok om mjölkföretagande med kon i fokus. ISBN 978-90-810974-3-7. Hulsen J. 2016. Klövsignaler – framgångsfaktorer för friska klövar. ISBN 978-91-982215-6-5.