Presentation och diskussion med Kerstin Dafnäs (konsult verksamhetsutveckling och Guldkvisten-mottagare 2020) kring hur insikter om skogsägarens drivkrafter kan forma marknadssegmentering och säljstrategier.
Genom att segmentera den potentiella marknaden och identifiera målgrupper kan skogstjänsteföretagets kundbearbetning göras mer resurs- och kostnadseffektiv. Inom skogsnäringen grupperas skogsägare ofta i termer av demografiska och ekonomiska variabler som utbo/åbo, geografi, storlek på skogsinnehav, kön etc.
I webinariet går Kerstin igenom hur en marknadssegmentering som istället baseras på skogsägarens drivkrafter kan ligga till grund för mer framgångsrika marknads- och säljstrategier, där tjänstepaketering, marknadskommunikation och kundbearbetning anpassas efter målgruppernas behov och preferenser.
Kestin Dafnäs är Senior konsult verksamhetsutveckling samt ordförande i Spillkråkan. Hon har erfarnthet som senior konsult inom verksamhetsutveckling och projektledning, egenföretagare inom de gröna näringarna samt internationell ekonom. Hon har ett 25-åringt track-record i affärsutveckling och digitalisering inom Fintech och Bank & finans samt på senare år inom skogsnäringen.
Spillkråkan, förening för kvinnor som äger skog, är en starkt växande organisation som verkar för ett hållbart och jämställt skogsbruk och lyfter kvinnors kompetens som företagare.