24 okt

Urban Forests: The effect of nearby greenspace on the health of city dwellers

seminarier, workshops |

Välkommen till det andra Urban Forests-seminariet för hösten 2024. Den här gången välkomnar vi Sjerp de Vries, forskare i Environmental psychology vid universitetet i Wageningen. Dr. de Vries presentation kommer att handla om grönytor och deras effekt på den mentala och fysiska hälsan hos stadsbor.

Om Sjerp de Vries

Miljöpsykolog som forskar främst på landskapsupplevelse, utomhusrekreation och effekten som naturvistelser har på människors hälsa och välmående. studies, surveys, and model development.

Om presentationen

Ett flertal studier har visat på positiva samband mellan tillgängligheten på närliggande grönytor och mental samt fysisk hälsa. Det är dock fortsatt oklart exakt hur dessa slutsatser dras. Att svara på den frågan är viktigt eftersom det ger värdefulla indikationer på hur mycket grönytor - och vilken sort - som leder till specifika hälsofördelar.

Webinariet inleds med en överblick, därefter följer en introduktion av ramverket E4HIA, Environment for Health Impact Assessment. Detta ligger till grund för en diskussion kring mekanismer genom vilka närliggande grönytor tros kunna påverka människors hälsa positivt, samt vad som krävs för att dessa ska fungera väl.

Anmäl dig

De uppgifter du registrerar här kommer att behandlas av SLU för att administrera din anmälan eller ditt besök. Läs mer om behandling av personuppgifter på www.slu.se/personuppgifter.

Tid: 2024-10-24 15:00 - 16:00
Ort: Online
Sista anmälningsdag: 23 oktober 2024

Om webbinariet

Serien om Tätortsnära skogar arrangeras av SLU Urban Futures och SLU Future Forests för att belysa olika aspekter och möjligheter för fortsatt forskning om skogar i tätortsnära miljöer.

• Vänligen observera att webbinariet kommer att spelas in. Om du inte vill identifieras, stäng av din kamera och ta bort ditt namn från fönstret.
  • Ha mikrofonen avstängd när du inte deltar.

Tidigare inspelade webbinarier

Se de senaste inspelade presentationer i serien på SLU Play.

Arrangörer

SLU Urban Futures är en strategisk plattform med syfte att utveckla och stärka tvärvetenskaplig forskning, utbildning och samverkan inom hållbar stadsutveckling.

Future Forests är en plattform för tvärvetenskaplig skogsforskning, samverkan och forskningskommunikation. Programmet är ett samarbete mellan SLU, Umeå universitet och Skogforsk.

.