Silvicum, Alnarp

Seminarie: Är skogarna fördömda i krigsdrabbade södra och östra Ukraina?

interna händelser | seminarier, workshops |
Man står i skogen

Institutionen för sydsvensk skogsvetenskap välkomnar dig till ett kommande seminarium med Maksym Matsala, postdoktor vid vår institution, med temat: "Är skogarna fördömda i krigsdrabbade södra och östra Ukraina?"

Om föreläsningen:

Skogarna i södra och östra Ukraina har en unik historia. De planterades under tsaristisk och sovjetisk tid i områden som inte haft skog på årtusenden. Redan långt innan den ryska invasionen 2022 stod dessa skogar inför stora utmaningar från mänsklig påverkan och klimatförändringar. Nu är frågan om den pågående konflikten kommer att ge det slutliga slaget, som potentiellt kan göra om dessa områden till stora, skogslösa stäpper.

Matsalas presentation kommer att fördjupa sig i dessa skogars historia och utforska hur fjärranalysdata används för att följa dess förflutna, nutid och framtid. Genom att koppla samman historisk och modern data syftar han till att belysa ekosystemets motståndskraft och sårbarhet i mötet med krig och miljöförändringar.

Läs mer om Matsalas forskning:

Tid: 2024-11-13 14:00 - 15:00
Ort: Alnarp