jordbruksmark med små grödor i närbild
4 dec

Uppsala

Save the date: Nordiska perspektiv på markhälsa - en utforskande tvärvetenskaplig workshop

seminarier, workshops |
Solljus och skog

Begreppet markhälsa får allt större genomslag i den vetenskapliga litteraturen, i media och i politiska diskussioner. Olika sätt att införliva detta koncept i jord- och skogsbruk samt stadsplanering diskuteras för närvarande vid olika institutioner inom SLU. Men frågorna kvarstår: vad exakt är markhälsa och är det ett användbart koncept som kan sättas in i ett vetenskapligt ramverk?

Denna workshop syftar till att bringa klarhet i markhälsa ur ett tvärvetenskapligt vetenskapligt perspektiv, och vi bjuder in SLU-forskare från olika forskningsområden att delta. Vårt mål är att skapa en sammanhängande förståelse för markhälsa bland SLU-forskare, samtidigt som vi fördjupar oss i oenigheterna kring dess definition och praktiska användning. På lång sikt siktar vi på att utveckla en framtidsplan för markhälsa i norra Europa.

Workshopen kommer att hållas på engelska.

Bekräftade talare:

Roy Neilson, The James Hutton Institute, Scotland https://www.hutton.ac.uk/people/roy-neilson/

Mer information kommer.

Anmälan sker på den engelska sidan.

mark och grödor i närbild

Foto: Dylan de Jonge, Unsplash.

Tid: 2024-12-04 09:30
Ort: Uppsala
Arrangör: EJP Soil, SLU Future Food, SLU Future Forests, TABLE, SLU One Health
Mer information:

Om du har frågor, mejla ejpsoil-sweden@slu.se