23 jun

Future Forests på IUFRO

konferenser | möten, sammanträden |
IUFRO logga

Den 23 till 29 juni arrangeras kongressen IUFRO, International Union of Forest Research Organizations. Här är våra aktiviteter under kongressen samlade.

Paneldebatt om ny CCF-bok

Future Forests medverkar i en ny Springer-bok om hyggesfritt skogsbruk eller CCF, continuous cover forestry, som det också kallas. Titeln är "Continuous Cover Forestry in Boreal Nordic Countries". I SNS (Samnordisk skogsforsknings) monter deltar vi i en paneldebatt med utgångspunkt i boken.

Var: SNS monter, Älvsjömässan
När: Tisdag 25/6, 08.30-09.30

Filmpremiär: Flimmer

Kom och se världspremiären på den Future Forests-finansierade dokumentären "Flimmer", producerad av Bitzer.

Vad är klimatvänligt skogsbruk? Hur ska vi tänka kring skogsbruk i tider av klimatförändringar? Forskare och praktiker från Sverige och Tyskland delar med sig av sina tankar och erfarenheter. Efter visningen finns möjlighet att ställa frågor.

Var: K16, Älvsjömässan
När: Tisdag 25/6, 13.00-14.00

Exkursion: People, forest and climate change - exploring relationships between forests and society in the context of climate change

Future Forests anordnar en heldagsexkursion i Stockholms skärgård under IUFRO världskongressens fjärde dag. De 300 deltagarna kommer att få höra senaste nytt från forskningen om alternativa skogsskötselmetoder, medborgarforskning, framtidsstudier och mycket mer.

Temat är “People, forest and climate change – exploring relationships between forests and society in the context of climate change”. Presentatörerna kommer från SLU, Umeå Universitet, Samerådet/Sámiráđđi, Spillkråkorna och Nordiske Skogskvinner. Markvärdar är Skärgårdsstiftelsen i samarbete med Skogsstyrelsen.

Var: Stockholms skärgård
När: Onsdag 26/6, 08.00-ca 18.00

Panelsamtal på KSLA

Future Forests biträdande programchef Janina Priebe deltar tillsammans med nio andra i ett panelsamtal på KSLA, Kungliga skogs- och lantbruksakademien. Överskriften för panelen är "Contemplation over the major transformations in forestry during the last 50 years and the challenges in the coming 50 years".

Var: KSLA, Drottninggatan 95B
När: Torsdag 27 juni, 19.00

Tid: 2024-06-23 - 2024-06-29
Ort: Älvsjö
Arrangör: Future Forests
Mer information:

Läs mer om Future Forests och se våra publikationer.

För mer information om något av arrangemangen, kontakta Ida Wallin eller Emma Holmström på Future Forests.