Fakta:
Läs mer på LivsmedeliFokus
Hela rapporten finns här
Ekotrenden är fortsatt stark, men viktigast är att maten och drycken är svensk, visar en konsumentundersökning på uppdrag av Livsmedelsföretagen.
Demoskop gjorde konsumentundersökningen på 1023 intervjuer för Livsmedelsföretagens räkning. I den framgick att
Det vanligaste skälet som anges för att välja svenskt är att det är bra för miljön och klimatet. Om svensken tvingas välja mellan ett importerat ekologiskt livsmedel och ett svenskt konventionellt väljer 72 procent det konventionellt producerade svenska livsmedlet.
Av de som handlar ekologiskt anger 50 procent att de gör det för att det bättre för miljön och klimatet, 26 procent för att det är "mer hälsosamt".
Det fanns också skillnader mellan kvinnor och män, mellan stad och landsbygd, liksom mellan olika åldersgrupper.
Undersökningen utfördes oktober 2017 av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen.
Läs mer på LivsmedeliFokus
Hela rapporten finns här