Fakta:
Feeding Your Mind är en podcast från forskningsplattformen SLU Future Food vid SLU. Intervjuar gör Ylva Carlqvist Warnborg. Musiken i podden är Feeding Your Mind av SLU.
Vi äter allt mer grönsaker och rotfrukter i Sverige. Men hur ser framtidens grönsaksdisk ut? Lyssna på nya avsnittet av podden Feeding your mind från SLU Future Food.
I nya avsnittet av SLU Future Foods podd Feeding your mind går vi på trendspaning med Fredrik Fernqvist, forskare på SLU i Alnarp som tillsammans med Caroline Göransson från LRF Konsult skrivit rapporten Framtidens grönsaksdisk. Där händer det mycket – medan de välbekanta isbergssalladshuvudena kämpar för sin överlevnad bland alla nya, intressanta och bekväma alternativ, verkar färdigsköljda salladsmixer och lagom små kålhuvuden ha framtiden för sig.
Framtidens konsument köper för att äta direkt, inte för att bevara mat, säger Fredrik Fernqvist. Men hur klimatsmart, beredskapssmart och hållbart är det? Svaren är inte alltid självklara. Att köpa många små förpackningar och verkligen äta upp innehållet är ju bättre än att köpa till exempel ett stort och billigt vitkålshuvud som man sedan slänger det mesta av efter att det legat några veckor i kylen.
- Färdigstrimlat betyder också att grönsaker som inte har ett perfekt utseende kan bli uppätna. Men blir det en massa förpackningar över som butiken måste slänga är det förstås inte bra, säger Fredrik Fernqvist.
Idag finns billiga transporter med fossila bränslen, och ”det är alltid säsong någonstans i världen”. En del konsumenter tänker inte så mycket på klimat- och hållbarhetsaspekter, vet Fredrik Fernqvist - men samtidigt säljs så gott som all grönsaksproduktion som är från Sverige. Skulle vi kunna förpacka mer lokalproducerade grönsaker i förpackningar av bioplaster så skulle grönsaksproduktionen kunna bli mycket mer miljö- och klimathållbar.
- Men det går inte att informera och utbilda konsumenter till att köpa klimatsmart och miljöhållbart. Vi funkar inte så, utan handlar på känsla och sammanhang, och ungefär hälften av konsumenterna tittar främst på priset. Utmaningen är för grönsaksproducenterna är att ta fram klimatsmarta och hållbara val som är attraktiva nog att locka till köp.
Feeding Your Mind är en podcast från forskningsplattformen SLU Future Food vid SLU. Intervjuar gör Ylva Carlqvist Warnborg. Musiken i podden är Feeding Your Mind av SLU.
SLU Future Food
futurefood@slu.se
www.slu.se/futurefood