Fakta:
Mer om fartyget
R/V Svea är Sveriges modernaste forskningsfartyg. Fartyget är 69,5 meter långt, 15,8 meter brett och har en dödvikt på 3 420 ton.
Förutom att fartyget är extremt tystgående är det väl utrustat med bland annat
- trålar för pelagisk och bottentrålning
- sänkkölar för ekolod, sonarer och strömmätare (ADCP)
- släpade undervattensfarkoster (ROTV) med sonarer, instrument för att mäta salthalt, temperatur och djup (CTD) samt kameror
- väderstation och en så kallad ferrybox, som kontinuerligt gör mätningar av ytvattnet
- CTD-rosett för vattenprovtagning och vattenmätningar
- specialdesignade laboratorier för fiskhantering, vattenanalyser och datahantering
- sidopropellrar och en vridbar azimuthpropeller för att kunna hålla en exakt position.
Även annan utrustning och containerlaboratorier kan tas ombord, fartyget är till exempel förberett för att använda en fjärrstyrd undervattensfarkost, en så kallad ROV.
Mer fakta om fartyget finns på www.slu.se/forskningsfartyg
Armonvarvet
Armonvarvet, Astilleros Armon på spanska, grundades för drygt 50 år sedan och har sedan dess tillverkat över 900 fartyg av olika storlekar och typer, som är i trafik på all världens hav och oceaner. Armon har kapacitet för att tillverka över 40 fartyg om året och SLU:s nya forskningsfartyg har tillverkats i Vigo, på ett av företagets sex varv. Armonvarvet är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001 och miljöcertifierat enligt ISO 14001, vilket var ett krav i SLU:s upphandling av varv.