I helgen avgjordes årets Hack for Sweden med temat digital inkludering. Bland fyra finalister vann lag Nivå 11 med en app för väl uppdaterad information om den skog och natur som finns där användaren befinner sig. Upplevelsen i skogen berikas med teknik för förstärkt verklighet direkt i telefonens bildskärm.
Avgörande för vinsten var att lag Nivå 11 på har samlat ihop datakällor på ett bra sätt, men också att lösningen var kommunikativt tilltalande.
Sveriges lantbruksuniversitet och Skogsstyrelsen står som behovsägare till den utmaning som det vinnande laget var anmält till: Förstärkt natur med förstärkt verklighet (“augmented reality” eller AR).
Vad händer nu med den vinnande lösningsidén?
– Vi ser att det finns många intressenter som kan ha nytta av den här lösningen och vi hoppas kunna inkludera många av dem kring vidare utveckling. Ett första steg är att det vinnande laget deltar på ett webbinarium redan på torsdag som arrangeras av Geoforum Sverige, säger Harald Klein, koordinator på SLU.