Svenska elever presenterar lösningar på globala utmaningar vid konferens i USA

Publicerad: 19 oktober 2023
Gruppbild med SDG-kuber framför hus

Efter ett givande läsår med SLU Youth Institute är det nu dags för tre utvalda gymnasieelever att få åka och presentera sina uppsatser på plats i Des Moines, USA. Global Youth Institute, grundat av World Food Prize Foundation, samlar varje år internationella experter och gymnasieelever från alla Youth Institutes för att öka kännedomen om hållbar livsmedelsproduktion och livsmedelstrygghet.

Tre elever, en från Uppsala, en från Umeå och en från Skåne nomineras varje år och får representera SLU Youth Institute på den internationella konferensen Global Youth Institute. I år är första gången sen programmet startade som eleverna får möjlighet att åka till USA och fysiskt delta i de internationella runabordssamtalen. Till följd av pandemin har de senaste årens Global Youth Institutes hållits digitalt.

"Sedan starten av SLU Youth Institute 2020, med efterföljande år av pandemi, ska vi nu äntligen få komma iväg till Global Youth Institute i Iowa, USA. Både projektteamet, de tre eleverna och medföljande lärare är mycket förväntansfulla!" - Anna-Klara Lindeborg, projektledare SLU Youth Institute.

Från rundabordssamtalen i Umeå nominerades Zeb, Tannbergsskolan, och hans uppsats om hur man kan göra om kokainproduktion till odlingsbar mark för mat i Colombia. Nina, från Spyken i Lund, skrev om problemen kring matsvinn i Nigeria och Alice från Lundellska i Uppsala skrev om hur korruption i Guatemala påverkar barns näringsintag. De kommer under veckan i USA få presentera sina problem och lösningar i rundabordssamtal med experter inom livsmedelstrygghet och gymnasieelever från andra Youth Institutes.

"Jag ser verkligen framemot resan till Iowa, USA. Det kommer bli väldigt givande och intressant att få träffa så många andra som alla är intresserade av hållbar matproduktion. Jag har kollat på det fullspäckade programmet och allt vi ska göra, det verkar verkar väldigt spännande och roligt!

Jag är lite nervös inför rundabordssamtalen, men samtidigt vet jag att jag är väldigt insatt i just Guatemala som land och området jag skrivit om, så det  kommer nog gå hur bra som helst. Det jag ser mest fram emot är att träffa alla andra deltagare från México, Singapore, Nederländerna, USA med flera, det är alltid roligt att lära känna nya människor. Dessutom ser jag fram emot att få vara en del av något så stort som detta event faktiskt är, som dessutom är så viktigt för hela världens framtid. Jag känner mig väldigt tacksam för att få vara del av denna fantastiskt intressanta vecka och kanske påbörja och utveckla idéer och tankar som kan påverka framtidens matförsörjning." - Alice, deltagare från Lundellska skolan, Uppsala.

Fakta:

Läs mer om SLU Youth Institute!

SLU Youth Institute är en unik och inspirerande utmaning för gymnasieelever i samarbete med World Food Prize Foundation. Målet är att skapa intresse för de globala frågorna i världen med ett extra fokus på FN:s hållbarhetsmål nummer 2 - Ingen hunger.