Disputation - Jacob Dalgaard Christensen

Publicerad: 15 juni 2023
Jacob Dalgaard Christensens disputation

Torsdag den 9 februari 2023 disputerade Jacob Dalgaard Christensen med sin avhandling "Risk, reproducibility, and reproduction: Essays on scholar’s analytic decisions and consumers' product purchases". Opponent var professor Erik Wengström från Lunds universitet. Stort grattis!

Sammanfattning:

“Denna avhandling undersöker hur evolutionsbiologiska teorier kan användas för att bättre förstå mänskligt beteende. Det första delarbetet lägger grunden för de metoder som används genom hela avhandlingen. Här ligger fokus på missbruk av p-värden och hur lätt det är att hitta ett falskt positivt forskningsresultat under olika vanliga omständigheter. Det andra delarbetet undersöker vad som händer med viljan att göra riskfyllda val när människor har en låg blodsockernivå. Det tredje och fjärde delarbetet studerar iögonfallande, statussignalerande konsumtion och under vilka omständigheter människor är benägna att konsumera sådana prestigeartade produkter. De empiriska studierna har det gemensamt att de respektive valen i varje delarbete är inbäddade i en evolutionär process. I den första artikeln finner vi att det är lätt att få ett falskt positivt resultat, särskilt när det inte finns någon förregistrering av hypotesen eller då korrigering av p-värden för multipel hypotestestning saknas. I vissa viktiga fall är förhandsregistrering inte ens tillräcklig för att övervinna problemet med en ökad sannolikhet för falska positiva resultat. Genom att tillämpa dessa insikter på ett empiriskt fall och använda teoretiska argument från evolutionär biologi, använder den andra artikeln korsvalidering och en metaanalys för att visa att människor med en låg blodsockernivå uppvisar en högre benägenhet att betala för riskfyllda matvaror, även om detta inte visar sig vara fallet för varor som ej är ätbara. Det tredje delarbetet visar genom två studier att iögonfallande, statussignalerande konsumtion är särskilt framträdande bland män som ej är i en relation. Med utgångspunkt i dessa fynd visar det sista delarbetet genom ett nykonstruerat osäkerhetsindex att en ökad osäkerhet leder till en högre grad av sttaussignalerande konsumtion. Sammantaget bidrar denna avhandling till litteraturen om falska positiva resultat och belyser hur forskare inom samhällsvetenskaperna kan nå en djupare förståelse for mänskligt beteende genom att anamma ett evolutionärt synsätt."

Nyckelord:

falska positiva resultat, budgetregeln, statussignalerande konsumtion, språkteknologi, evolutionär biologi, blodsocker, relationsstatus