A CRISPR bite - en ny podcast om gensaxen och framtidens mat

Publicerad: 28 september 2023

Nu har första avsnittet släppts av "A CRISPR bite", en podcast i fem avsnitt om gensaxen och dess möjligheter och utmaningar för framtidens livsmedelsproduktion.

Första avsnittet "The first bite" handlar om hur CRISPR fungerar, och diskuterar möjligheter och farhågor. Resterande fyra avsnitt i serien avsnitt tar vardera avstamp i på en specifik jordbruksprodukt – tomater, soja, vin och nötkött – som en utgångspunkt för att titta närmare på hur vi hanterar ekonomiska, etiska och sociala frågor kring nya genteknologier som CRISPR och TALEN. Experter berättar mer om hur teknikerna fungerar, gräver djupare i debatten om patent och policys och diskuterar vad det kan komma att betyda för konsumenten och framtidens mat.

Podden är producerad inom GEAP3, ett internationellt forskningskonsortium, där "public perceptions hub" leds av Klara Fischer vid Institutionen för stad och land vid SLU och Glenn Stone från Washington University i St Louis.

Mer om GEAP3 - Public Perception Hub (SLU Institutionen för stad och land)

The GEAP3 network